Sadel till connemara

ufot

Trådstartare
Unghästen har nu vuxit ur den femte sadeln på ett halvår och ingen av sadlarna i stallet sitter bra på henne nu (står på ridskola, har prövat ett 20 tal sadlar av olika modeller) :cry:

Hon börjar dock bli färdig i kroppen och jag har allvarliga funderingar på att köpa en egen sadel till henne.

Tankarna föll på en Thorowgood yong rider, eller en T4 normal manke.

Damen i fråga är d-ponny, relativt kraftig byggd, kort rygg, med rätt så stor manke, vet inte om det kallas rak eller svängd rygg.

Ska ta bilder på henne senare i veckan.

Hon har en relativt känslig rygg, kan bero på att ingen sadel sitter 100% bra på henne nu. Har ridit med fårskinnspadd under sadeln senaste tiden och det har fungerat kanon. Vill ha kvar fåret även med nya sadeln för säkerhets skull. Viktigt är att anläggningsytan är kort då hon har kort rygg. Vill helst ha 16,5 på henne, men jag tror att yong raider blir för låg i manken.

De flesta sadlar som jag har provat på henne har legat i bakvikt.

Är det stor skillnad mellan 16,5 och 17? Den hon har nu är 17 (tror jag) och den är inte för stor.

Hur "stor" är T4? Nuvarande sadeln som ligger hyfsat om än något i bakvikt är en storhästsadel. Alla ponnysadlar är för små för henne.

Har tänkt att köpa sadeln begagnat. Har hittat en del Thorowgood-sadlar begangnade i nyskick.
 
Sv: Sadel till connemara

Har haft stora problem att hitta sadel till min connemara också. Har provat det mesta(globus, wintec, bomlöst och massa annat). Men det som funkat absolut bäst är min Thorowgood youngrider!! Älskar den!:love: Dock har jag fått bredda det bredaste järnet för att den ska räcka till. Den är alltså bredare än xx-vid. Och då kom det problemet som du tänkte på att den hamnade för nära manken. Dock löstes detta problemet jättebra med en fårskinnspadd med kanal(mattes) som lyfter hela sadeln(utan att göra den mindre). Funkar jättebra!:love:

Tycker det är riktigt riktigt synd att dressyrmodellen bara går att få i xvid annars hade jag inte tveka att köpt en sådan med!
 
Sv: Sadel till connemara

Tack för svar :)

Har kollat närmare på Thorowgood sadlarna och är rätt säker på att young raider är för liten.

Någon som vet mer om T4 normal manke? Vilken typ av häst passar den på? Lägg gärna in bilder :)
 
Sv: Sadel till connemara

Idag kom kameran med till stallet.

Vad tror ni, vilken sadel passar denna rygg?

http://i1341.photobucket.com/albums/o742/ufot313/bth_166.jpg?t=1352320827

http://i1341.photobucket.com/albums/o742/ufot313/bth_163.jpg?t=1352320746

http://i1341.photobucket.com/albums/o742/ufot313/bth_162.jpg?t=1352320729

Sätter in en äldre bild från i sommras också. OBS sadel på bilden är inte den hon använder idag. Denna har hon vuxit ur.

http://i1341.photobucket.com/albums/o742/ufot313/bth_Droumlmmen2.jpg
 
Sv: Sadel till connemara

Köp till lösa lila wintecjärn då, de går att passa in och det fungerar även om man bara kan använda ett skruvhål.
 
Sv: Sadel till connemara

Young Ridern är inte ngn liten sadel i 16,5. Den har ungefär samma mått som riktiga cobmodellen längdmässigt men tar mer manke. De T4a modellerna som går att hitta i sverige är mycket mer svängda i modellerna än YR och Cob.
 
Sv: Sadel till connemara

Skulle testa en Wintec hopp till den ryggen å sadlar längre bak så sadeln hamnar i sadelläget på ryggen. YR kan fungera också men risken är större att hon kommer att flytta manken sidleds och slå den sidleds även om den får plats på höjden.
 
Sv: Sadel till connemara

När en häst har full rörlighet genom kroppen så rör sig även manken sidleds, vissa modeller av sadlar som man då har i rätt vidd kan ge utrymme uppåt (ex tre fingrar) men ligger ändå så pass djupt att manken istället slår i sadeln på sidan av framvalvet. Thorowgood är ett sådan märke man bör ha den kollen på när man testar dem på häst med manke.
 
Sv: Sadel till connemara

Förlåt dum fråga, men vad menas med rak och svängd rygg?

Utifrån bilderna, har hästen på bilden svängd eller rak rygg?
 
Sv: Sadel till connemara

Jag skulle säga att hästen har en rakare rygg som idag är ngt svängd pga avsaknad av muskler. Skulle ryggen har muskler så skulle jag gissa att den igentligen skulle vara helt rak.

Men sen är frågan hur hästen går, vissa hästar kommer ju upp och blir helt raka under rörelse och andra går med mer sänkt rygg som då blir svängd under rörelse.

Eftersom det är en ridskolehäst så tar jag inte förgivet att den rids korrekt var dag varje lektion utan att ryggens form kommer variera lite hela tiden vare sig det kommer muskler eller inte. Därför skulle jag satsa på en Wintec 16,5 med en bra märkespad till att börja med, det kan ni komma långt på för hästens skull.
 
Sv: Sadel till connemara

Nej, hästen är ingen ridskolehäst utan en unghäst som jag rider till försäljning.

Jag har ridit hästen sedan i februari. Då hade hon inte gjort många knop i sitt liv. Hon har redan byggt mycket muskler.

Tror att avsaknaden av ryggmuskler beror på att sadeln hon har idag
är något för smal.

Tack för tips på sadel. Kollade och såg att det finns många beganade Wintec-sadlar i bra skick.

Vilken storlek på järnet tror du passar? Vilken typ av Wintec sadel? Såg att det finns flera olika modeller.

Jag vill helst ha en allround sadel. Hästen är hoppstammad och ska bli framtida tävlingshäst, men vill också kunna rida dressyr.

Vilken typ av padd tror du kan passa? Har hittat Mattes korrektionspadd men är osäker, jag gillar i allmänhet inte korrektionspaddar. Hon har idag en vanlig fårskinnspadd med kanal för ryggfrihet.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till connemara

Aha, lästa bara ridskola och tog för givet... Då har hon ju större chans att bygga på sig med rätt utrustning :-)

Jag skulle i första hand titta på wintec CC hopp - har man lite egen balans så fungerar de tillräckligt att utbilda och rida grunddressyr i, allroundmodellen är svängd och tar inte lika mycket manke. De är stora i str så ej större än 16,5.

Skulle satsa på Mattespad satsar man på en sadel med utbytbart järn så tycker jag det duger gott med icke correction bara den är i bra skick och inte nedriden helt.

Jag tror att rött järn och pad kan vara rätt att börja med.
 
Sv: Sadel till connemara

Ta en str i taget uppåt, alt köp cobmodellen från utlandet så är ju problemet löst, de är ju bättre och mer lika YR i formen också än va T6 och T4 dressyren är.
 
Sv: Sadel till connemara

Hur stor skillnad är det mellan 16 och 16.5?

Vad tror du om den nya Wintec-sadeln Wintec 500 Allround Cair?

Hittade en sådan lätt begagnad till bra pris i 16.

Såg bilder på hoppsadeln och tror ärligt talat inte att jag sitter kvar i den :crazy:

Hästen i fråga är en mycket het ponny som till och från får för sig att både bocka och stegra även om detta har blivit MYCKET bättre. Kvar är dock studsandet. Hon är dock lätt att sitta kvar på.
 
Sv: Sadel till connemara

Jag har haft två stycken wintec allround 16"(och en 17'')och dom har JÄTTESMÅ kåpor. På mig som är 160cm lång stack knänen utanför med normallånga läder. Mycket bättre med 16,5'' för då har dom gått över till vuxenkåpor istället för barn. Och du kanske behöver wide-modellen till din?
 
Sv: Sadel till connemara

Då var det som jag misstänkte...

Nåväl jag får väll finkamma annonsmarknaderna, Förr eller senare dyker det förhoppningsvis upp en sadel i passande storlek...

Ska ta lite fler bilder imorgon så får ni se hur hon ser ut nu i sin nuvarande sadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
864
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: Bison
·
Utrustning Hej alla! Vet ni om det finns någon sadel som är lik Thorowgood T8/T4 i hopp/dressyr, storlek 16,5? Hästen har en gammal Thorowgood...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp