Sadel som främjar trepunktsits

Ridinglady

Trådstartare
Jag har problem med att jag får skav på ’fiffi’ när jag sitter i en korrekt trepunktsits i min dressyrsadel - en Equipe Emporio.
Känslan är att jag får för mycket tryck mot och skaver mot ’backen’ upp mot framvalvet. Effekten blir att jag vinklar bäckenet bakåt för att slippa skavet / Trycket och sitsen blir fel ...
Så - ni som haft samma problem ( finns en tråd från 2018) och bytt sadel - vad har ni bytt till och hjälpte det?
 
Jag har problem med att jag får skav på ’fiffi’ när jag sitter i en korrekt trepunktsits i min dressyrsadel - en Equipe Emporio.
Känslan är att jag får för mycket tryck mot och skaver mot ’backen’ upp mot framvalvet. Effekten blir att jag vinklar bäckenet bakåt för att slippa skavet / Trycket och sitsen blir fel ...
Så - ni som haft samma problem ( finns en tråd från 2018) och bytt sadel - vad har ni bytt till och hjälpte det?

Men du ska ju inte sitta framåt på fiffi utan på sittbenen under rumpan?
Sitter man korrekt kommer ju fiffi mer ”uppåt” och är inte i närheten av att nudda varken sadel eller bli skavd :confused:
 
Läst artikeln artikeln! Finns det fler märken / sadelmodeller än det som marknadsförs där?
Gör det säkert
Tror man måste prova sig fram, för även om det kvinnliga bäckenets anatomi är "samma" så tror jag vi skiljer oss åt som individer.
Dottern lånade en Antarés och en Childric till vår häst. Antarésen var den hon satt bäst i, Childricen fick hon ont i höfterna av. Sadlarnas ägare hade dock inga problem med Childricen alls och tyckte den var skönare än Antarésen
 
Men du ska ju inte sitta framåt på fiffi utan på sittbenen under rumpan?
Sitter man korrekt kommer ju fiffi mer ”uppåt” och är inte i närheten av att nudda varken sadel eller bli skavd :confused:
Det beror helt på din egen bäckenanatomi och hur den passar med sadeln. Om sitsen är alldeles för smal kommer sittbenen att hamna utanför den, vilket gör att vikten hamnar på pubisbenet. Man kan kompensera detta genom att dra upp pubisbenet med magmusklerna, men då blir kurvaturen i ländryggen påverkad på ett negativt sätt, och man är tvungen att rida med mer spänning än vad som krävs i en neural bäckenposition. Tycker själv att det är svårt att hitta en sadel som passar en egna bäcken, och har tyvärr inte bra råd att ge till TS :(.
 
Vilket är svårt för kvinnor i sadlar byggda för män. Jag har en wellington green line med smal midja, det är en enorm skillnad att sitta i den!
Jag har provridit ett antal Schleese-sadlar och andra som ska vara "speciellt anpassade för kvinnor" varav jag suttit riktigt illa i en del av dom. Mina reflektioner efter det är att man måste provsitta i den sadel man är intresserad av på den häst det gäller innan man har någon som helst uppfattning om hur den passar ens egen anatomi. Visst är det bra med en tanke om att kvinnor och män är olika uppbyggda och kan kräva olika sadlar men sen ärdet ändå fler faktorer som tex hästens bredd som påverkar hur man sitter i sadeln.
 
Jag har provridit ett antal Schleese-sadlar och andra som ska vara "speciellt anpassade för kvinnor" varav jag suttit riktigt illa i en del av dom. Mina reflektioner efter det är att man måste provsitta i den sadel man är intresserad av på den häst det gäller innan man har någon som helst uppfattning om hur den passar ens egen anatomi. Visst är det bra med en tanke om att kvinnor och män är olika uppbyggda och kan kräva olika sadlar men sen ärdet ändå fler faktorer som tex hästens bredd som påverkar hur man sitter i sadeln.
Självklart är det fler faktorer, men en smalare midja för smalare bäcken är ju bara logiskt 🙂
 
Självklart är det fler faktorer, men en smalare midja för smalare bäcken är ju bara logiskt 🙂
Fast lägg sen till att kvinnor rent fysiskt ofta är mindre än män så att vi generellt har bredare bäcken sett till vår kropp gör inte att det alltid gäller för alla mätt i absoluta centimeter. Ofta ja, men inte alltid.
 
Fast lägg sen till att kvinnor rent fysiskt ofta är mindre än män så att vi generellt har bredare bäcken sett till vår kropp gör inte att det alltid gäller för alla mätt i absoluta centimeter. Ofta ja, men inte alltid.
I den bästa av världar har man en sadel utmätt efter sitt eget bäcken. 🤷‍♀️
 
Fast lägg sen till att kvinnor rent fysiskt ofta är mindre än män så att vi generellt har bredare bäcken sett till vår kropp gör inte att det alltid gäller för alla mätt i absoluta centimeter. Ofta ja, men inte alltid.

Problemet är ju att vi oftast har bredare mellan sittbenen, men mindre utrymme i höftvinkeln. Det gör att sadeln måste vara mycket mer precist utformad för att funka.

Jag har hittills knappt suttit i en dressyrsadel som inte ger mig ont eller tvingat mig till en höftposition som blir obehaglig för både mig och hästen, och detta enbart för att de helt enkelt inte passat vinkelmässigt. Hoppsadlar är lite mer förlåtande, men ger å andra sidan inte så mycket till lodrät sits...
 
Jag är bred mellan sittbenen och ganska kort på andra ledden. Känner direkt om en sadel är för smal i sätet så att sittbenen inte får stöd. Som @Sassy skrev har jag inte samma problem i hoppsadeln. Problemet har blivit uppenbart när min unghäst blivit så stark att jag börjat sitta ner mer i traven ...Har köpt denna sadel till henne men mest ridit lätt tills nu ...
 
Har ngn testat Wow? Ska kunna beställas m skåra för blygdbenet.
Jag har haft wow.

Underbart smal midja!! Extremt mjukt säte, och jag hade den skåran på min.
Jag trivdes inte i den för att jag vill ha tyngdpunkten längre fram än vad de har. Så jag hamnade alltid lite bakom tyngdpunkten upplevde jag.

Men sådant är ju väldigt personligt. Och i övrigt så var jag väldigt nöjd med sadeln.

Ska du prova så kontakta någon annan än generalagenten. Hon är inte speciellt trevlig och när man provar ut så får man inte reda på vilka delar som passar en själv eller ens häst förens man faktiskt köper sadeln. Riktigt oprofessionellt om du frågar mig. Får man problem med sadeln under vägens gång eller det verkar vara något fel på den så får man ingen hjälp av henne heller.

Sadeln i sig är bra, men man måste välja en bra utprovare!
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·
Dressyr Hej, jag har ett 4,5 årigt halvblod, ganska nätt och fin modell. Nu har jag dock problem med sadel dock inte från hästens sida utan...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: karini
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 998
Senast: skuggi
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 836
Senast: Terese
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp