Sadel till denna mycket knepiga rygg?

rebeccasvensson

Trådstartare
Hej!

Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig bero på förhårdnader i gommen) så inte vart jätteintensivt letande, men jag har ändå provat en del sadlar.

Ponnyn är en D-ponny, korsning arab/fjording vilket inte resulterat i det bästa sadelläget... Han har en kort, svängd och bred rygg samt välvd bröstkorg, dessutom är han överbyggd. Manken är låg och lite bredare. Dock blir ryggen mycket rakare när han arbetar. Sadelgjorden åker fram, oavsett om den är svängd eller rak, och den drar förstås också fram sadeln. Har tillverkat en egen h-gjord som fungerar rätt bra. Sadlarna jag har provat (som ej passat) åker fortfarande fram i traven och galoppen, men de ligger i alla fall där de ska tills dess till skillnad från med andra gjordar där sadeln flyttar sig så fort jag spänner gjorden. Provat med anti-slip pad i neopren men det hjälper tyvärr inte.

Lägger jag wintecs/bates vita järn (xvid) direkt på ryggen är det lagom brett. Har gjort en "mankmall" som de på ridsportaffären i Kungsbacka mätt till bomvidd 37 i prestige.

Dessa sadlarna kommer jag ihåg att jag provat:
Albion K2 bomvidd 34 - katastrof, för rak och smal bl.a.
Globus Clic bomvidd 36 - för rak, men bättre än Albionen
Prestige Lucky bomvidd 36 - för smal, helt ok form, möjligtvis något rak
Prestige Hippos bomvidd 36 - för smal, för svängd, glappar MYCKET när jag red
Bates Caprilli vid, x-vid - glappar även denna, ligger och balanserar på mitten, trycker man på framvalvet när x-vid släpper sadeln mitt på

Provat fler men kommer ej ihåg alla uppgifter.

Alla dessa sadlar glider dessutom fram i trav och galopp så att bogbladen går emot.

Någon som har en idé om vad som kan passa? Försöker länka till lite bilder på ryggen... Främst intresserad av dressyrsadlar, gärna djupa med mycket stöd, men tips på billigare hoppsadlar mottages gärna också! Lägger helst inte mer än 10.000 på dressyren, men kan gå upp till 12-13. Hoppsadel är budgeten kring 5000.

Från sidan:http://i1367.photobucket.com/albums/r792/rsvensson/Mobile%20Uploads/image_zpsef3814b6.jpg
Snett framifrån:
http://i1367.photobucket.com/albums/r792/rsvensson/Mobile%20Uploads/image_zpsbb3e9974.jpg
Bakifrån:
http://i1367.photobucket.com/albums/r792/rsvensson/Mobile%20Uploads/image_zps5778f02e.jpg
Snett uppifrån:
http://i1367.photobucket.com/albums/r792/rsvensson/Mobile%20Uploads/image_zps308243c4.jpg
Från sidan igen - mitt lillfinger visar var bogbladet slutar när han står, min tumme visar var det slutar när jag lyfter frambenet:
http://i1367.photobucket.com/albums/r792/rsvensson/Mobile%20Uploads/image_zps14737c22.jpg
I arbete:
http://i1367.photobucket.com/albums/r792/rsvensson/Mobile%20Uploads/image_zps74918983.jpg

Han är under igångsättning nu så han är lite (läs mycket) muskelfattig. Han brukar vara mer platt ovanpå ryggen. Magen är där den är tyvärr, han är i nuläget i normalhull, smalare än vanligt. Han har väldigt lätt för att lägga på sig, så han är ofta lite överviktig...

Jättetacksam för hjälp av er som orkat läsa mitt långa inlägg!
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Kan inte redigera en gång till så skriver ett nytt inlägg istället. Hittade en bild från i somras där han var i form. Har som sagt inte kunnat rida ordentligt sedan juni så han har inte en muskel för tillfället. Så för tillfället har han en väldig svankrygg och hängmage...
image_zps9923b956.jpg
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Det står att du använt en antislip-pad i neoprene men neoprene är ju ett material som genererar värme och om det i sin tur inte ligger på plats som det ska kan det nog ganska lätt orsaka mer skada än nytta på t.ex en hästrygg :o
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Testa en Prestige Paris? Dom ligger bra på alla! :d:love:

Finns ju upp till 37 i vid så! :)
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Håller med dig, testade mest för att jag blivit rekommenderad från flera håll och för att vi hade en i stallet. Den hjälpte öht inte med att stoppa sadeln från att glida, så tänker absolut inte rekommendera någon annan att köpa den!
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Har hittat en Prestige Golden Star i bomvidd 37,5 som jag ev ska prova, vet inte om den liknar Parisen? Är ju som sagt främst dressyrsadel jag vill ha så hoppsadlarna kommer lite i andra hand =) Problemet är att 37:orna är rätt sällsynta på begagnatmarknaden, och jag tänker inte köpa en för att värma om och hoppas på det bästa =( Har dessutom läst att en sadel omvärmd till 37 aldrig blir lika bred som en orginal, någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Har ingen koll på den sadeln tyvärr, men det stämmer att det inte är bra att värma en massa ggr, det går oftast tillbaka.

Varför tar du inte hästen till en sadelutprovare? Eller i alla fall en butik med beg sadlar så att du kan mata på och testa en massa samtidigt? :)
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Det är väl det jag kommer få göra, men eftersom han inte är i form nu så känns det meningslöst. Dessutom har jag mejlat de närmaste större ställena med många begagnade sadlar (vet inte om det är okej att skriva namnen på ställena, men det är en ridsportaffär i Kungsbacka och en butik/sadelprovare i Falkenberg) och de har inte en enda Prestige i 37 inne. Eftersom hästen har så speciell rygg vill jag inte åka iväg någon stans utan att veta att de har sadlar som ev skulle kunna passa. Om någon vet en bra sadelutprovare i närheten av Kungsbacka/Göteborg/Varberg med många sadlar så skicka gärna ett PM =)
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Vi har tydligen ganska så samma problem, min kille är blandning arab - fjording/welsh mountain. Den sadel som fungerat bäst för oss och som vi har haft nu i ca 1,5 år (den fjärde jag köpte (öppet köp) efter att ha provat det mesta hos sadelutprovare) är av märket Jeremy Rudge. Jag vet dock inte vad modellen heter men jag provade två dressyrsadlar gjorda på samma typ av bom, sadeln innan var en hoppsadel av samma märke som inte heller den gled fram. Däremot låg den inte perfekt ändå och Oliver blev öm i ryggen av den.

Jag kan inte vad modellen heter på någon av dessa men eftersom jag provat 3 av samma märke som inte glidit fram är det kanske värt att kika efter? Min kille är också bred, överbyggd och han skjuter allt framåt i galoppen. Prislappen på dessa är kanske lite över din budget, den vi har nu kostade 15.000 begagnad och de andra två ca 21-22.000. Såg dock en lika den jag har på Blocket tidigare för under 10.000 så man kan ju alltid ha tur :)

Lycka till!
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Tack för tipset! Ska absolut kolla upp detta! Om det kostar lite mer får jag väl överleva det, bara jag hittar en sadel...
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

En Bates innova? Eller wintec pro dressyr? Är rakare än caprillin.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Har du provat en Amerigo DJ? Jag hade en sån till min förra häst, som såg ut att ha ungefär likadan rygg som din, och den funkade bra.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Har inte provat någon av dessa! Wintec är jag inte intresserad av eftersom jag inte vill ha syntet, men Innovan är ju värt att prova :)
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Har blivit rekommenderad DJ:n och tror den skulle passa, men den kostar ju en hel del... Finns få begagnade, och de som finns är för smala, för stora i sätet och för dyra :( Annars hade jag mer än gärna köpt en sådan!
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Din häst har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget, så även om du hittar en sadel som passar på ryggen kommer gjorden dra sadeln framåt.
Lösning - prova en svängd gjord. Det gör det bättre i alla fall...

Sen - Blir han något rakare i ryggen vid arbete? I så fall, M&N junior kan vara värd att prova, i vidd 36. Jag lånade hem en sådan från en kompis som haft den på sin fjording.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Har en svängd lädergjord från H**ks, men den är inte jättesvängd, den hjälper inte. Även provat en ELT gjord som förbättrade ngt men inte mycket. H-gjorden är det som funkat bäst :) En mycket svängd gjord hade säkert också funkat, men har inte hittar någon :(

Ja han blir ganska rak i arbete, sista länken i orginalinlägget visar en bild på honom då :) Är inte M&N väldigt raka? Fått för mig att de är i stil med Albion?

Ska tillägga att han ALLTID får skav av bakre delen av schabraket, oavsett om jag rider med sadel eller med barbackagjord. Självklart blir det värre med en för rak sadel.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Vart bor du? Du kan få testa min Amerigo Classic om du vill, den är +2,5.
 
Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?

Om du tror att den passar den typ av rygg som min häst har så gärna! Bor utanför Kungsbacka, var befinner du dig?

Edit: Läste på amerigos svenska återförsäljares sida att Classic passar högställda hästar som tippar sadeln bakåt, vilket min inte är. Så den lär inte passa :/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
852
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jeps
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Sebastian
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 710
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp