Sadel som inte passar

Loretta713

Trådstartare
Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre delen på sadeln är det ett glapp mellan sadeln och ryggen, inte bara nån liten bit utan det är rejält glapp. Såklart är det inte bra för ponnyn, men då vi inte bara kan hosta ut pengar till en ny sadel undrar jag om det finns något annat man kan göra åt detta? Just nu så använder vi padd men den gör ingen skillnad... Får även dåligt samvete om jag skulle sätta på henne sadeln när den verkligen inte passar
 
Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre delen på sadeln är det ett glapp mellan sadeln och ryggen, inte bara nån liten bit utan det är rejält glapp. Såklart är det inte bra för ponnyn, men då vi inte bara kan hosta ut pengar till en ny sadel undrar jag om det finns något annat man kan göra åt detta? Just nu så använder vi padd men den gör ingen skillnad... Får även dåligt samvete om jag skulle sätta på henne sadeln när den verkligen inte passar
Om sadeln har något försäljningsvärde kanske du kan byta in den? Jag rekommenderar inte att mixtra med sadlar själv om man inte har bra med kunskap inom ämnet.
 
Nej det finns inget annat att göra än att bita i det sura äpplet och skaffa en bättre passande sadel eller rida barbacka. Att padda upp en sadel som i grunden inte passar är förkastligt och dåligt hästägande.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 283
Senast: Oknytt
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp