Sadel och manke

Frokennordberg

Trådstartare
Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen.

I väntan på att sadlarna ska ses över så bollar jag gärna med bukefolket och samlar på mig mer kunskap och andras erfarenheter.

Hästen ifråga har fallit ur lite under vintern, så har använt padd under bägge sadlarna då de annars är för vida och hamnar för nära manken uppifrån. Tänkte först att det kunde varit på grund av padd som problemet uppstod, men med facit på hand så har han nog blivit lite svullen kring mankbasen tidigare också, jag har bara inte förstått det. Han har hyfsat med manke som är åt det lite längre hållet.

Jag har nu tittat noga på sadlarna, suttit i dom och känt efter noga hur dom beter sig:

I dressyrsadeln så finns det fortfarande utrymme ovanför manken och till synes även på sidorna, utan padd. Ställer jag mig i fältsits så dippar den dock ner lite just nu (därav av vi haft en padd, fårskinnspadd). Det jag också märker är att den "tippar över" sidledes och då går bossorna mot manken, främst främre delen. Padd dämpar väl såklart effekten även av detta men tar knappas bort att det sker. Även lätta puffar i tillräcklig mängd skapar ju obehag på sikt.

Hoppsadeln kan jag inte rida utan padd, då den då kommer för nära manken. Använder en Acavallo gelpad som är utskuren för manken. Manken går fri ovanför och här här det bättre på främre delen av manken, men får ett liknande problem vid slutet av manken istället, där bossorna kommer åt manken.

När man känner med handen längs sidan har det varit ett jämnt tryck, men det finns alltså lite "vingelmån" åt sidorna på båda sadlarna, men påverkar på olika platser av manken.

Vad beror detta på? Bossornas placering? Kanalens bredd? Bomvidd? Vinklar? Placering av bombenen? För korta eller för långa såna? Allt på en och samma gång?
 
Det är helt omöjligt att ge svar på frågan utan att ha sett sadeln tyvärr.

Jag hade dock inte haft gelpad om hästen är svullen över manken, möjligen fårskinnspad om nu öht hästen ska ridas.
 
Ska inte svara för annan användare, men inte alla gelpaddar har mankfrihet/kanal. Finns dock många nyare modeller som har det, så det behöver ju inte vara ett problem :)
Tack! Så kan det såklart vara, även om denna är generöst utskuren för manken kan det såklart ju finnas annat som talar mot :)
 
Vad beror detta på? Bossornas placering? Kanalens bredd? Bomvidd? Vinklar? Placering av bombenen? För korta eller för långa såna? Allt på en och samma gång?
Ja, allt det där kan orsaka svullnader på ryggen. Lägg till padd på din lista också.

För att felsöka behöver man nog se både sadel och häst i kombination, och framför allt stoppa in händerna mellan sadel o rygg och KÄNNA vad som felar där.
 
Ja, allt det där kan orsaka svullnader på ryggen. Lägg till padd på din lista också.

För att felsöka behöver man nog se både sadel och häst i kombination, och framför allt stoppa in händerna mellan sadel o rygg och KÄNNA vad som felar där.
Padd tillagt :D

Ja precis. Är ju begränsat vilka områden jag själv kan känna när jag samtidigt sitter i sadeln så ser fram mot kommande genomgång. Hoppas vi kan hitta och få rätt på alla parametrar den här gången 🤞
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 828
Senast: DrT
·
Utrustning Hej alla här på buke! Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom...
Svar
7
· Visningar
1 381
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 152
Senast: Emiro
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 552
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp