Sadel som glider fram, tankar och idéer mottages!

NotlikeI

Trådstartare
För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de sadlar vi använder. Jag har en egen och ägaren två bomlösa. Min är en Thorowgood T4 Dressyr, skaffade bomsadel pga jag själv har lite problem i höfterna och sitter bättre i sadel med bom. Den fick tumme upp, skulle dock byta till smalare järn vilket jag köpte och gjorde igår (hade vid och x-vid/xx-vid, köpte nu ett x-vid som alltså är snäppet smalare än de som satt i när hon kollade sadeln för då satt det x-vid/xx-vida i, men snäppet vidare än det i storlek vid då jag själv kan se att det är lite för smalt) tyckte den hamnade i bra balans med det x-vida järnet. Verken tippade framåt eller bakåt. Eventuellt liiiiite framåt (inte så pass att det bomjärn som är snäppet smalare blir värt att sätta i, det är som sagt för smalt), så ska testa att lägga fårskinnspadd under, den är inte så tjock så gör ingen jätte skillnad.
Men oavsett vilket järn jag har i så vill sadeln glid fram efter första galoppen:banghead: Ligger bra och stilla innan, hästen verkar trivas (innan haft en hoppsadel som tyvärr blev för vid när sommarbetes kilona försvann, märkte skillnad när jag red i dressyrsadeln jag har nu jämfört med hoppsadeln. Han blir mycket mer rörlig, dock gled inte den fram lika mycket)
Detta händer väldigt mycket med de två bomlösa sadlarna också ( Taur Gaiter 2 och en Barefoot London), det är som att allt vill lägga sig på bogarna på honom :arghh:
Hade först en vanlig dressyrgjord i sympatex från Equi-Gaurd, skaffade sedan en svängd gjord (väldigt lik den på bilden,dock ej exakt samma) i läder som är utan resår. Enda skillnaden är väl att den hamnar lite bättre från armbågen. Alla sadelgjordar (förutom den anatomiska jag hade till hoppsadeln) vill ligga precis i armhålan på honom typ.
Har fått tipset om att flytta sadelgjordsstropparna till de två främsta fästena,vilket ska göras nästa ridtur, men hade på 1-3 innan och 1-4 nu och har inte märkt någon förbättring/försämring. Men värt ett försök!
Kan en svängd dressyrgjord med RESÅR hjälpa? Eller en som jämnar ut belastningen på stropparna genom att ha en ring som löper i gjorden vid spännena? (modell som finns på en av de kändaste hästsportsaffärerna) Finns det någon annan sadelgjord som kan hålla sig från hans armhåla? Han har ju välvt bröstben+lite mage. Eller ska jag investera i ett par korta stroppar och testa att köpa en anatomisk lång sadelgjord som den jag hade till hoppsadeln? Kan stoppa om/fylla på/ändra stoppningen vara en idé? Det finns ju två öppningar på vardera bossa som man kommer åt för att enkelt kunna justera stoppning, enligt sadelmakare närmst mig så skulle det kosta ca 900 för honom att kolla och eventuellt justera, fylla på stoppning.
Låt inte flätan vid manken lura er, han är överbyggd, manke är inte riktigt så hög som det ser ut på ena bilden. Dock har han manke och är lite "omsuklad/urgröpt" på sidorna av den, kan tilläggas att han börjar bli äldre så tappar lite mer muskler under vinterhalvåret, "faller ur" snabbare. Men förövrigt är han hyfsat i form, bilderna är 2 veckor gamla, lägg till extra mage snart för det börjar bli dax för bete :p
DSC05504_zpsdntiusri.jpg

20160426_152734_zpslxmkawv4.jpg

20160426_152747_zpss6v0eeim.jpg

 
När min ponny tidigare hade rygg som en knubbsäl red jag med antiglidpad och inget schabrak. Ju mindre mellan hast och sadel desto batter när det galled att få sadeln att ligga still.
 
en sån svängd gjord har fördelar och nackdelar
Svängen gör att trycket från gjorden hamnar över en mindre yta, men samtidigt verkar den fungera bra. Jag använder den av samma skäl som du funderar över och är nöjd med hur den fungerar.
 
Han har en diff mellan sadelläge och sadelgjordsläge.

Jag har haft dålig framgång med svängda gjordar etc på sådana. Har två sådana nu i stallet. Den ena fungerar ELT-gjord magiskt på!
Den andra är hopplös (han har inga bogar heller) så där har jag med tungt hjärta fått använda antiglidpad och vid behov även svanskappa.

Men försök få tag i en ELT-gjord att prova!
 
Jag säger också ELT-gjord. Den är fan som ett mirakel på båda mina, har en kompis också som är supernöjd sen hon köpte ELT.
 
Jag säger också ELT-gjord. Den är fan som ett mirakel på båda mina, har en kompis också som är supernöjd sen hon köpte ELT.
Han har en diff mellan sadelläge och sadelgjordsläge.

Jag har haft dålig framgång med svängda gjordar etc på sådana. Har två sådana nu i stallet. Den ena fungerar ELT-gjord magiskt på!
Den andra är hopplös (han har inga bogar heller) så där har jag med tungt hjärta fått använda antiglidpad och vid behov även svanskappa.

Men försök få tag i en ELT-gjord att prova!

Hmm! Får väl först och främst se om någon vill låna ut en, ni vet ingen ställe där man kan "hyra" en sådan? Känner inte så mycket hästfolk i dessa trakterna så kan bli klurigt med att låna. Hur är dem i storlekarna? Hört lite olika. Den han går med nu är 70 cm och 75 cm hade väl varit det optimala. Men hört att man ska gå ned lite i storlek med ELT?
Flyttade idag stropparna till de två främsta ringarna, den ena är fäst framme i järnet, fick justera knästöden en aning för att främsta stroppen annars låg emot knästödet i nederkant. Men den verkade faktiskt glida lite mindre då, syrran som red idag så hur han kändes kan jag inte riktigt säga mycket om. Hon hade spänt ett hål för lite och ändå travat en del på rundan vi red (jag på annan häst) innan jag satt av och spände ett hål till, men då låg den ändå kvar på samma ställe. Gjorden vill dock hamna i armhålan på honom som vanligt :devil: Han är typ "strutformad" hästjäkeln, bröstkorgen är super bred innan flanken och smalnar av super mycket fram mot bogen. Har inte tänkt så mycket på det innan men kollade ett par videos på oss och kollade på syrran och vart hennes skänkel hamnade. Det är inte konstigt att man hamnar lite bak med skänkeln. För ska man ens lyckas nudda honom så får man ju typ dra in sina ben så mycket att knäna kommer stå rakt ut från sadeln :laugh: Sitter man helt avslappnad och skrittar, låter benen bara hänga tungt, inte kniper med knäna det minsta,ja då nuddar underskänkeln inte ens hästen :p
Anti-glid padd tror jag tyvärr han är lite för kinkig för, trots att han ser ut som en stor, "rejäl" kallblodsherre så kan minsta hårstrå som kommer fel vara ack så hemskt! Bara schabrak med "filt" undersida är inget herren uppskattar. Skulle han få bestämma skulle det vara äkta silke typ, men bomull duger liksom ;)
 
Hmm! Får väl först och främst se om någon vill låna ut en, ni vet ingen ställe där man kan "hyra" en sådan? Känner inte så mycket hästfolk i dessa trakterna så kan bli klurigt med att låna. Hur är dem i storlekarna? Hört lite olika. Den han går med nu är 70 cm och 75 cm hade väl varit det optimala. Men hört att man ska gå ned lite i storlek med ELT?
Flyttade idag stropparna till de två främsta ringarna, den ena är fäst framme i järnet, fick justera knästöden en aning för att främsta stroppen annars låg emot knästödet i nederkant. Men den verkade faktiskt glida lite mindre då, syrran som red idag så hur han kändes kan jag inte riktigt säga mycket om. Hon hade spänt ett hål för lite och ändå travat en del på rundan vi red (jag på annan häst) innan jag satt av och spände ett hål till, men då låg den ändå kvar på samma ställe. Gjorden vill dock hamna i armhålan på honom som vanligt :devil: Han är typ "strutformad" hästjäkeln, bröstkorgen är super bred innan flanken och smalnar av super mycket fram mot bogen. Har inte tänkt så mycket på det innan men kollade ett par videos på oss och kollade på syrran och vart hennes skänkel hamnade. Det är inte konstigt att man hamnar lite bak med skänkeln. För ska man ens lyckas nudda honom så får man ju typ dra in sina ben så mycket att knäna kommer stå rakt ut från sadeln :laugh: Sitter man helt avslappnad och skrittar, låter benen bara hänga tungt, inte kniper med knäna det minsta,ja då nuddar underskänkeln inte ens hästen :p
Anti-glid padd tror jag tyvärr han är lite för kinkig för, trots att han ser ut som en stor, "rejäl" kallblodsherre så kan minsta hårstrå som kommer fel vara ack så hemskt! Bara schabrak med "filt" undersida är inget herren uppskattar. Skulle han få bestämma skulle det vara äkta silke typ, men bomull duger liksom ;)

Såna hästar hjälper inte svängd gjord nämnvärt på. Däremot ELT eller liknande som inte glider brukar kunna funka. Vet ingen som hyr ut men många har sen ju så fråga runt, fråga vänner på FB om du har FB osv?

Jag har 60 cm ELT-gjord och hade 65 cm vanlig.
 
Jag köpte 5cm kortare ELT än vanliga gjorden, men det beror ju lite på vilket hål den vanliga gjorden hamnar på. Tycker att den töjt sig en aning, i början var det svårt att få dit den på yttersta hålen typ, men efter några användningar blev den en liten aning längre.
Med tanke på hur bra andrahandsvärde det är på såna om man bara köpt och provat en gång så skulle jag inte tveka att beställa hem en. Särskilt med tanke på att du mest troligt kommer bli supernöjd och behålla den :)
 
Jag köpte 5cm kortare ELT än vanliga gjorden, men det beror ju lite på vilket hål den vanliga gjorden hamnar på. Tycker att den töjt sig en aning, i början var det svårt att få dit den på yttersta hålen typ, men efter några användningar blev den en liten aning längre.
Med tanke på hur bra andrahandsvärde det är på såna om man bara köpt och provat en gång så skulle jag inte tveka att beställa hem en. Särskilt med tanke på att du mest troligt kommer bli supernöjd och behålla den :)

Det går ju även köpa en beg och sälja vidare om den inte funkar. Då förlorar man knappt något om man måste sälja vidare.

Hade det inte varit så att jag är sjukskriven (har sjukt dåligt grundlön) med väldigt lite ersättning så hade jag beställt en och testat. Men med tanke på att det egentligen inte finns några pengar över alls när allt det livsnödvändiga är betalt så är inköpt av en sadelgjord på 2000kr inte riktigt aktuellt i hopp om den fungerar:p utan ska jag göra en sådan investering så hade jag ju föredragit att veta om herren kommer fungera med den eller inte. Hade jag hittat en som såldes begagnad i närheten så hade ju det varit bra. Vågar inte köpa om det ska skickas då tyvärr många lurar folk. Kvittar om man tar blocket paket, schenker eller vad som. De skickar ibland något helt annat än man betalt för :mad:
Just att han avskyr allt syntetiskt/gummi mm avskräcker mig lite. Men ska komma ihåg tipset och när jag väl kommer igång på jobbet så får det väl bli en sådan, om jag inte hittar en begagnad i närheten innan dess :)
 
Hade det inte varit så att jag är sjukskriven (har sjukt dåligt grundlön) med väldigt lite ersättning så hade jag beställt en och testat. Men med tanke på att det egentligen inte finns några pengar över alls när allt det livsnödvändiga är betalt så är inköpt av en sadelgjord på 2000kr inte riktigt aktuellt i hopp om den fungerar:p utan ska jag göra en sådan investering så hade jag ju föredragit att veta om herren kommer fungera med den eller inte. Hade jag hittat en som såldes begagnad i närheten så hade ju det varit bra. Vågar inte köpa om det ska skickas då tyvärr många lurar folk. Kvittar om man tar blocket paket, schenker eller vad som. De skickar ibland något helt annat än man betalt för :mad:
Just att han avskyr allt syntetiskt/gummi mm avskräcker mig lite. Men ska komma ihåg tipset och när jag väl kommer igång på jobbet så får det väl bli en sådan, om jag inte hittar en begagnad i närheten innan dess :)
OM det skulle vara så att han inte gillar det syntetiska kan man antagligen lägga en liten bit renskinn emellan. Personligen tror jag att det är utformningen som gör skillnad och inte att det är "gummi" mot hästen.
 
OM det skulle vara så att han inte gillar det syntetiska kan man antagligen lägga en liten bit renskinn emellan. Personligen tror jag att det är utformningen som gör skillnad och inte att det är "gummi" mot hästen.
Många säger ju att de är just materialet som ska hjälpa till med att göra att gjorden ligger still? Tycker ju mer man får höra om den ju mer tveksam blir jag. Vissa älskar den och andra är inte alls nöjda. Har förstått att man ska leta efter modellen med svart resår/tyg del för de äldre med grå del fick man ändra på då materialet var för svagt. Jag rider ju helst utan resår i sadelgjordarna, tycker det verkar uppskattas av hästarna. Då släpper ju iaf trycket från gjorden när hästen andas ut. Men den nyare versionen skulle väl inte vara allt för töjbar dock som jag förstod det.
Dock verkar den inte hjälpa så mycket med "mitt"problem, de flesta skriver att de glider fram precis som alla andra gjordar.
SÅ JÄKLA KLURIGT DET HÄR :devil: Sadeln har dock legat betydligt mer stilla sedan byte av bomjärn och flytt av sadelgjordsstropparna. Nu tycker jag snarare att det är sadelgjorden som vill hamna påtok för nära armbågen. Så går fortfarande lite i tankarna om att byta till korta stroppar (rätt enkelt med en thorowgood, teknas stroppar fungerar ju att byta till) och sen skaffa en lång anatomisk gjord. Men då går det kanske inte att ha stroppen i främsta fästet som är där bomjärnet sitter..... :confused:
 
Många säger ju att de är just materialet som ska hjälpa till med att göra att gjorden ligger still? Tycker ju mer man får höra om den ju mer tveksam blir jag. Vissa älskar den och andra är inte alls nöjda. Har förstått att man ska leta efter modellen med svart resår/tyg del för de äldre med grå del fick man ändra på då materialet var för svagt. Jag rider ju helst utan resår i sadelgjordarna, tycker det verkar uppskattas av hästarna. Då släpper ju iaf trycket från gjorden när hästen andas ut. Men den nyare versionen skulle väl inte vara allt för töjbar dock som jag förstod det.
Dock verkar den inte hjälpa så mycket med "mitt"problem, de flesta skriver att de glider fram precis som alla andra gjordar.
SÅ JÄKLA KLURIGT DET HÄR :devil: Sadeln har dock legat betydligt mer stilla sedan byte av bomjärn och flytt av sadelgjordsstropparna. Nu tycker jag snarare att det är sadelgjorden som vill hamna påtok för nära armbågen. Så går fortfarande lite i tankarna om att byta till korta stroppar (rätt enkelt med en thorowgood, teknas stroppar fungerar ju att byta till) och sen skaffa en lång anatomisk gjord. Men då går det kanske inte att ha stroppen i främsta fästet som är där bomjärnet sitter..... :confused:
För mig har den verkligen förändrat sadelns glidande på båda hästarna, och jag tror som sagt inte att det är gummiytan. Jag kan testa att lägga något emellan nästa gång för att se vad som händer.
Grejen med stelare gjordar är att de nog drar fram sadeln eftersom man "måste" spänna dem så hårt. En bra sadel ska ju ligga still utan gjord.
Nu är jag inte så äventyrlig av mig att jag testar det, men med ELT märker jag att jag kan ha gjorden mycket lösare och att den inte skär in i bröstkorgen.
Som du hör är jag helt såld, när jag sökte så hittade jag inget negativt alls om ELT.
 
Dock verkar den inte hjälpa så mycket med "mitt"problem, de flesta skriver att de glider fram precis som alla andra gjordar.

Massor av hästar med diff mellan gjordläge och sadelläge är hjälpt av ELT. Min är en sådan. Med svängd gjord sitter sadeln på manken och halvväggs till öronen. Med ELT ligger den blickstill där den ska. Och hästen är nöjd.

Lite bilder. Samma sadel. Samma vecka. Samma häst.

Svängd gjord:
12079879_933958176700156_3554093862373564266_o.jpg


Med ELT-gjord:
12764786_935105733252067_9138475829815626633_o.jpg



Och som bonus. Hoppsadeln (schabraket har glidit bak dock). Hoppsadeln har inte långa stroppar egentligen men eftersom jag inte har någon ELT hoppgjord än så har jag satt på förlängningar och använder dressyrgjorden till hoppsadeln med.

13041212_974411912654782_132987000468492335_o.jpg
 
För mig har den verkligen förändrat sadelns glidande på båda hästarna, och jag tror som sagt inte att det är gummiytan. Jag kan testa att lägga något emellan nästa gång för att se vad som händer.
Grejen med stelare gjordar är att de nog drar fram sadeln eftersom man "måste" spänna dem så hårt. En bra sadel ska ju ligga still utan gjord.
Nu är jag inte så äventyrlig av mig att jag testar det, men med ELT märker jag att jag kan ha gjorden mycket lösare och att den inte skär in i bröstkorgen.
Som du hör är jag helt såld, när jag sökte så hittade jag inget negativt alls om ELT.

Äldre trådar här på buke (allt från 2008 och framåt) så finns det folk som har blivit besvikna och lyft fram vissa negativa grejer. Samt att en del olika sadelmakare/utprovare mm skrivit om den "omtalade och kända sadelgjorden" ;)
Jag har dock aldrig lyckats få en sadelgjord att skära in i bröstkorgen på någon häst, sätter inte på en gjord som av självaste anblicken inte känns logisk eller bra för hästen och rider inte med en gjord som ligger på för mycket i fram/bakkant.
Har också hört den, var ju en video som spreds där en red helt utan gjord:nailbiting: Fungerar säkert om man har en häst av mer "ridhäst modell" med ett bra/okej sadelläge och kan rida balanserat. I skritt hade det säkert gått bra på herren, brukar skritta av med gjorden helt hängandes under, alltså så man kan se luft mellan gjorden och hästen under magen:D Men i snabbare gångarter är det vingligt nog ibland även med sadelgjorden spänd:laugh: Sen har han betydligt mer rörelse i kroppen än man kan tro. Helt galet. Blir verkligen katapulteffekt ur sadeln ibland när han riktigt kommer upp med ryggen, att försöka sitta i ökad trav på denna har jag faktisk aldrig lyckats med något vidare snyggt. Känns som hela havet stormar där uppe :p men förvisso skulle han bli starkare och bära sig bättre tror jag kanske det hade blivit lite lättare men han har inte en trav som känns som något kallblod jag ridit. Skulle snarare jämföra känslan för ryttaren som om man satt på en unghäst med mycket gång/rörlig kropp som är sådär 178 cm i mankhöjd. Synd att det inte ser lika trevlig ut bara ;)
Så kan faktiskt inte tänka mig att ens den mest välanpassade sadeln och typ självaste Edward Gal hade kunnat rida en ökad trav utan gjord på denna herre.
 
Fast det kommer alltid finnas dels de som inte är nöjda, och dels så kommer det alltid finnas individer det inte fungerar på. Men om du betänker hur extremt många ELT-gjordar som sålts, och hur få det faktiskt är som är missnöjda så... =)

Men det är ju missnöje som hörs mest, och få går in på t ex Buke och skriver en tråd om hur himla finemang den eller den utrustningsdetaljen funkade. Utan man skriver när något inte fungerat och man behöver råd t ex.

Begagnatmarknaden är en annan indikator. Den svämmar inte över av ELT-gjordar (tyvärr). Tvärtom. Det finns beg gjordar men inte så himla många. Och åter - det har sålts många många ex, och det är väldigt många som använder ELT-gjord. Och håller hårt i den.

Men nej, det kommer inte lösa alla problem för 100% av användarna. Men innan du provat så vet du inte, och tänk om den funkar lika bra för dig som för mig och skuggi t ex? ;)

(Jag trodde ärligt talat INTE att den skulle ha sån effekt den hade på min, det får erkännas...)
 
Massor av hästar med diff mellan gjordläge och sadelläge är hjälpt av ELT. Min är en sådan. Med svängd gjord sitter sadeln på manken och halvväggs till öronen. Med ELT ligger den blickstill där den ska. Och hästen är nöjd.

Lite bilder. Samma sadel. Samma vecka. Samma häst.

Svängd gjord:
12079879_933958176700156_3554093862373564266_o.jpg


Med ELT-gjord:
12764786_935105733252067_9138475829815626633_o.jpg



Och som bonus. Hoppsadeln (schabraket har glidit bak dock). Hoppsadeln har inte långa stroppar egentligen men eftersom jag inte har någon ELT hoppgjord än så har jag satt på förlängningar och använder dressyrgjorden till hoppsadeln med.

13041212_974411912654782_132987000468492335_o.jpg
Ser ju helt klart ut som den hamnar i bättre läge med ELT på din ja! Min hamnar inte riktigt i det läget som på din första bild (ser ut som den ligger och trycker i bakkant, men det kan ju vara bilden som luras eller att den inte är helt spänd)

Påtal om spänna gjord, är det på något vis en fördel att den är så kort som den ser ut att vara på din? eller är den inte helt spänd där än (tänkte om du tagit bild innan ridning, lite innan man spänt fullt ut) :)
 
Ser ju helt klart ut som den hamnar i bättre läge med ELT på din ja! Min hamnar inte riktigt i det läget som på din första bild (ser ut som den ligger och trycker i bakkant, men det kan ju vara bilden som luras eller att den inte är helt spänd)

Påtal om spänna gjord, är det på något vis en fördel att den är så kort som den ser ut att vara på din? eller är den inte helt spänd där än (tänkte om du tagit bild innan ridning, lite innan man spänt fullt ut) :)

Du menar ELT-gjorden angående kort? Bilderna är tagna efter ridning med ELT-gjord däremot är den med svängd gjord nog tagen innan (eftersom bara gjorden åkt fram och sadeln inte åkt fram så mkt än).
Det är fårskinnspadden som stjäl utrymme och därmed 'längd'. Utan padden är gjordens kant "två hål" under schabraket när den är spänd och hästen i normalhull. Då jag visste att jag inte kommer att behöva fårskinnspadden mer än max några månader så hade jag ingen lust köpa TVÅ ELT-gjordar ;P Och så länge det inte stör armbågen är det ju ganska oväsentligt med (fast estetiskt ;))
 
Aha! Nä det förstår jag fullt ut!:p Hellre att den är lite kortare än önskat/ultimat den lilla perioden för att sen ligger perfekt. Fårskinnspaddar har ju den förmågan!
Bara undrade om det fanns någon fördel man lyckats missa med att ha den såpass kort, frågar man inte får man inget veta:D
Men du tror som skuggi med att det inte har med materialet mot hästens päls att göra utan självaste designen som gör att den inte ska glida fram? För renskinn var ju en bra ide om det inte försämrar effekten av gjorden :)
 
Aha! Nä det förstår jag fullt ut!:p Hellre att den är lite kortare än önskat/ultimat den lilla perioden för att sen ligger perfekt. Fårskinnspaddar har ju den förmågan!
Bara undrade om det fanns någon fördel man lyckats missa med att ha den såpass kort, frågar man inte får man inget veta:D
Men du tror som skuggi med att det inte har med materialet mot hästens päls att göra utan självaste designen som gör att den inte ska glida fram? För renskinn var ju en bra ide om det inte försämrar effekten av gjorden :)

Jag vet faktiskt inte om det är kombinationen design och materialet i "plattan mot hästen" eller bara design. Däremot helt säker på att det inte bara är materialet - då skulle man ju se ett rejält "drag" i huden, vilket man inte gör.

Jag har själv funderat på hur det blir med fårskinn emellan, men inte provat. (Fel årstid)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 949
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 870
Senast: Terese
·
Utrustning Skulle bli jättetacksam för lite hjälp med sadelförslag till denna tjejen. Sto, 10 år, i kondition, borde inte ändra sej jättemycket...
Svar
8
· Visningar
1 572
T
Utrustning Jag testade tillsammans med min sadelutprovare för några veckor sedan en bates caprilli hoppsadel, den låg stilla och bra på hästen, han...
2
Svar
27
· Visningar
5 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp