Sadel till arab/fjording

rebeccasvensson

Trådstartare
Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag har tyvärr inte hittat något som passar. 16,5" är lagom till mig så det är ju något positivt i det hela då han har en kort rygg. Han har inte mycket manke, är något svängd samt överbyggd. Ryggen är mycket bred och platt, har mätt av en mankmall av honom att han ska ha 37 i Prestige. Allt glider fram på honom, har jag tur ligger det still i skritten med i trav och galopp trycker allt på bogbladen. Tror jag löst detta då jag byggd en h-gjord, men måste testa med en sadel som ligger bra innan jag vet säkert. Sadlarna har ofta även tendenser att glida åt sidorna. Dessutom får han lätt skav av schabraket baktill.

Här är bilder på ryggen:
Från sidan:
image_zps8ebda38f.jpg


Bakifrån:
image_zpsb22829e9.jpg


Ovanifrån:
image_zps21209e28.jpg


Har provat dessa sadlar:
Bates Caprilli 16" MW, W, XW - Trots att XW är det järnet han borde ha så låg sadeln inte emot framtill, tryckte jag ned den framtill lättade den bak så att endast främre halvan låg mot. Tolkar detta som att den var för svängd?
Globus Clic 16" 36 - Gled fram, provade denna innan jag byggde h-gjorden.
Albion Legend 17" K2 W - För rak och kändes lite smal. Gav skav av schabraket bak. Gled fram i trav och galopp.
Prestige Hippos 16" 36 - För svängd så rörde sig mycket bak, mötte mig i luften när jag red lätt. Gled fram i trav och galopp trots h-gjord. Med svängd gjord gled den fram så fort jag spände gjorden.
Prestige Top Dressage 16" 32 - Hade endast hemma den för att kolla om modellen ev skulle kunna passa. Kunde inte avgöra om den är något att satsa på då den låg ovanpå honom.

På söndag ska jag låna hem en Dominus dressyr XW så hoppas att den funkar.

Någon som har tips på vad som kan passa? Hoppas starkt på att jag hittar en Prestige Top Dressage då den var fantastisk att sitta i!
 
Sv: Sadel till arab/fjording

Jag har en häst med liknande rygg som jag haft svårt att hitta sadel till. Till slut provade jag en Zaldi, tror att modellen heter Classic. Den har enkelkåpa i alla fall och är 16 tum i sitsen. Den ligger väldigt bra och stilla på hästen. Till tidigare sadel hade jag en antiglidpadd för att förhindra att den gled framåt, men den behövs inte sedan jag bytte sadel. Däremot skaffade jag samtidigt en Eric le Tixerant-gjord som kanske också hjälper sadeln att inte glida.
 
Sv: Sadel till arab/fjording

Kanske en Star Trekk Dressage? Den har ju läderbom och det kanske gör att den ligger mer still än sadlar med fast bom.

Har bara goda erfarenheter av den sadeln, mycket trevlig och prisvärd sadel tyckte både jag och hästen. Dock har jag ingen vana av just den sadeln till överbyggda hästar, men det kanske är värt ett försök? :)
 
Sv: Sadel till arab/fjording

Kom in på din tråd för att jag googlade H-gjord. Jag har en häst rätt lik din, korsning arab - fjording med samma problem. Allt glider fram! De två senaste sadlarna har dock funkat, båda av märket Jeremy Rudge. Vet dock inte vilken modell det är vi har nu, en liten dressyrsadel är det iaf. Förra var en hopp och kan ha hetat Jeremy Rudge Mustang.

Kan ju vara värt att prova iaf, allt före dessa har glidit fram. Den jag har nu ligger hyfsat stilla, glider fram ibland. Som t.ex. när han bockar eller blir rädd för nåt och spänner sig och hoppar till. Funderar på om H-gjorde kan lösa de problemen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: Sebastian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp