Bukefalos 28 år!

sadel till brett kallblod

heidi maria

Trådstartare
Hej!

Har lite smått börjat träna western med min kallblodskorsning. Har börjat fundera på att kanske kanske prova tävla någon nybörjarklass eller åtminstone sluta se ut som en utböling ;) så jag skulle behöva hitta en sadel, vilket verkar svårt till min typ av häst.
Krav:
- inte för lång/stor anläggningsyta då hästen inte är så stor
- passa platta breda mankar och bred rygg som ladugårdsdörr.
- passa mig som är ca 165/60kg
- ganska rak rygg, på hästen alltså.

Sen får den gärna vara lite nätt, typ ha round skirt och vara i en inte för ljus brun färg, men detta är bara estetiska önskemål från mig. Hittar bara jätte sadlar för enorma ardennrar som verkar breda nog! ;)

Har tittat lite på simco draft supreme men de verkar lite svängda i bommen? Tittar gärna efter beg så man kommer ner lite i pris!
 
Sv: sadel till brett kallblod

Finns det förresten någonstans i stockholm/ uppsala någon säljare som har begsadlar till salu eller är det bara privatpersoner på annonssidor att välja på? Tacksam för all hjälp jag kan få! :)
 
Sv: sadel till brett kallblod

Continental Equiflex 148 Short&Wide, Continental Equiflex 186 XXL och Continental Equiflex 199 Trail&Trek är sadelmodeller som brukar passa kallblod mycket bra :) Kostar c:a 10000 kr begagnade men då är också nypriset drygt 20000 kr. Finns inte så många begagnade till salu av dom modellerna, folk är väl nöjda och behåller dom ;) men ibland kan man ha tur och hitta en :)
 
Sv: sadel till brett kallblod

Åh tack för tipsen!

Ja verkar lite knepigt! Synd att det inte finns nåt ställe som har mycket sadlar hemma här i närheten så man kan prova. Känns inte kul att köpa nåt på nätet på chans, men känns inte som jag har något val snart.

Ok så kontinental ska jag kolla efter. Premier hade också nån haflingermodell såg jag, men inga begagnade har jag hittat. Har maxbudget på ca 8-10', men köper gärna något billigare om jag hittar.
 
Sv: sadel till brett kallblod

Om du köper sadel via nätet, är mitt tips att ha som krav att få köpa sadeln på öppet köp. Risken är ju annars att du köper en sadel och sedan passar den inte och att du i din tur inte får den såld. Det är inte alltför ovanligt att man blir sittandes med en sadel som inte stämmer med beskrivningen som säljaren gav och då är snart "sadelbudgeten" slut :( En säljare som är seriös och ärlig ska inte ha några problem med att sälja en sadel på öppet köp, det är i alla fall min åsikt :) Säljaren skickar sadeln med Schenker (tjänsten heter Blocketpaketet) och då har köparen sadeln på öppet köp i 24 timmar från att h*n hämtat ut den och kan då prova och rida i sadeln och om den inte passar skickar man tillbaka den inom 24 timmar. Ett förslag är att vänta med att hämta ut sadeln till ex.vis fredag eftermiddag och då har man till lördag eftermiddag på sig att testa den. Det kostar drygt 300 kr att skicka en westernsadel och eventuell returfrakt åter till säljaren kostar knappt 100 kr. Jag har sålt flera begagnade westernsadlar på öppet köp via Schenkers "Blocketpaketet" och det har alltid fungerat bra och både köparen och jag har varit nöjda :D
 
Sv: sadel till brett kallblod

Håller inte med dig att en köpare inte är seriös om den inte lämnar på öppet köp.
Har råkat ut för det ena och det andra problemet med öppet köp. Tex sadel som ej hämtats ut. Fick då stå själv för både frakt fram och tillbaka. Trasig sadel har jag också
Fått tillbaka. Inget man kunde se direkt på postkontoret. Så den sadeln var jag tvungen att laga. Och sänka priset rejält.
Lämnar nu bara ut på öppet köp om köparen kan mötas upp. Skriva kontrakt godkänna
Bilder att det ör det nuvarande skicket samt visa legitimation. Konstigt
Nog är inte så många intresserade längre då...


Tipps på sadlar crates arabian. Equiflex short and wide.
Diamond c har jag för mig har större vidder.
 
Sv: sadel till brett kallblod

Deuber&partner har några breda modeller till hyfsat pris.
Jag måttbeställde en till min breda korta ponny för massor med år sen, kostade runt 10k har jag för mig. Minns inte vad modellen hette..
 
Sv: sadel till brett kallblod

Va' tråkigt att du råkat ut för oseriösa köpare :( jag får nog vara tacksam att jag haft tur. Hoppas du godtar min ursäkt, min kommentar var inte riktad till dig (du säljer ju på öppet köp om sadeln hämtas) utan till dom som säljer och kanske inte är helt "ärliga" vad gäller sadeln, passform, mått mm.
 
Sv: sadel till brett kallblod

Bra tips om blocket paket :) min systers sadel är visst en Continental med fqbom, men den är för smal. Är dock osäker på vilken modell. Säkert är de modeller du nämnde vidare.
 
Sv: sadel till brett kallblod

När det gäller Continental Equiflex sadlar är det bomnumret som avgör bommodellen, inte sadelmodellen/sadelnumret. Sedan brukar en del av deras sadelmodeller (nästan) alltid ha samma bomnummer, ex.vis. modell 148 Short&Wide bomnummer 55, modell 186 XXL bomnummer 60. Sadelmodellerna jag tipsade dig om är alla rundskurna, korta sadlar med sadelbommar som passar hästar som behöver en bred/vid sadel. Om du tittar under hornet/forken finns bomnummer och sitsnummer instansat i lädret, ex.vis. 55 16 som då betyder bomnummer 55 och sitsstorlek 16".
 
Sv: sadel till brett kallblod

Om man vill veta sadelmodellen/sadelnumret, på en Continental Equiflex sadel, lyfter man upp den vänstra fendern och långt upp på sadeln finns ett instansat nummer med en bokstav först. Den sjunde, åttonde och nionde siffran anger vilken sadelmodell det är, ex.vis 148.
 
Hej!

Har lite smått börjat träna western med min kallblodskorsning. Har börjat fundera på att kanske kanske prova tävla någon nybörjarklass eller åtminstone sluta se ut som en utböling ;) så jag skulle behöva hitta en sadel, vilket verkar svårt till min typ av häst.
Krav:
- inte för lång/stor anläggningsyta då hästen inte är så stor
- passa platta breda mankar och bred rygg som ladugårdsdörr.
- passa mig som är ca 165/60kg
- ganska rak rygg, på hästen alltså.

Sen får den gärna vara lite nätt, typ ha round skirt och vara i en inte för ljus brun färg, men detta är bara estetiska önskemål från mig. Hittar bara jätte sadlar för enorma ardennrar som verkar breda nog! ;)

Har tittat lite på simco draft supreme men de verkar lite svängda i bommen? Tittar gärna efter beg så man kommer ner lite i pris!
Har du hittat sadel?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 246
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hejsan! Har precis kollat upp min Gold medel Agnes och den ligger perfekt, dock är den för smal i bomvidden. Har en x-wide, alltså...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Lenasisu
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 274
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp