Sadel till breeeeeeed häst

X- vid är väl inte direkt ett universalt mått och Den vidaste är mycket vidare än globus 38 iallafall så. 🤷
Stämmer inte enligt av mig utförda prov.

Vilken Globus modell har du mätt mot?

Det finns endast två, kanske tre Globus modeller som har haft den där eftersökta vida bommen med mycket bogfrihet, och kort anläggningsyta, nämligen Globus Clic dressyr (inte hopp), Globus Loke, och äldre Globus Gloi.

Om det var Globus Gloi du mätte mot, så blev de sista årsmodellerna smalare än de tidigare.

Jag har provat en Taur spider (och någon annan Taur också), och det var en liten smal sadel, som långt ifrån matchade rymligheten hos Globus Loke eller Globus Clic. Till fullvuxna Nordsvenska brukshästar paassade den definitivt inte - för smal.

Ideal/Crown Jessica har annars en bom som passar till de breda(-ste) hästarna, men den sadeln är mycket svår att hitta i breda bomvidder begagnat.
 
Stämmer inte enligt av mig utförda prov.

Vilken Globus modell har du mätt mot?

Det finns endast två, kanske tre Globus modeller som har haft den där eftersökta vida bommen med mycket bogfrihet, och kort anläggningsyta, nämligen Globus Clic dressyr (inte hopp), Globus Loke, och äldre Globus Gloi.

Om det var Globus Gloi du mätte mot, så blev de sista årsmodellerna smalare än de tidigare.

Jag har provat en Taur spider (och någon annan Taur också), och det var en liten smal sadel, som långt ifrån matchade rymligheten hos Globus Loke eller Globus Clic. Till fullvuxna Nordsvenska brukshästar paassade den definitivt inte - för smal.

Ideal/Crown Jessica har annars en bom som passar till de breda(-ste) hästarna, men den sadeln är mycket svår att hitta i breda bomvidder begagnat.

Du råkar inte ha koll på hur många grader en Globus loke är i vidd 38? Har kikat på den och tror den skulle iaf vara värd att prova om jag kan hitta en i den bomvidden 😊
 
Du råkar inte ha koll på hur många grader en Globus loke är i vidd 38? Har kikat på den och tror den skulle iaf vara värd att prova om jag kan hitta en i den bomvidden 😊
Jag är inte hemma idag, och saknar därför min under åren ihopsamlade information om olika sadlar för breda platta och raka ryggar. Minnet säger i alla fall mer än 120 grader.
Tror det kan finnas en urgammal tråd på Buke som har fakta om grader, men har inte tid att söka idag ( är på en konferens).
Om du kan låna Loke (eller clic dressyr, samma bom) 38 och prova, så gör det. Den funkar på mycket bred häst.
De flesta vuxna nsv bruks passar i bomvidd 36, de riktigt breda i 38. Och så finns förståss de dom ska ha en helt annan bom.
 
Detta gick att hitta via söken:

Sv: fusklapp bomvidder och grader.

å dryga timmen senare ch ett antal sökningar på gooogle har jag fått ihop följande:

Wintec (utbytbar)
Gul, smal: 70 - 75
Grön, smal mot normal: 75 - 81
Svart, normal: 81 - 88
Blå, normal mot vid: 88 - 94
Röd, vid: 94 - 100
Vit, extra vid: 100 – 105

Knights (utbytbar)
26 N Rosa
27 M Lila
28 MW Orange
29 W Grön, 100-105
30 XW Grå

Stübben
28 smal, 70-74.
29 normal mot smal, 75-81.
30 normal, 81-88.
31 normal mot vid, 88-94.
32 vid, 94-100.
33 xvid, 100-105.

Globus
30 smal
32 normal
34normal mot vid, 105-110
36 vid, 110-115
38 extravid, 115-120

Lemetex
28 smal, 70-74.
29 normal mot smal, 75-81.
30 normal, 81-88.
31 normal mot vid, 88-94.
32 vid, 94-100.
33 xvid, 100-105

Albion
N,
NM,
M,
(MM, 90)
MW, 105
W,
XV, 115
Vad gäller Albions sadlar finns det två eller tre olika vidder på varje bomvidd, så det gäller att känna sig för och titta på sadlarna.

Dominus
XW, 100-105

Prestige
28
29
30
31
32
33
normal
34
35
36
37
xxvid(?), 100

KenTaur
No.1 85-90
No.2 90-95
No.3 95-100
No.4 100-105

HdR
34, 110-115

Pfiff
I smal
II normal
III vid
IV extravid, 100-105

Wellington(Norska & Danska Windsor, ej Hööks budgetsadel)
No.4 vid ca 90
No.5 xvid 100-105

M&N
31 105
33 115

Jacson
N
XW
XXW 105-110

Griffin
XW 115
XXW 120
XXW Endurance 130

Många märken skiljer lite på bmvidderna på de olika modellerna, så denna lista ska enbart ses som vägledning i sadeldjungeln...



Jag VET att det finns många som kan om sadlar, så vet du minsta lilla bomvidd och grad på en sadel, skriv den här!!!! :banana:
 
Stämmer inte enligt av mig utförda prov.

Vilken Globus modell har du mätt mot?

Det finns endast två, kanske tre Globus modeller som har haft den där eftersökta vida bommen med mycket bogfrihet, och kort anläggningsyta, nämligen Globus Clic dressyr (inte hopp), Globus Loke, och äldre Globus Gloi.

Om det var Globus Gloi du mätte mot, så blev de sista årsmodellerna smalare än de tidigare.

Jag har provat en Taur spider (och någon annan Taur också), och det var en liten smal sadel, som långt ifrån matchade rymligheten hos Globus Loke eller Globus Clic. Till fullvuxna Nordsvenska brukshästar paassade den definitivt inte - för smal.

Ideal/Crown Jessica har annars en bom som passar till de breda(-ste) hästarna, men den sadeln är mycket svår att hitta i breda bomvidder begagnat.
Globus clic och Globus Loke i 38 har båda varit smalare än Spidern. Spidern jag hade var extremt vid.
 
Stübben Maestoso finns i riktigt breda bomvidder.

Japp, en sån har jag till min tunna! Riktigt trevlig sadel. Jag vet dock inte alls vad jag har för bomvidd, står inte ”vanligt” som 34,36,38 osv, inte heller N,W,XW. Men jag hade tur att hitta den på annons 5 km bort så jag kunde prova den. Hon jag köpte den av hade haft den på en grov och kort PRE.
 
När jag tittar på sådana här sadeltrådar, alltså om extremt breda hästar (eller för den delen om hästar med superextrem manke utan att vara särdeles breda eller smala, eller andra mycket särskilda sadellägen), hur fort diskussionen lämnar huvudfrågan om sadel till den extrema ryggen.
Istället så dyker det alltid upp olika exempel sadlar som passar till mer vanliga avvikelser, som man eftersom man inte är van att se de riktigt extremt breda, eller på något annat sätt extremt avvikande ryggarna, tänker sig ska passa.

Det finns få sadelmärken som har modeller som passar på t.ex. Ardenner eller Nordsvensk Brukshäst. Vi pratar alltså om minst 120 grader i bomvinkel. Dessutom har ofta kallbloden korta ryggar och stora bogblad.

Till t.ex. breda kallblodstravare eller breda varmblodiga ridhästar, så finns många sadelmodeller, som passar, kanske med bredaste koppjärnet, eller modellens vidaste fasta bom. Hästarna är betydligt bredare än en "standard varmblodig ridhäst", men egentligen inte så värst breda jämfört med t.ex. en normalbred Nordsvensk brukshäst.

Till de riktigt breda hästarna så finns det någon handfull modeller av sadlar som kan passa alls (varav flera modeller inte längre går att köpa nya), om man nu inte vill ha bomlöst, eller har råd att måttbeställa.

Egentligen är det märkligt att det ska vara så svårt att köpa sadlar till de "riktigt breda" hästarna, för modeller som skulle kunna passa finns i serietillverkning i t.ex. England, men importörerna av sadelmärkena tar inte in sadlarna ens på beställning.
 
När jag tittar på sådana här sadeltrådar, alltså om extremt breda hästar (eller för den delen om hästar med superextrem manke utan att vara särdeles breda eller smala, eller andra mycket särskilda sadellägen), hur fort diskussionen lämnar huvudfrågan om sadel till den extrema ryggen.
Istället så dyker det alltid upp olika exempel sadlar som passar till mer vanliga avvikelser, som man eftersom man inte är van att se de riktigt extremt breda, eller på något annat sätt extremt avvikande ryggarna, tänker sig ska passa.

Det finns få sadelmärken som har modeller som passar på t.ex. Ardenner eller Nordsvensk Brukshäst. Vi pratar alltså om minst 120 grader i bomvinkel. Dessutom har ofta kallbloden korta ryggar och stora bogblad.

Till t.ex. breda kallblodstravare eller breda varmblodiga ridhästar, så finns många sadelmodeller, som passar, kanske med bredaste koppjärnet, eller modellens vidaste fasta bom. Hästarna är betydligt bredare än en "standard varmblodig ridhäst", men egentligen inte så värst breda jämfört med t.ex. en normalbred Nordsvensk brukshäst.

Till de riktigt breda hästarna så finns det någon handfull modeller av sadlar som kan passa alls (varav flera modeller inte längre går att köpa nya), om man nu inte vill ha bomlöst, eller har råd att måttbeställa.

Egentligen är det märkligt att det ska vara så svårt att köpa sadlar till de "riktigt breda" hästarna, för modeller som skulle kunna passa finns i serietillverkning i t.ex. England, men importörerna av sadelmärkena tar inte in sadlarna ens på beställning.


Håller med fullt. Hade en kallblodstravare innan, och sen fullblod. Kallblodstravaren var väldigt enkel att hitta en sadel till, fullblodet var det dock mer pyssel med... Och tinkern är en helt annan femma 😩 Kollar man på forum i UK där man inte kan gå utanför dörren utan att snubbla över en cob så har de inte detta sadelproblem i lika stor utsträckning.

Mätte om honom igen igår kväll då jag upplevt att han tappat vikt (behövligt!) sedan han kom till mig för drygt en månad sen. Fick honom nu till 105-108 grader. Så nu känns det liite lättare, men ryggkonformationen a la mindre matsalsbord kvarstår ju...Blir antingen att prova en Globus Loke i 36 (eller kanske tom 34) eller helt enkelt köpa en Kent & Masters i cobversionen som jag ju vet funkar från utlandet.
 
Sen är problemet att det inte enbart är ardenner (och andra kallblod) som behöver de jättevida sadlarna. Jag hade stora problem att hitta tillräckligt vid sadel till en av mina uppfödningar, halvblod med fullblodsmamma (och begränsad storlek på plånboken)
Och jag vet inte hur jag ska hitta en bra sadel till vår new forest, som jag har mätt till 128 grader, utan att måttbeställa från England - vilket plånboken fortfarande inte tillåter...
 
Jag hade en bomlös akademisk sadel till min, Espaniola. Satt bra på hästen men självmord för mina höfter.
Nu har hon en Jacson Santa Cruz hoppsadel i xxxw och den sitter riktigt bra. Den är förvånansvärt bred. När jag såg den och skulle prova tänkte jag att detta går aldrig, men när den ligger på hästen inser man vad bra byggd den är för att passa just henne. Också mycket trevligare för mina höfter.

Om det kan passa hästen med Lippo så har modellen Vanessa extra smal midja. Har endast provsuttit i butik men det kändes extremt bekvämt. I teorin har jag för mig att Lippos bredaste järn skulle kunna passa.
 
Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar.

Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen, har liten manke och har rak, bred och platt ryggen. Har nu en syntetsadel (thorowgood t4 låg manke med vidaste järnet i) som passar hästen fint men som JAG inte trivs i.

Tips på vilka andra sadlar jag kan hålla utkik efter? Skulle helst önska lädersadlar så tex Wintec och Tekna går bort.

Ligger ute en begagnad Frank Baines balance gpd tex i xxvid eller om det tillochmed är xxxvid. Kanske vore nåt?

Har du kollat Santa Cruz som har ställbara bommar? I mitt tycke jätte bra. Har flera sådana sadlar. Har skickat PM till dig.
 
Det vidaste är 120 grader. Det näst vidaste torde vara kring 110 grader och passar nu perfekt på hästen samt när man lägger på koppjärnet på mallen jag har ritat av honom.

Tack! Då är det samma som Globus clic 38 vilket gör min VÄLDIGT glad!
Gillar inte heller Thorowgood t4 cob för min egen del...
 
Jag hade en bomlös akademisk sadel till min, Espaniola. Satt bra på hästen men självmord för mina höfter.
Nu har hon en Jacson Santa Cruz hoppsadel i xxxw och den sitter riktigt bra. Den är förvånansvärt bred. När jag såg den och skulle prova tänkte jag att detta går aldrig, men när den ligger på hästen inser man vad bra byggd den är för att passa just henne. Också mycket trevligare för mina höfter.

Om det kan passa hästen med Lippo så har modellen Vanessa extra smal midja. Har endast provsuttit i butik men det kändes extremt bekvämt. I teorin har jag för mig att Lippos bredaste järn skulle kunna passa.

Du råkar inte veta vad xxvid i Santa Cruz motsvarar? 😊
 
Japp, en sån har jag till min tunna! Riktigt trevlig sadel. Jag vet dock inte alls vad jag har för bomvidd, står inte ”vanligt” som 34,36,38 osv, inte heller N,W,XW. Men jag hade tur att hitta den på annons 5 km bort så jag kunde prova den. Hon jag köpte den av hade haft den på en grov och kort PRE.

Stübben har anting 27 och uppåt till 33.5 eller A, B, C... på sina sadlar. Dock har jag fått för mig att Stübben är supersmala sadlar som mest passar på takformiga hästar?

Finns en Stübben Siegfried 16.5 i bomvidd xxvid (antar 33.5 då) ute som jag väldigt gärna hade lagt vantarna på, men är rädd att den blir för smal... Dock ser den faktiskt rätt groteskt vid ut 🤔
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 163
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 067
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: Leansman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp