Sadel hos företag på försäljning. Vem har ansvaret?

Vad jag kan utläsa är det ingen tvist om skicket på sadeln. Varken i vilket skick den lämnades in (bör finnas på hemsidan t ex) och skicket den är i nu. TS har ju t o m diskuterat ersättning och fått till svar att det är eget försäkringsbolag och inte företaget som tar det (vilket jag anser är helt fel, det är i min värld inte sannolikt att försärkringsbolaget tar den kostnaden).
 
Problemet med ARN är att det finns tydligen inget skrivet avtal mellan TS och företaget och hur ska TS kunna bevisa att sadeln var ok vid inlämnandet? Utan avtalet blir det svårt att driva det här öht och likaså att begära ersättning från försäkringsbolaget. Jag tycker TS ska ringa sin konsumentvägledare i kommunen och höra hur hon ska gå vidare.
Vi hade problem med ett läckande uterum som snickaren ville täta med silikon, det funkade några veckor och sedan var läckan tillbaka. Efter två år fick vi tipset att ringa konsumentvägledaren i kommunen och de var super, vi fick jättebra råd och även vilka begrepp som vi skulle använda i samtalet. En månad senare är allt plåtarbete utbytt och det läcker inte in längre! Mitt tips är också att ringa konsumentvägledaren och bolla med dem.
 
Vi hade problem med ett läckande uterum som snickaren ville täta med silikon, det funkade några veckor och sedan var läckan tillbaka. Efter två år fick vi tipset att ringa konsumentvägledaren i kommunen och de var super, vi fick jättebra råd och även vilka begrepp som vi skulle använda i samtalet. En månad senare är allt plåtarbete utbytt och det läcker inte in längre! Mitt tips är också att ringa konsumentvägledaren och bolla med dem.
I vårt fall med uterummet, var det konsumenttjänst lagen som gällde och det borde väl vara samma i ditt fall, du har anlitat ett företag för att utföra en tjänst åt dig.
 
Det blir väl dessvärre knepigt när det inte finns något kontrakt skrivet :(
Rent juridiskt blir det väl en civilrättslig tvist vilket blir dyrt för den som förlorar och då får stå för rättegångskostnaderna...

Eftersom det är ett så lågt belopp tvisten i så fall skulle gälla så tar man det som ett FT-mål (förenklat tvistemål). Då riskerar man inga dyra rättegångskostnader om man förlorar.

Men håller i övrigt med om vad som sagts tidigare om att det vore klokt att kontakta konsumentombudsman eller ARN och diskutera.
 
Eftersom det är ett så lågt belopp tvisten i så fall skulle gälla så tar man det som ett FT-mål (förenklat tvistemål). Då riskerar man inga dyra rättegångskostnader om man förlorar.

Men håller i övrigt med om vad som sagts tidigare om att det vore klokt att kontakta konsumentombudsman eller ARN och diskutera.

Just det, så är det naturligtvis! :banghead:
Märks att det är 2 år sedan jag läste juridik senast...

Jag med. Kontakta ARN känns väldigt vettigt utifrån situationen.
 
Varit i kontakt med konsumentombudsmannen, de ttckte jag skulle vända mig till mitt försäkringsbolag i första hand. Börjar där så får vi se vart det tar vägen i slutändan. Tog lite bilder idag.
20180725_212701.jpg
 
Jag har lämnat in min sadel på försäljning hos ett välkänt företag för ca ett år sedan. De tog då bilder och lade ut på sin hemsida, kollade igenom bom och stoppning m.m - allt okej. En bekant till mig hämtade ut den häromdagen för att prova till sin häst och det visar sig att den ser lite skum ut. Jag har tittat på den och det är repor på bakvalvet, och bommen är knäckt. Lädret i sätet är veckat och ser ut att ha varit det ett längre tag.

Jag ringde hon som driver företaget som påstår att det inte kan ha hänt hos dom, och även om det hade gjort det tar hon inget ansvar utan hävdar att jag får vända mig till mitt försäkringsbolag. Hon påstår också att hon informerar alla om detta vid inlämning, vilket hon inte gjort. Hon vill heller inte lämna ut vilka som provat sadeln. Så vad gör man nu? Någon som varit i samma sits?

Inte nog med att min sadel är förstörd, dessutom lånades den ju ut till kund när den såg ut så och det var ren tur att det upptäcktes och sadeln inte började användas på ngn stackars häst. Sadeln i sig är inte så dyr (4-8000) men blev frustrerad på bemötandet - hävdar att den inte gått sönder där, men erkänner samtidigt att den var hel när jag lämnade in den.

Vart ligger ansvaret? Vem vänder man sig till?

Har du bilderna från när sadeln lämnades in?
Om inte hade jag dragit en vit lögn och skyllt på försäkringsbolaget eller något och bett om att få ut bilderna för att lättare kunna visa på skadorna om du vill dra detta vidare.
 
Har du bilderna från när sadeln lämnades in?
Om inte hade jag dragit en vit lögn och skyllt på försäkringsbolaget eller något och bett om att få ut bilderna för att lättare kunna visa på skadorna om du vill dra detta vidare.

Har fler förebilder men detta är en av dom. Tagen i augusti.
 

Bifogade filer

  • 20170814_171200.jpg
    20170814_171200.jpg
    176,1 KB · Visningar: 98
Har fler förebilder men detta är en av dom. Tagen i augusti.

Går det att se att skadorna inte fanns på förebilderna?
Jag hade gärna försökt få tag på försäljarens bilder ändå pga då kan hen inte klaga på att dem, och sedan förklarat att du har bra bevis och antingen ersätts sadeln eller så möts vi i tingsrätten. Att försäljaren inte är försäkrad är inte ditt problem.
 
Går det att se att skadorna inte fanns på förebilderna?
Jag hade gärna försökt få tag på försäljarens bilder ändå pga då kan hen inte klaga på att dem, och sedan förklarat att du har bra bevis och antingen ersätts sadeln eller så möts vi i tingsrätten. Att försäljaren inte är försäkrad är inte ditt problem.

Men varför hålla på och härja med det? Företaget har ju erkänt fullt ut att sadeln är skadad, det är ju inte där problemet ligger.
 
Det blir väl dessvärre knepigt när det inte finns något kontrakt skrivet :(
Rent juridiskt blir det väl en civilrättslig tvist vilket blir dyrt för den som förlorar och då får stå för rättegångskostnaderna...

Tycker dock att det känns väldigt oseriöst att sadelförmedlaren inte har någon försäkring på de sadlar denne förmedlar.


En jurist/advokat vill kosta dig minst dubbelt än det sadeln kostar. Alla jurister/advokater lockar klienter med att "you have a case" - sen blir det en del fram och tillbaka och slutligen förlikning. Den enda som skrattar hela vägen ner till banken är - ja, just det: juristen/advokaten.
 
Jag hade tryckt på och velat veta under vilka förutsättningar de lånar ut sadlar?
Kan ju vara så att de lånar ut sadlar utan kontrakt, sadeln har skadat under utlåning och personen som lånat sadeln vägrar ersätta.
.
Annars verkar det som att företaget har tabbat sig, självklart ska de ersätta dig för skadorna på sadeln. Däremot så betalar de nog bara för värdeminskning (om du försökte få sålt den för 8 tkr och den blev repig så sänks priset till 5 tkr, så får du 3 tkr, eller någon variant där emellan).

Det vanligaste är ju trots allt att man betalar en handpenning för sadeln man lånar, som inte betalas tillbaks om sadeln skadas.

Är bommen konstaterat bruten? Annars så hade jag försökt stå på mig angående att bli ersatt för rynkorna och att sadelns pris minskat.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som varit med om att de lämnat sin sadel för försäljning och fått tillbaka den i jättedåligt skick? Min syster lämnade in...
Svar
10
· Visningar
2 090
Senast: Mitrolle
·
C
Utrustning Jag har beställt en bomlös sadel av välkänt märke, & den är inte direkt billig.När jag öppnar paketet å kolar på sadeln är precis allt...
Svar
3
· Visningar
816
Senast: Hera
·
Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 834
Senast: caballus
·
P
Utrustning Vi har haft en hel del problem med våran häst som började inte så länge efter att vi köpte han,det var allt ifrån att han var omöjlig...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Pysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp