Sadel med bred kanal till rak rygg

Estivuz

Trådstartare
Har en unghäst som blir fyra i år och tyvärr växt ur sin Amerigo Vega hoppsadel. Till min stora sorg.Förmodligen räcker det att bredda den och då kan han ha den iaf ett tag till.

Hursom så behöver jag även en dressyrsadel till pållen. Imorgon kan jag återkomma med bilder på ryggen hur den ser ut i dagsläget men han har lång ej hög manke, "rund" rak rygg, (ej spikrak men rak) behöver vid bomvidd. Han har mycket ryggrad, dvs den är ganska bred så jag behöver en sadel med ordentligt bred kanal.

Tips på vilka märken som kan passa? Kommer köpa begagnat och prislappen ska ligga under 10 000 kr.
 
Själv är jag inte kräsen, bara den passar hästen. Jag är lång med långa överskänklar (lårben) det är väl det enda så ingen sadel med korta kåpor.
 
Bra tips! Inte ens tänkt på den. Har gått i tankar kring Jeremy Rudge, Albion, Crown. Men som sagt det svåra är det där med ordentligt bred kanal som absolut inte får smalna av någonstans.

Hur är Lippos storlekar? Vad heter de? Jag ska mäta honom i veckan och räkna fram graderna med gradskiva så kanske jag kan få ännu lite fler tips. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
2
· Visningar
151
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 707
Senast: Mogge
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp