Sadel till breeeeeeed häst

Stübben har anting 27 och uppåt till 33.5 eller A, B, C... på sina sadlar. Dock har jag fått för mig att Stübben är supersmala sadlar som mest passar på takformiga hästar?

Finns en Stübben Siegfried 16.5 i bomvidd xxvid (antar 33.5 då) ute som jag väldigt gärna hade lagt vantarna på, men är rädd att den blir för smal... Dock ser den faktiskt rätt groteskt vid ut 🤔

Ja, jag har en bokstav på min.
 
Håller med fullt. Hade en kallblodstravare innan, och sen fullblod. Kallblodstravaren var väldigt enkel att hitta en sadel till, fullblodet var det dock mer pyssel med... Och tinkern är en helt annan femma 😩 Kollar man på forum i UK där man inte kan gå utanför dörren utan att snubbla över en cob så har de inte detta sadelproblem i lika stor utsträckning.

Mätte om honom igen igår kväll då jag upplevt att han tappat vikt (behövligt!) sedan han kom till mig för drygt en månad sen. Fick honom nu till 105-108 grader. Så nu känns det liite lättare, men ryggkonformationen a la mindre matsalsbord kvarstår ju...Blir antingen att prova en Globus Loke i 36 (eller kanske tom 34) eller helt enkelt köpa en Kent & Masters i cobversionen som jag ju vet funkar från utlandet.

Har du kikat något på globus crincle annars?
 
Stübben har anting 27 och uppåt till 33.5 eller A, B, C... på sina sadlar. Dock har jag fått för mig att Stübben är supersmala sadlar som mest passar på takformiga hästar?

Finns en Stübben Siegfried 16.5 i bomvidd xxvid (antar 33.5 då) ute som jag väldigt gärna hade lagt vantarna på, men är rädd att den blir för smal... Dock ser den faktiskt rätt groteskt vid ut 🤔

Just Maestoso är, om jag förstått det rätt, gjord för breda, ”platta” ryggar. Lånade hem en till min PRE men mina höfter sa nej tack.
 
Jag har en Stübben Siegfried 33,5, 17,5 kan jag mäta någon stans så du får ett hum om hur bred den är?
Hästen har tidigare haft en Wintec Wide
 
Har också en bred, rak och platt häst (även om han nog inte är fullt så bred som din verkar vara) och han har Globus Clic dressyr och Globus Esperanza hopp i bomvidd 36.

Jag provade också en Santa Cruz hoppsadel i xxvid på min, och den kändes ungefär som min Globus bomvidd 36, kanske lite smalare. Globusarna verkar ju dock tyvärr inte vara helt konsekventa i bredd från årgång till årgång. Men det första min sadelutprovare sa när hon såg min häst vad just Globus pga att de iaf går upp relativt stort i bredd (och låg lite mer i min budgetprisklass).
 
Har också en bred, rak och platt häst (även om han nog inte är fullt så bred som din verkar vara) och han har Globus Clic dressyr och Globus Esperanza hopp i bomvidd 36.

Jag provade också en Santa Cruz hoppsadel i xxvid på min, och den kändes ungefär som min Globus bomvidd 36, kanske lite smalare. Globusarna verkar ju dock tyvärr inte vara helt konsekventa i bredd från årgång till årgång. Men det första min sadelutprovare sa när hon såg min häst vad just Globus pga att de iaf går upp relativt stort i bredd (och låg lite mer i min budgetprisklass).

Jag är väldigt nyfiken på Globus. Såg nu när jag letade efter telefonnummer till min sadelutprovare att hon bland annat tar in detta märke så ska boka en tid och ta ut henne och se vad hon tycker 😁
 
Att Bates och Wintec är likadana är jag medveten om. Det enda som skiljer är att Bates är i läder och wintec i syntet.
Jag har en Bates new dressage till mitt halvblod med rak rygg och enligt min erfarenhet så lämpar sig inte dessa märken till svängda ryggar då sadlarna är väldigt raka i modellen.
Har även provat ut en Bates till nya ponnyn som är spikrak i ryggen och den ligger perfekt.
De nyare Wintec/Bates har mycket rakare kilbossor. De äldre däremot var måttligt svängda i modellen och än mer svängda i vidaste bomvidderna.
 
Har också en bred, rak och platt häst (även om han nog inte är fullt så bred som din verkar vara) och han har Globus Clic dressyr och Globus Esperanza hopp i bomvidd 36.

Jag provade också en Santa Cruz hoppsadel i xxvid på min, och den kändes ungefär som min Globus bomvidd 36, kanske lite smalare. Globusarna verkar ju dock tyvärr inte vara helt konsekventa i bredd från årgång till årgång. Men det första min sadelutprovare sa när hon såg min häst vad just Globus pga att de iaf går upp relativt stort i bredd (och låg lite mer i min budgetprisklass).
Stämmer bra, de äldre Globussadlarna är något vidare än de nyare, i samma bomvidd. Men det skiljer också mellan modellerna, t ex Globus Esperanza har en tydlig V-bom medan en Clic eller Crincle har U-bom och rymmer betydligt mer högt upp på bredden.
 
När jag tittar på sådana här sadeltrådar, alltså om extremt breda hästar (eller för den delen om hästar med superextrem manke utan att vara särdeles breda eller smala, eller andra mycket särskilda sadellägen), hur fort diskussionen lämnar huvudfrågan om sadel till den extrema ryggen.
Istället så dyker det alltid upp olika exempel sadlar som passar till mer vanliga avvikelser, som man eftersom man inte är van att se de riktigt extremt breda, eller på något annat sätt extremt avvikande ryggarna, tänker sig ska passa.

Det finns få sadelmärken som har modeller som passar på t.ex. Ardenner eller Nordsvensk Brukshäst. Vi pratar alltså om minst 120 grader i bomvinkel. Dessutom har ofta kallbloden korta ryggar och stora bogblad.

Till t.ex. breda kallblodstravare eller breda varmblodiga ridhästar, så finns många sadelmodeller, som passar, kanske med bredaste koppjärnet, eller modellens vidaste fasta bom. Hästarna är betydligt bredare än en "standard varmblodig ridhäst", men egentligen inte så värst breda jämfört med t.ex. en normalbred Nordsvensk brukshäst.

Till de riktigt breda hästarna så finns det någon handfull modeller av sadlar som kan passa alls (varav flera modeller inte längre går att köpa nya), om man nu inte vill ha bomlöst, eller har råd att måttbeställa.

Egentligen är det märkligt att det ska vara så svårt att köpa sadlar till de "riktigt breda" hästarna, för modeller som skulle kunna passa finns i serietillverkning i t.ex. England, men importörerna av sadelmärkena tar inte in sadlarna ens på beställning.
+1 på den!
 
Tänkte uppdatera lite efter kvällens provning 😁

Förutom att sadelutprovaren nog allt blev lite småkär i min fläckiga heffaklump till häst så kom vi fram till att hans nuvarande dressyrsadel låg super förutom att den måste ner ytterligare en storlek i vidd, dvs byta till det vita koppjärnet (XW). Globus Loke i 38 var då givetvis alldeles för vid, låg i rejäl framåtlut. Sadelutprovaren föreslog då en Prestige Golden star i vidd 37 som min stora skepsis till trots (hade aldrig ens drömt att prova en Prestige på honom och såg ut typ såhär och trodde att min sadeltant sniffat för mkt läderputs: :eek::eek::eek:) låg klockrent och även helt stilla vid ridningen och pålle bjöd för en gång skull på rejäl framåtbjudning vid provritten😁 Så nu ska jag låna den några veckor och rida i lugn innan jag bestämmer mig för köp eller ej.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 166
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 067
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: Leansman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp