Sadel till bred häst med manke?

Min häst med bred, kort och rak rygg och en hel del manke passar Globus sadlar bra på, har en Esperanza för hoppning och Clic för dressyr. Men min häst är rätt rejält bred och har väldigt kort sadelläge, för en normalt bred häst med lite längre rygg finns nog miljarder med alternativ. Bästa är att ta ut en sadelutprovare för tips och råd.
 
Har en häst av den modellen och har efter mycket letande och provande precis köpt en ErgoX2 dressyrsadel till honom som passar perfekt. Som hoppsadel har han en äldre Albion flatback som också ligger helt ok.
 
Det är ju en definitionsfråga vad som är brett, men jag hade en Wellington (/Edinburgh/Windsor) som uppskattades av hästen ifråga. Har för mig att den inte var så värst lång, och just min hade rundbossa (äldre modell, vet inte om de nyare har kilbossor eller om det är olika modeller)

Låg bättre på lite svängd rygg än på spikrak.
Väldigt trevlig sadel för övrigt, men inte så "modern" i att det är en basic dressyrsadel utan några fancy grejer.
 
@silverblom finns ju många sadlar som klarar bred häst och hög manke. Men svårt att svara utan vidare info hur resten av hästen ser ut i ryggen. Svängd, rak, rak men lite överbyggd , osv osv .
 
Jag har haft Albion k2, Pfiff, Santa cruz i dressyr sadel och en devoucoux hopp, samt en passier tidigare. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
707
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
667
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp