Bukefalos 28 år!

Sadel som ej ligger still, Bates Innova

C

CalleNy

:confused:Jag har en Bates Innova till min lille arab! Jag har haft sadelutprovare som provat ut den till honom!
För ett tag sedan bytte jag till det röda järnet , min tränare tyckte att sadeln var för trång och att jag hamnade fel i den...
Det kändes bättre när det röda järnet var i och jag hamnade på rätt plats.

Sedan kollade jag med sadelutprovare igen ( för att vara på den säkra sidan)
Men efter mätning så tyckte de att jag skulle byta till det blå järnet igen, när det röda järnet var i hamnade sadeln för långt ner på manken...Men jag skulle däremot padda upp där bak för att hamna rätt i sadeln.

Jag bytte till blått järn samt har padd som höjer bak! Men nu verkar det som om att sadeln inte ligger still. Häromdagen (när jag ridit en längre tur) var pälsen helt vikt åt fel håll framme vid manken på vänster sida, precis som att sadeln trycker emot där...

Kan det ändå vara så att den är för trång???

Någon som har varit med om liknande ?????:confused:
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Ha det röda järnet och skit i sadelutprovaren. Hur många fingrar ligger den från manken när du sitter i sadeln?
Måste man padda upp sadeln ligger den fel.

PMa gärna vilken utprovare du var hos.
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Jag ska prova med det röda järnet igen, kom inte i håg hur många fingrar jag fick mellan... Tänkte prova o lägga en gelpad underst mot ryggen, så att inte sadeln glider...

Jag pm:ar sadelutprovare!

Tack för svar!
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Det var 2 andra i mitt stall som fick råd av sadelutprovaren att ha gelpad under sadeln så att den ej glider...

Det är iof två hästar som har en exteriör som gör att sadlarna glider fram...
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

hur ser din hästs rygg ut? sadeln kanske är för rak. och du behöver helt säkert det röda järnet, araber brukar vara rejält breda!
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Han har kort , ganska bred rygg, med hög manke.....
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Om din häst har kort rygg kan det ju vara så att sadeln är för lång och att det är därför den puttas fram. Innovan är ju inte speciellt kort.
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

mm det tro jag på också. provade en bates (visserligen caprillin) på min arab och den var för rak och för lång.
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Nja, tror inte den är för lång för honom...
Det var en av de "kortaste" sadlarna som vi kunde hitta...
Det är en 16,5...

Det känns som att den glider i sidled , inte framåt...:crazy:
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Glider den i sidled kan det helt enkelt vara så att den med det röda järnet i blir för böjd i formen när hästen väl börjar jobba med ryggen, för då blir ryggen en aning rakar i och med att ryggmusklerna börjar "höja" sej när hästen går i korrekt form jämfört med när hästen kommer direkt från stallet.

Vi råkade ut för samma sak med bägge våra hästar och det är många fler som råkat ut för samma sak...

Tyvärr verkar det som om du blir tvungen att byta till en annan sadel med mer rakare bom. För att börja experimentera med att padda upp här och där ger ingen långvarigt BRA resultat, varken för dej eller hästen...
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Kan vara så då att jag måste byta :(
Men enl sadelutprovare måste jag alltid ha en padd som höjer bak eftersom min häst har sin balanspunkt långt bak, annars hamnar jag på fel ställe på ryggen vilken sadel jag än har...
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Fast jag vet inte det....
Jag har haft 2 olika utprovare, och det var den sista ( köpte ej ngn sadel av dem ) som sa (efter mätningar o vattenpass o allt på hans rygg) att balanspunkten ligger längre bak på honom, tydl typiskt för araber...
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Har oxå fått höra att jag behöver en vidd mindre och padd bak då min häst har lägre rumpa än manke?!:confused: och att han blev ruggad på mitten pga att han var bygd så och inte att sadeln var för böjd för hans rygg..
Och att vissa hästar har fett runt manken som lurar en till att ta en bomvidd större än vad dom ska ha.. Men vad händer då om det fettet nu skulle få för sig att bli/vara muskler?!
Kan ju tillägga att jag inte köpte någon sadel av dom..
Det var wintec jag provade då..
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

men då måste du ha en sadel med motsvarande tyngdpunkt!!!! man ska aldrig ändra sadelns vinkel mot ryggen med en pad, höjer du bak kommer den trycka jättemkt fram!

om den glider i sidled kan det bero på att bossans form ej passar din hästs rygg. sadeln kanske ligger för mkt ovanpå så att den inte kommer ner ordentligt.
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

precis som centaur säger, olika sadel modeller har olika tyndpunkter. Lyfter du bak trycker det fram, ganska enkelt....
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

Hmmm, önskar hitta ngt riktigt bra ärlig sadelutprovare :cry:
 
Sv: Sadel som ej ligger still, Bates Innova

du ska inte använda en padd under halva sadeln. Lutar sadeln bakåt så passar den inte. Olika modeller har tyngdpunkten på olika plats.

Tips, testa amerigo, dyrt men bra!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 063
Utrustning Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i. När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Ackio
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp