Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Springsteen

Trådstartare
Jag måste köpa en bomlös till min ponny igen. Let's face it. Hon gillar det.
Ponnyskrälle som både måste ha en dressyrsadel, westernsadel och bomlös. :devil:
Man måste variera sadel ofta på henne. Nu kör jag barbacka eller dressyrsadel och det är inte riktigt hållbart då jag ofta sitter lite väl löst.

Funderade på en bomlös western, men de lär ju inte ha så mycket stöd heller. ;)

Vi har haft en Espaniola som hon och massören avgudade då hon aldrig varit så fin i kroppen, någonsin, som när jag red med den.

Jag kunde däremot inte rida i den. Trava gick inte och i galoppen halkade jag runt alá ;http://www.youtube.com/watch?v=YX2LOV3pxAk
(Ha överseende med att jag drar tag i munnen på henne ibland, det var 3e galoppen efter att ponny haft en spricka i benet och hon var lite väl på hugget.)


Finns det någon liknande sadel fast med stöd för knäna för ryttaren? Jag kan inte rida i en sadel utan knästöd.
Vanliga bomlösa som liknar farfars läderfotölj utan några bossor och kanal går inte heller.

Det behöver inte vara massor med stöd, men lite så att jag kan ta spjärn med knäna i bocksprång i alla fall. :D
Epsanional var ungefär som att sitta på en skinnlapp med ett stöd framför magen och en remsa bakom rumpan. :idea:
Som att rida barbacka med stigbyglar. :cool:

Min ponny är ganska bred över ryggen 105-110 grader kanske, kräver inte att sadel är kort. Ganska rak under arbete men inte överdrivet.
stdsc.jpg


Någon som har tips?
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Fiiin ponny!! *mums*

Om hon gillar Espaniolan kunde ni väl testa någon av Startrekks andra, typ Dressyrvarianten. Den har bra knästöd tycker jag.

Deras Western är ju som espaniolan, utan knästöd. Vissa tycker att fendrarna gör skillnad, men det tyckte inte jag.
Om du bor i stockholmsområdet får du gärna prova min ST Island, den är bra lik Dressyren, bara lite flatare säte typ.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Känner igen mig i att behöva knästöd :D . Därför valde jag en Masterback Espana 2 och är mycket nöjd med den.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Tack, ska kika på den!

Skuggi, tack å hennes vägnar. Jag gillar inte star trekks dressyrsadel. :o Bortskämd med Childeric som man är.
Islandssadeln har jag inte provat, men om den är mycket lik dressyren så lär det inte fungera tror jag. Men tack för tipset!

Iliaca; Tack så mycket, har du bild på sadeln? :)
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Beror väl på vad du inte gillade?
Islandssadeln är flatare i sätet, skulle tro att det är främsta skillnaden.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Men har du provat de nya..? Optic osv, från Deuber?
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Jag upplever dom som breda i sätet, att jag inte kommer ner i sadeln och hämmande för hästens bogrörelser,
medens espaniolan lämnade gott om plats för min häst att röra sig och jag satt bekvämt, men fick inget stöd.

lady_vip; Optic? hittar inte den sadeln på Deubers hemsida?
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Kanske inte heter det, ngt på O har jag för mig... Optimus kanske..?

Jag har iaf en ST Dressage, en 16,5 som jag trivs bra med. Iom att sätet är mindre upplever jag att midjan blev smalare och det funkar bra! Hade du bott i närheten kunde du testat min, alla som har provat den har blivit väldigt förtjusta.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Fast det är ju väldigt stor skillnad på en dressyrsadel och en skolsadel och om IW redan har en dressyr så behövs ju inte en till?

IW bomlösa med knästöd:
Chezz
Hidalgo
Masterback


Sen skulle jag prova en Espaniola PRO den är utan stöd men jag upplevde att jag fick mycket mer stöd i den sadeln jämfört med den vanliga modellen.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Har tyvärr ingen bild, men googla på Masterback så kommer du direkt till deras hemsida :)
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Jag har espaniola deluxe sen några år, sitter stadigt på mitt kwpn sto när hon brister ut i tokbockande serier.
Man vänjer sig helt enkelt. ;)

Har även dressagen, känns som om jag sitter lösare i den.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Fast det är ju väldigt stor skillnad på en dressyrsadel och en skolsadel och om IW redan har en dressyr så behövs ju inte en till?

Missade faktiskt att det handlade om skolsadel, eftersom andra tipsade om bomlösa dressyr och det nämndes.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Jag är dock inte förtjust alls i bomlösa dressyrsadlar, Jag tycker dom känns mycket sladdriga om man jämför med min Childeric!
Tycker de har en tendens till att glida också, men det kan ju vara så att dom inte varit inpassade korrekt.

fjordtokan; Jag har läst runt lite om dom sadlarna, är dom dåliga i kvalitén på lädret?

Iliaca; Ska göra det!

Spirit; Ja alltså, galoppen och bocksprången är det väl okej att sitta lite löst i, men traven det går bara inte. :eek:
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Jag är dock inte förtjust alls i bomlösa dressyrsadlar, Jag tycker dom känns mycket sladdriga om man jämför med min Childeric!
Tycker de har en tendens till att glida också, men det kan ju vara så att dom inte varit inpassade korrekt.

Jag gillade inte alls min förra ST, 2:a varianten med lösa paneler, fy, den sålde jag kvickt! Men iom att jag fick ett mindre säte i denna är jag väldigt nöjd, men jag kan ju tänka mig att det inte går att jämföra med ex Childeric.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Det kanske känns som du halkar runt men inte 17 syns det. Du sitter ju bra i den. Men det finns bomlösa sadlar med mera uppbyggt säte än Espaniolan. (som är rätt bred att sitta i) Leta efter en sådan kanske?
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Nej Childeric är ju en klass för sig, den jag har nu kallar vi för "handikappssadeln", jag kan till och med sitta snyggt i den
när jag har som mest ont, för att den placerar ryttaren helt korrekt. Tyvärr är den svart och jag lär väl tröttna på den snart
på grund av färgen, så då lär jag få leta ny dressyrsadel också.

bigganl; Jag tycker jag sitter på bakvalvet istället för mitt i sadeln? Det är ju bland det värsta man kan göra för hästens
rygg - sitta på bakvalvet och pressa ner det i ryggen på hästen. Sålde min förra Childeric för att jag blev för tjock och
hamnade för mycket på bakvalvet.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Då kanske sadeln har ett för stort säte för dig? (om du glider bakåt) Större knästöd gör ju inte att du sitter kvar. De kan tom skjuta dig lättare bakåt. Men Espaniolan har inte så uppbyggt säte. Det finna andra modeller av den som har det tror jag. Det finns ju också andra bomlösa som har det.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Ja alltså det är ju inga kvalitetsadlar men o andra sidan gillar jag inte Deubers nya läder heller så jag betalar ju hellre 3-4000 för en sadel med något sämre läder än en för 13000 kr.
 
Sv: Sadel liknande Star Trekk Espaniola, fast med mer stöd?

Någon som har klämt på de nya(?) Espaniola sadlarna? Espaniola SKL och Espaniola BL?
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp