Sadel som främjar trepunktsits

Jag kan få skav av sadlar med smal midja, även om jag egentligen sitter bättre i en sån sadel. En tidigare medryttarhäst hade tex en Equipe som jag satt jättebra i, men fick skav betydligt lättare än i sadlar med bredare midja.
 
Ngn som har erfarenhet av dessa?
Jag beställde en ErgoX2 Salmiak efter utprovning. Tyvärr kom den helt snedstoppad och felsydd. Jag upplevde att dom har problem med kvalitén på sadlarna, lite som att dom vuxit för fort.

Den sadel man provred var inte alls samma som man sedan fick.
Upplevde oxå att dom utger sig för att vara så enormt kunniga men min sadel passade inte min häst alls visade det sig sedan.
Jag tyckte provsadeln var enormt skön men den sadel som sedan kom var inte alls lika skön.

Reklamerade efter mycket om och men, då min häst fick ont i ryggen. Säljaren menar att hästen hade ont från början men där håller jag inte med.

Hästen hade dessutom enbart jobbats från marken från provridningen i november fram till leveransen av den första sadeln i slutet på februari.. Hästen var sedan in till vet i början på juni och var då inflammerad i ryggen. Hade då haft den utprovade provsadeln på lån i drygt en månad i väntan på en ny, förhoppningsvis rätt sydd sadel, samt den nyuppsydda sadeln i två veckor.. Så sedan november -18 hade jag ridit sammanlagt knappt två månader, april-maj. Så vad om inte sadlarna skulle ha orsakat ryggontet?..

Hästen har dock haft problem med sadlar en längre tid men det var jag helt öppen med när jag bokade provridning.

Hur som så fick jag iaf tillbaka pengarna till slut..

Men jag blev tyvärr väldigt besviken på märket och utprovningen!
 
Har nu lånat och jämfört och mätt ett gäng sadlar i helgen!
Konstaterar att min Equipe Emporio dressyrsadel är den smalaste i midjan, medan min Equipe Ek Evonhoppsadel är den vidaste ( älskar den).
Testat en Ergox2 dressyr och den var bred och skön, men jag gillade inte sadeln som sådan ( gav ingen kvalitetskänsla) . Bates Innova funkar men är ’väldigt mycket sadel’. Bäst så långt är Erreplus Adelinde. Bred och skön men kanske väl djup i sätet. Ska prova en Erreplus DM imorgon och jämföra.
 
Jag har provridit ett antal Schleese-sadlar och andra som ska vara "speciellt anpassade för kvinnor" varav jag suttit riktigt illa i en del av dom. Mina reflektioner efter det är att man måste provsitta i den sadel man är intresserad av på den häst det gäller innan man har någon som helst uppfattning om hur den passar ens egen anatomi. Visst är det bra med en tanke om att kvinnor och män är olika uppbyggda och kan kräva olika sadlar men sen ärdet ändå fler faktorer som tex hästens bredd som påverkar hur man sitter i sadeln.

+1 på det där om hästens bredd.

Och olika bäcken passar olika sadlar.

Prova! Prova, prova...
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·
Dressyr Hej, jag har ett 4,5 årigt halvblod, ganska nätt och fin modell. Nu har jag dock problem med sadel dock inte från hästens sida utan...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: karini
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 998
Senast: skuggi
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 836
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp