Sadel till breeeeeeed häst

Oknytt

Trådstartare
Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar.

Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen, har liten manke och har rak, bred och platt ryggen. Har nu en syntetsadel (thorowgood t4 låg manke med vidaste järnet i) som passar hästen fint men som JAG inte trivs i.

Tips på vilka andra sadlar jag kan hålla utkik efter? Skulle helst önska lädersadlar så tex Wintec och Tekna går bort.

Ligger ute en begagnad Frank Baines balance gpd tex i xxvid eller om det tillochmed är xxxvid. Kanske vore nåt?
 
Jag har inte bred häst själv men Dressyr-Torsten hittade väl rätt till slut i en Frank baines har jag för mig.
 
Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar.

Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen, har liten manke och har rak, bred och platt ryggen. Har nu en syntetsadel (thorowgood t4 låg manke med vidaste järnet i) som passar hästen fint men som JAG inte trivs i.

Tips på vilka andra sadlar jag kan hålla utkik efter? Skulle helst önska lädersadlar så tex Wintec och Tekna går bort.

Ligger ute en begagnad Frank Baines balance gpd tex i xxvid eller om det tillochmed är xxxvid. Kanske vore nåt?
Jag hade en Taur spider till mitt köksbord.
 
Ja, Balance-sadeln är väldigt vid. Kan vara värt att testa på en cob med platt rygg och låg manke.

crown har jag sett enstaka exemplar som varit så vida, går att specialbeställa. Annars får man kolla efter haflinger/friesermodeller som vissa tillverkare marknadsför de xxvida sadlarna som.
 
Globus Clic dressyr, Globus Loke allround/hopp, bomvidd 36 eller 38 brukar passa på sådana ryggar.

Hyfsat bekväma lädersadlar.

Har en av varje, och de passar på mina Nordsvenskar...

Sedan så kan man leta efter kvalitetssadlar också, jag hade t.ex. en Jeremy Rudge dressyrsadel som låg mycket bra på den sortens rygg, och som var ännu bekvämare för mig att sitta i, men den blev stulen tyvärr.
 
Globus Clic dressyr, Globus Loke allround/hopp, bomvidd 36 eller 38 brukar passa på sådana ryggar.

Hyfsat bekväma lädersadlar.

Har en av varje, och de passar på mina Nordsvenskar...

Sedan så kan man leta efter kvalitetssadlar också, jag hade t.ex. en Jeremy Rudge dressyrsadel som låg mycket bra på den sortens rygg, och som var ännu bekvämare för mig att sitta i, men den blev stulen tyvärr.

Tack!! Har också kollat på dem. Såg att det även fanns Lippo XL. Någon erfarenhet av den?
 
Ja, Balance-sadeln är väldigt vid. Kan vara värt att testa på en cob med platt rygg och låg manke.

crown har jag sett enstaka exemplar som varit så vida, går att specialbeställa. Annars får man kolla efter haflinger/friesermodeller som vissa tillverkare marknadsför de xxvida sadlarna som.

Visst är Crown och Ideal samma? Enl brittiska forum verkar det vara många som har såna (speciellt H&C bom) till sina matsalsbord.
 
Tack!! Har också kollat på dem. Såg att det även fanns Lippo XL. Någon erfarenhet av den?
Det påstås att den är något mer svängd än Globus-sadlarna. Men den finns ju att köpa ny fortfarande, så det borde vara möjligt att låna en sådan för att prova.

Sedan så har Globus en syntetsadel "Tekna Haflinger" med utbytbara koppjärn (jag tror upp till xxxxx-vid), som en bekant vann ett exemplar av på lotteri.
Den är tydligen riktigt bra till de där riktigt de extremt breda, platta och raka ryggarna på hästar av cob-typ/Nordsvenskar/Ardenner/Tinker.

Till de där hästarna som har extremt breda ryggar, så får man ju tyvärr kompromissa, och kanske ha den "näst bästa" sadeln för människan, så länge man hittar en sadel som passar till hästen.
 
Bates har en modell som är för extra breda hästar och det går att byta koppjärn till önskad bredd. Vet dock inte hur bred det vidaste koppjärnet är men det går ju att kolla upp.
 
Bates har en modell som är för extra breda hästar och det går att byta koppjärn till önskad bredd. Vet dock inte hur bred det vidaste koppjärnet är men det går ju att kolla upp.
Bates vida modeller är egentligen exakt samma som Wintecs "Wide" serie. Den enda skillnaden är läder eller syntet.

Bates/Wintec passar bäst på något svängda ryggar.
 
Passier har numera ett vidare koppjärn (lite mer u-format kanske?) på några av sina modeller. De går fortfarande dessutom att vidga till större storlekar. Och de korta bombenen gör att sadlarna är lite mer förlåtande även om bomvidden inte är exakt rätt. Jag funderar på om inte det skulle kunna funka i vidaste vidden?
Min promenaddrake har en Optimum dressyrsadel, som ser ut att ha det där vidare järnet. Har för mig att den är 30,5 och skulle gå att vidga lite till. (tror 32 är max, men kan minnas fel)
Den T6a vi har på dotterns matbord till ponny (med ett wintex wide 3xw-järn i...) var en vidd för vid till draken i xxw.
Så min slutsats av ovanstående är att Passier i sin vidaste vidd borde funka på din pålle.
 
Bates vida modeller är egentligen exakt samma som Wintecs "Wide" serie. Den enda skillnaden är läder eller syntet.

Bates/Wintec passar bäst på något svängda ryggar.
Att Bates och Wintec är likadana är jag medveten om. Det enda som skiljer är att Bates är i läder och wintec i syntet.
Jag har en Bates new dressage till mitt halvblod med rak rygg och enligt min erfarenhet så lämpar sig inte dessa märken till svängda ryggar då sadlarna är väldigt raka i modellen.
Har även provat ut en Bates till nya ponnyn som är spikrak i ryggen och den ligger perfekt.
 
Jag har också en taur Spider, den vidaste storleken är 125 till 128 grader. Har även en Eques Sella exklusive på 125 grader. Angående wintec/bates vanliga såväl som widemodellen, så har jag insett att de blir för tok på böjda för att använda på en rak rygg, när det vidaste koppjärnet sitter i. Med ett smalare koppjärn i är de dock rakare.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 166
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 067
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: Leansman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp