Sadel lik Amerigo Vega?

tuaphua

Trådstartare
Finns det någon sadel med samma/lik anläggningsyta som Amerigo Vega dressyr?

Jag har en Vega till min ponny. Den ligger super på honom. Men JAG är inte helt förtjust i den. Ponnyn är märkligt byggd, 30 år och jag funderar på om jag helt enkelt får bita ihop och rida i den vi har eller om det faktiskt KAN finnas en som jag också gillar bättre.

Jag upplever att jag behöver en sadel med mer utskuret bakom/under rumpan. Alltså inte större strl, utan så att djupaste delen av sitsen är längre bak än i Vegan.
Jag har ridit mkt i en Vega som är alldeles för stor i sitsen för mig. Och där hade jag samma problem.

Så nu undrar jag om det finns en sadel som mot hästen känns som en Amerigo Vega, Men som kan tänkas passa mig bättre?
Vad tror ni? Ska jag bita ihop(får alltså ont i höfter och rygg) och vara glad att jag ens hittat en sadel till den där ponnyn och tänka på hans ålder eller leta ny?
Har ni tips på sadlar?
 
Sv: Sadel lik Amerigo Vega?

Men är den inte annorlunda i bommen gentemot hästen också? Alltså sidan mot ryggen?

Jag vet inte. Därför jag frågar. :)
Jättetacksam för att du försöker!
 
Sv: Sadel lik Amerigo Vega?

Vet faktiskt inte om jag ska vara helt ärlig..! :)

Det känns ju som att bommen borde rimligen vara densamma men att det närmast ryttaren är annorlunda..

Ringa Maria på Amerigo och fråga kanske..?:angel:
 
Sv: Sadel lik Amerigo Vega?

Kan inte en sadelmakare bygga om/anpassa sätet åt dig?

Jag är lite handikappad så min sadelmakare får alltid bygga om och ändra på sadlarna så jag sitter bra.
Har ingen lust att ramla av i onödan liksom :p

Det brukar inte kosta någon förmögenhet heller så kanske är värt att undersöka?
 
Sv: Sadel lik Amerigo Vega?

*halvt kl

Om sitsen är lite tjockare vadderad, så att det finns något att ta bort utan att ryttaren får sitta på bommen, är jag rätt övertygad om att det går att modifiera/slipa om formen på sitsen något. Jag skulle tro att det går loss på en handfull tusenlappar, eftersom det tar en del tid att plocka isär i princip hela sadeln och sedan spänna på alltihop igen (sitsskinnet är väl det knepigaste). Det hänger ju dock på att det finns tillräckligt med material i sitsen, samt att bommens form tillåter att den djupaste punkten flyttas. Risken finns dock, att sadeln efter modifiering behöver ett nytt sitsskinn för att det ska passa, och då blir det nog en betydligt dyrare historia (det är rimligt att räkna med runt 6000:- för ett sitsskinnsbyte).
Men om hästen är svår att hitta sadel till, och iom att du får ont av sadeln, håller jag med pulkaskurk - det kan helt klart vara värt att ta en diskussion om saken med en skicklig sadelmakare.

Tyvärr har jag inte koll på Amerigo, så modeller kan jag inte råda om.
 
Sv: Sadel lik Amerigo Vega?

VA?!?!! ca 6000kr?!? :eek:

Sist jag böt till nytt sitsskinn + byte och modifiering av stöd gav jag inte ens 3000kr för.
 
Sv: Sadel lik Amerigo Vega?

Tack alla ni som svarat!
Nu när jag funderat mer kring det och dessutom kikat mer på hästs rygg och sadelns form så troooor jag att man sabbar balansen i sadeln om man ändrar den så värst mkt.
Och att hästen nog behöver ha lägsta punkten så långt fram.
Har kollat på en del andra sadlar för att jämföra. Och en del av de andra Amerigos jag kikat på och ridit i å det senaste har lägsta punkten längre fram än mitt bäcken vill ha. Jag inser att det är för att jag ridit i dem som jag haft spänningar i musklerna och ont i höfterna.
Min CC är dock ok. Men den är flatare och har lägsta punkten längre bak.
Jag kanske inte har Amerigo-rumpa trots allt. :P
Har testat att länga och korta lädrena. Men bäckenvinkeln stays the same om jag inte spänner till av bara den i mage och rygg för att trycka emot sadeln. Skit!:p

Jag ska prata med sadelutprovaren snart. Jag planerar iaf byta sadel till den yngre hästen. Då kan jag kolla med henne om gubbhästens med. Hon är utbildad på Amerigo med även om hon nu inte är knuten som återförsäljare t dem.

Än så länge får jag rida en del barbacka och ha sadel ibland på gubbhästen. Jag får växla för att skona höfterna.

Jag börjar överväga bomlös med även om jag eg vill ha bomsadel.
 
Sv: Sadel lik Amerigo Vega?

Ett sitsskinn från England, av mycket god kvalité, kostar runt 6pund/kvadratfot = ca 2000:-/skinn (räcker vanligen till flera sadlar, men det beror ju på om sadelmakaren får någon beställning på en sadel i samma färg). Sedan ska det mallas ut, sys på lillkåpor + eventuell "lustarm"/keder, sträckas hit och dit..och så kanske någon form av vinst på det. Det ligger en del jobb bakom.

Var glad att du hittat en som både är billig och bra ;) Håll i hårt!

End of lite OT :D
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 685
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 466
Senast: ylvalill
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 700
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp