sadel till arab?

G

Getaway_hon

Vad har ni för sadlar till era araber? Tänker då mest på dressyrinriktade sadlar.
Ska åka och kolla på en ny sadel i slutet på den här månaden, och skulle gärna vilja ha lite tips.
Tänkte främst kolla på en syntetsadel, dels för att de verkar vara billigare, och för att jag i princip räknar med att få byta sadel om något år då hästen, enligt "planerna" ska skaffa sig en del mer muskler :)
Har kolla lite på H**ks syntetsadlar och tycker att Griffin verkar vara rätt ok, men är det någon som har någon erfarenhet av dem? Och som vet om de överhuvudtaget skulle passa på en "arab rygg"?
Vi provade förut att lägga på en syntetsadel från K*ngs, kommer ej ihåg märke, men det var en mörkblå syntet, dressyr och med extra mankfrihet. Den låg inte alls bra, tvivlar rätt starkt på att en annan bomvidd av den skulle ligga bra heller. Modellen verkade alltså inte passa.
Men iaf då, Griffin? Bra/dåligt?
Pållan är runt 1.53 och rätt omusklad nu. Tunn över ryggen är hon i vilket fall, vilket vi hoppas på att rätta till nu med bättre sadel, foder och träning.
Så, alla tips är välkomna :)
 
Medryttarpållan är arab och vi rider henne i en Griffin dressyr. Vi rider iofs ute jämt så den kommer ju inte till sin rätt riktigt, är inge skön att rida i då. Men när vi dressyrar är den helt ok! Dock har jag suttit i skönare dressyrsadlar men då vet jag inte hur de passar till just araber...
 
min tränares häst har haft en HDR dressyr bomvidd 34. jätteifin, min kompis har köpt den till sin breda c ponny nu..
 
En Zaldi Atlanta med bomvidd 32. En av FÅ sadlar som varit tillräckligt breda. De allra flesta sadlar är inte tillräckligt breda i bomvidden hela vägen, och är det de så trillar de gärna ner på manken istället. Han har hög manke och behöver rejäl mankfrihet men samtidig viid bom och vid HELA vägen.

De flesta av syntetsadlarna Hööks har är tyvärr för smala i bommen. Provade en Maxam Ponny nu sist som är VID, men inte tillräckligt vid hela vägen tyvärr, och för dålig mankfrihet.

NACKDELEN med Atlantan och arab är att den har kilbossor, den blir lång. Den är faktiskt en aning för lång för min, men eftersom det är den enda sadel han sagt "Jatack" om, och hans rygg varit HELT symptomfri i flera år i den så har jag i samråd med sadelutprovare kört med "Vi låtsas som det regnar" i fråga om längden. Men just LÄNGDEN är det som näst efter bomvidden ställt till med mest problem, många dressyrsadlar blir lätt för långa, och alla med kilbossor blir det garanterat.

Sen gäller det att bommen är rätt svängd, har eliminerat ett antal sadlar som haft rätt mankfrihet och rätt vidd pga att bommen varit för rak eller för svängd för att passa hans rygg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 197
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Barret
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 664
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp