Sadel i bakvikt

jsollerman

Trådstartare
Ligger denna sadel i bakvikt?
20201017_144737.jpg
Jag hamnar i en hemsk stolsits i denna hoppsadel.
 
yes den är tyvärr inte optimal. Bakvalvet ska va högre upp än framvalvet. :) så undvik gärna å rida i sadeln då trycket kmr fördelas ojämnt å kan leda till ryggproblem hos hästen. plus att stolsist påverkar och försvårar ridning negativt.

skulle ta hjälp av en sadelutprovare som är välutbildad. en bra sadelutprovare känner efter hur sadeln ligger på hästen utan ryttare å även med, hen ska helst titta hur sadeln ligger under ridning. sen även efter en stunds ridning. viktigt att sadeln passar ryttaren med.

de kan vara lite knepigt dock att hitta en bra sadel som ligger stilla när hästen är rund om magen 😉(haft samma problem med min polle) 😁. sadeln kan gärna glida fram då, eftersom det är svårt att behålla optimalt sadelgjordsläge.

hoppas du hittar en bra sadel som passar dig å din häst, lycka till 🤩🤗
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
973
Senast: Fibusen
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 285
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp