Sadel släpper bak - unghäst

Debsie

Trådstartare
Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några muskler alls och dessutom vilat pga hälta i ca 2 månader. Chansade och köpte en begagnad MN dressyrsadel 16” med vid bom (31) för att jag tror att en smalare strl skulle klämma över hennes ryggrad (endast mätt med fingrarna) men eftersom hon är så omusklad så släpper den lite bak. Var skeptisk till kilbossor på henne just av denna anledning. Hon har kort rygg, varit överbyggt (men hennes manke har börjat växa mycket på senaste) och ganska rak.

Jag är absolut inget proffs på sadlar alls och har hittills ridit henne med en liten, gammal allroundsadel som bara råkar ligga helt ok. Tror ni att man kan använda en padd tills hon musklat sig? Övre bilden är dressyrsadeln, den skulle kunna ligga lite längre bak. Nedre bilden är från september, så man ser ju att hennes manke vuxit lite.
69EF28F3-47F3-4E01-A133-E8CF398F23D7.jpeg
 
12B33CE2-C5F0-48D8-B7B4-ECD82911BDD2.jpeg
Här ligger den an (ritade lite så att man ser tydligare) och när jag provsitter får jag in hela handen mellan manke och framvalv. Även om kilbossorna inte nuddar längst bak så guppar inte sadeln om jag trycker varken fram eller bak. Men är lite luft sista centimetern typ.
Tror ni att den ligger okej om jag använder en pad? Så att hon kan muskla sig. Vill gärna höra era åsikter.
 
Så länge inte manken tar i eller blir klämd på sidorna så tror jag det är ok om inte hästen är extremt känslig. Det är oftast bättre att det släpper lite bak än att det blir tvärt om så det trycker lite bak i vissa lägen på hästar som är lite omusklade och behöver lära sig arbeta med ryggen enligt min erfarenhet.
 
Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några muskler alls och dessutom vilat pga hälta i ca 2 månader. Chansade och köpte en begagnad MN dressyrsadel 16” med vid bom (31) för att jag tror att en smalare strl skulle klämma över hennes ryggrad (endast mätt med fingrarna) men eftersom hon är så omusklad så släpper den lite bak. Var skeptisk till kilbossor på henne just av denna anledning. Hon har kort rygg, varit överbyggt (men hennes manke har börjat växa mycket på senaste) och ganska rak.

Jag är absolut inget proffs på sadlar alls och har hittills ridit henne med en liten, gammal allroundsadel som bara råkar ligga helt ok. Tror ni att man kan använda en padd tills hon musklat sig? Övre bilden är dressyrsadeln, den skulle kunna ligga lite längre bak. Nedre bilden är från september, så man ser ju att hennes manke vuxit lite.
Visa bifogad fil 24196

Jag hade aldrig lagt en dressyrsadel på en sådan häst rent allmänt . En dressyrsadel är djup och ligger djupt, och då är det ännu mer essentiellt att den verkligen passar samt att hästen är färdig i kroppen.

Jag hade velat ha en hopp eller allroundsadel på hästen utifrån dess status. Dessa sadlar ligger inte liks djupt och har utifrån det en högre ”tolerans” om de inte ligger helt 100.
 
Kan tillägga att jag inte har kvar denna sadel, så den helt enkelt var för vid och hamnade i framvikt.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 718
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i. När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Ackio
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 416
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp