Bukefalos 28 år!

Sadel lutar fram, front riser padd? eller ny?

JasMiin

Trådstartare
Min dressyrsadel hamnar lite för mycket fram på hästen (halvblod 8år, ganska rak rygg, inte så hög manke), Hur funkar det med front riser paddarna, tänker främst på den i gele? Någon som har erfanrenhet?

Eller bör jag kolla på ny sadel? Finns det något tips?

Har nu idag en Globus Clic sadel, som är utprovad till honom..16 1/2"34.
Om jag ska ha en ny, behöver jag en som passar oss som är korta som ryttare (jag och syrran, ca 160cm), med mycket stöd för knän. Skall vara läder sadel, inte kosta multum.. Har ni tips ? :crazy:
 
Jag är inte så förtjust i fronriserpaddarna i gelé. Jag lyfter upp fram med en dubbelvikt benpadd från Eskadron. Det materialet blir mjukare och fyller ut effektivt:).
 
Ta ut en sadelmakare och kolla om det är möjligt att stoppa om sadeln - möjligt att det går att fylla ut med lite mer stoppning i fram om det är så att sadeln blivit lite för vid för hästen. (Och ta reda på varför den nu är för vid, om det inte är gjort, förstås.)

Ska du ha padd så kolla att du väljer en med en tunn kant bakåt, så att "övergången" från padd till ingen padd blir fin. Många av de jag stött på har en ganska tjock kant, vilket riskerar att ge en inte så trevlig "skarv" under sadeln.
 
Det är skillnad på att sadeln hamnar för mkt fram på hästen och att den lutar framåt, två olika problem, har du både ock eller är du osäker på vilket du har? Vanligaste anledningarna är att sadeln är för vid eller att böjen/rakheten i bommen inte passar hästen.
Är sadeln för vid så går det bra att padda, jag gör hellre som Fiorano och har mjuk padd eller handduk, jag är inte ett fan av gele-paddar.
Är du osäker så är det nog bättre att hellre ta hjälp av någon duktigare (typ utprovade) så att du får hjälp med om sadeln är schysst emot hästen att ens rida i.
 
Många experter är emot korrektionspaddar då sadeln inte ligge helt rätt pga. att de ändrar hur resten av bommen ligger emot hästen. Sitspunkten kanske blir vågrät, men det kan också leda till att sadeln ligger an för mycket bak eller ligger an för långt bak. Jag skulle råda att be en duktig sadelutprovare om råd, någon som kan se hur sadeln blir under arbete med och utan pad.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 077
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 717
Senast: tuaphua
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 346
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp