Sadel till arab med manke

emptyrings

Trådstartare
Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort anläggningsyta, hög manke och rak rygg. Sadelinprovaren sade att han var lite överbyggd, men står han hyfsat rakt så tycker jag väl inte att jag ser det så tydligt, så mycket är det nog inte. Jag har nog lurats att tro att han är bredare än han är, eftersom en Santa Cruz XW verkade sitta för tight, men när sadelinprovaren slängde på en stubben avalon igår, i bomvidd 32 låg den som en smäck. Hon har dock bara en ny sådan inne för tillfället och jag måste erkänna att jag tycker den är en smula för hård, helst eftersom jag älskar långturer och skall prova på lite distans till hösten - kan tänka mig den i ett år tills jag har råd med en trevligare sadel, men köper jag den ny förlorar jag förmodligen en hel del på den när jag skall sälja den igen.

Har inte hittat en enda begagnad avalon i rätt storlek inom Sveriges gränser, så jag lånade hem en siegfried hoppsadel som hon hade. Mina begränsade kunskaper till trots verkar den ligga i ordentligt bakåtlut, min misstanke är att bommen är för böjd.

så vad tror ni, finns det något som liknar avalonens bom som går att få tag på begagnat? Hur är Morris and Nolans sadlar? Han har ju lite av en alptopp till manke.. jag har kollat på mängder med trådar om sadlar på araber, men inte hittat någon som haft en hög manke att deala med.
20140601_183528_zps6e146b41.jpg
20140627_191454_zpsa6b2ce61.jpg
20140627_191437_zpsf18b71ac.jpg


Kan tillägga att han inte är helt igångsatt heller. Han hade stått flera månader när jag köpte honom för sex veckor sedan, han har redan ändrats en del i hull och muskler, men finns ju förstås risk att han ändrar sig mer...
 
Du kan alltid snegla lite på sadlar med läderbom alt. bomlöst. Dock kan det vara lika krusigt, med hänsyn till manken som ju är markerad (även om jag inte tycker den är gigantisk).

Det spelar då mindre roll om ryggprofilen ändar sig (för många hästar ändrar det sig mellan skritt och travarbete t ex, vilket gör det svårt att hitta sadel. Ska hästen ha det obekvämt innan jobb, riskerar man att den inte vill komma till riktigt jobb, ska det vara obekvämt i rätt form kommer man aldrig dit).
 
Haha, nä, gigantisk var lite att ta i, hade dock ett gäng sadlar hemma som inte klarade manken, men såhär i efterhand funderar jag på om de inte var för vida och det var det som var grundproblemet - jag är ju nybörjare på sadelfronten.

Nej, tyvärr vet jag inte riktigt hur han ändrar sig i ryggen vid jobb, borde ha någon som filmar när jag rider kanske..

Bomlöst var det första jag var inne på, men var ute hos en som byggde bomlösa sadlar och hon var orolig för manken. Förra ägaren har haft typ hööks bomlösa på honom och säger att den passade, men den här tjejen sade att jag absolut inte kunde ha en bomlös i soffkuddemodell till honom.. hon gör själv mer bomlösa sadlar av mer "traditionell" sadeltyp (ser ut som en vanlig) och sade att hon kunde hjälpa mig, men att köpa en ny av henne blir en dyr historia - så hon rekommenderade att jag red i en vanlig bomsadel ett tag och sedan återkom när jag visste vilken typ av sadel jag var ute efter. Problemet nu är ju att jag knappt hunnit rida hästen... så jag vet inte riktigt vad jag är ute efter, vill helst ha en billigare "brukssadel" så att jag kan lära känna hästen i lugn och ro..
 
@emptyrings Globus? Jag har ju en häst med rak kort rygg men ingen manke men den är urholkad(?) fram så ser ut som en manke borde få plats?
Mjuk skön sadel tycker jag :) Min är en globus clic dressyr 34 i bom

 
M&N, Cliff Barnsby, Lippo, Kieffer är sadlar jag kommer att tänka på som man kan prova.
Lippo har utbytbara koppjärn så man kan ändra vidden och nyare Kieffer är omvärmningsbara.
Ligger bra till i pris också.
 
tack för tipsen! Skall kolla upp dessa sadlar - det eviga problemet blir dock att jag måste ha ut en sadelinprovare för varje sadel ändå, eftersom jag inte litar på mitt eget omdöme.. det här blir en dyr historia.

en globus hade jag hemma, en dressyrsadel, syntet i bomvidd 34, men sadelinprovaren avfärdade den med "den passar inte" - tror inte den låg an ordentligt framtill, den hade dock reglerbar bomvidd så kanske snäppet smalare hade passat bättre? Den kändes dock som om den hade sjukt mycket luft mellan mig och hästen, så att sitta en dm upp. alltså manken klarade den, men man fick ju in hela armarna i kanalen..

har hittat en stubben avalon begagnad i ett annat landskap - alltså måste jag skicka efter den - den stämmer helt överens med den sadelinprovaren lade på i bomvidd och tumstorlek - hur är era erfarenheter, är risken stor att den skiljer så mycket att den ligger kasst på honom? Den sadelinprovaren lade på är ny, den här hänger hos en sadelinprovare i halland så förhoppningsvis är den genomkollad så stoppningen är jämn, bommen oskadad etc. - dock ligger den på 6500 kr så "på vinst eller förlust" blir ett våghalsigt projekt..
 
Jag tror att en Trekker inspiration skulle kunna fungera för din häst! Vad tror ni andra om den?

@Lovisaleonora Du har väl erfarenhet av den sadeln? Eller föregångaren iaf?
 
På tok för lång. Trekker funkar bara till riktigt rejäla halvblod, typ. Vårt fullblod (ridhästmodell på 176 cm med för fullblod lång rygg) var för kort för att ha Trekkern.

Tror alltså det blir på tok för lång sadel till TS häst.
 
Märkligt, jag har haft den på alla mina araber, och den har inte ens varit i närheten av för lång.
 
Har en Globus till min arab, nu har inte hon jättemycket manke att tala om, men det finns plats för den i alla fall. Hyfsat kort sadel och hyfsat rak i övrigt. De stübbensadlar vi provat på henne har legat ok, men inte helt 100, så det är ju en chansning, men ett tips om inte annat.
 
ja, jag tror att han bara kan ha stubben avalon av stubbensadlarna, den verkade dock ligga väldigt bra. Sadelinprovaren slängde på en Prestige också och tyckte den låg bra, men kanske inte lika bra. Men de har väl rätt svängda bommar? Kommer inte ihåg om hon sade vilken modell det var dock, kan säkert skilja mycket.

Hur mäter man anläggningsytan? Jag tror inte att Globusen var för lång, inte heller Wintecen jag hade heller (strl 16''), men den låg urkasst i övrigt. Testade också en HdR med 34 i bom, strl 17, den verkade inte vara för lång heller, men han fick en bula på manken av den, så den låg nog och tryckte någonstans.. (den var dock gudaskön). Är Trekkern betydligt längre än dessa sadlar då?
 
@Lovisaleonora Hur kort ska en sadel vara för att räknas som kort? Min Trekker Inspiration har en anläggningsyta på 41-42 cm. Det känns rent spontant inte långt?
 
Ja min är som sagt 41-42 cm, jag trodde det räknades som kort? Men jag är ingen större koll på cm, utan brukar bara lägga på så ser man ju om det passar eller inte! Eller vad räknas som kort?
 
@emptyrings
Man kan lura sig lite på en häst med manke att den är smalare än den är. Men det är ju inte manken sadeln kommer att ligga om. Anläggningen är ju längre ner.
Då blir det också så att en för smal, svängd sadel kan se ut att ligga an bra (men ligger i bakvikt).
Sadlar är jättesvårt och araber är oftast inte den lättaste rasen att hitta rätt till.
Kan tipsa om Arabian också. Har själv en Solstice.
 
tack för tipsen! Skall kolla upp dessa sadlar - det eviga problemet blir dock att jag måste ha ut en sadelinprovare för varje sadel ändå, eftersom jag inte litar på mitt eget omdöme.. det här blir en dyr historia.

en globus hade jag hemma, en dressyrsadel, syntet i bomvidd 34, men sadelinprovaren avfärdade den med "den passar inte" - tror inte den låg an ordentligt framtill, den hade dock reglerbar bomvidd så kanske snäppet smalare hade passat bättre? Den kändes dock som om den hade sjukt mycket luft mellan mig och hästen, så att sitta en dm upp. alltså manken klarade den, men man fick ju in hela armarna i kanalen..

har hittat en stubben avalon begagnad i ett annat landskap - alltså måste jag skicka efter den - den stämmer helt överens med den sadelinprovaren lade på i bomvidd och tumstorlek - hur är era erfarenheter, är risken stor att den skiljer så mycket att den ligger kasst på honom? Den sadelinprovaren lade på är ny, den här hänger hos en sadelinprovare i halland så förhoppningsvis är den genomkollad så stoppningen är jämn, bommen oskadad etc. - dock ligger den på 6500 kr så "på vinst eller förlust" blir ett våghalsigt projekt..

Är det OC-e som den finns hos? Dom har koll på sina sadlar så den är säkerligen genomkollad :)
Har själv lånat hem sadlar från dom och alla har varit fina.
Ring och prata med dom.
 
nä, och problemet jag alltid återkommer till är att jag inte riktigt litar på mitt eget omdöme.. fick också känslan av att sadelinprovaren till syvende och sist mest ville sälja sina egna, nya sadlar. Hon suckade åt min budget på 10 000, men jag fick inga mått eller tips på vad jag kunde hitta begagnat. Som att jag inte haft problem nog har jag hittat en spricka i lädret i den (1 år gamla) siegfrieden jag lånade hem i lördag och som låg i bakvikt. Hur kan det bara ske? Sadeln är ett år gammal och jag har inte varit under kåpan där sprickan är och pillat alls.. ok, jag provred sadeln (jag vet, onödigt), men det borde väl en sadel klara.. suck. äsch, det där var OT, men det kan påverka min budget ett smula.

mahlmt - arabian har jag sneglat på, men andrahandsmarknaden verkar vara knaper och de är väl rätt dyra? Så småningom kan jag tänka mig att lägga dyra pengar på en riktigt riktigt bra sadel. ok. inte miljoner kanske, men i alla fall lite mer än nu. Jag vill bara se hur han ser ut i bättre kondition och lära känna honom lite bättre... och hämta mig lite från utgiften att faktiskt köpa hästen.

någon som har en illustrativ bild över hur man mäter anläggningsytan? Försökte igår men vet inte om jag gjorde rätt.. det blev typ 44-45 cm. Kan det stämma?

Ok, skall prova en globus till ikväll, får se hur den ligger. Vad brukar vara felet om den ligger för högt över hästen? För smal? Fel vinkel för ryggen?
 
Är det OC-e som den finns hos? Dom har koll på sina sadlar så den är säkerligen genomkollad :)
Har själv lånat hem sadlar från dom och alla har varit fina.
Ring och prata med dom.

Ja, det är det! Med maximalt oflyt är de i Falsterbo denna veckan (som jag råkar mkt nära till), några dagar tidigare ute och de kanske hade kunnat få plats med sadeln när de körde ned! Men det börjar luta åt detta, kanske kan ta minisemester t. Laholm, kom på att det ju ligger rätt nära Skåne.
 
Ja, det är det! Med maximalt oflyt är de i Falsterbo denna veckan (som jag råkar mkt nära till), några dagar tidigare ute och de kanske hade kunnat få plats med sadeln när de körde ned! Men det börjar luta åt detta, kanske kan ta minisemester t. Laholm, kom på att det ju ligger rätt nära Skåne.

Det var ju otur..
Dom har ridhus så tar du med hästen kan du ju provrida i den :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Aifos
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp