Bukefalos 28 år!

Sadel till denna rygg...

Monifa

Trådstartare

Profil, tycker han är ganska rak i ryggen om man bortser från att han är i nedförsbacke just nu. Lång manke?


Smal och tunn överlinje.


Profil andra sidan


Närbild profil.


Här har han mulen i marken, vet egentligen inte vad jag vill visa med bilden men på nått sätt tyckte jag att den var relevant.

Bakgrundsinformation: hästen är två år och efter att ha provat lite skitsadlar och inget ens vart lite bra ger jag upp och satsar på nått som han iallafall kanske kanske kan ha fram till 3års testet nästa år. Han växer just nu och fodras för fullt men än så länge satsar han på höjd och inte bredd :grin: De sadlar vi provat (kan inte komma med konkreta märken eller bom/vidd) har släppt på sidorna och inte legat an hela vägen. De har även gått i manken (ptjaaa sadlarna har ju inte direkt vart i närheten att passa)

Prisklassen är max 4000:- och det ska ligga padd under sadeln. Kanske till och med korrpadd så man kompenserar det faktum att han är i nedförsbacke? Eller tänker jag fel då?

Tips och alla råd mottages.
 
Oj, bebis! :love: Den ser ut som att den planerar att ändra sig mycket i ryggen under kommande åren, månaderna, veckorna... Kan således till och med bli svårt att garantera bara ett sadelbyte fram till treårstestet.

Han är ju överbyggd i sin växtfas just nu, men kommer förhoppningsvis jämna ut sig lite kommande halvåret. Jag hade måttat hästen utan att ta så mycket hänsyn till håligheterna runt manken, och försökt fylla ut med padd tills musklerna
kommer.

Passier PSL. Prestige. Kieffer?
 
Haha ja han är rätt valpigt. Hoppas på att han jämnar till sig men sedan juli förra året har det aldrig vart mindre än 2 cm skillnad och om man får sia lite med informationen om halvsyskonen har alla vart ganska sena. Men har inget emot att byta sadel igen i vår (shit happends liksom)

Hur måttar jag?

@caballus
 
Åh det här med sadlar är inte lätt! Jag gjorde inget annat än att prova sadlar på min förra häst innan jag tillslut tog hjälp av en sadelprovare, och det visade sig att jag varit helt ute och cyklat!
Skulle man titta på min häst på stallgången när han bara står eller när han går i hagen så skulle ryggen beskrivas som svängd/överbyggd, och väldigt kort samt hög manke. Jag tittade förstås på sadlar med svängd bom, rundbossor och cutback, låg jättebra när jag provade men han fick ont i ryggen efter ridning. Visade sig att hans rygg blir rak vid arbete och då passar inte en svängd bom alls!

Så jag kommer aldrig prova sadlar utan experthjälp igen ;) Men man kanske inte vill lägga så mycket pengar på det när man har en häst som växer? Men med mina erfarenheter skulle jag ta hjälp ändå :)
 
@Leea
Håller med, man sparar en hel del pengar, tid och nerver på att ta ut en sadelprovare för en femhundring och få reda på vad som passar, än att hålla på att leta själv. har man inte tur att denne råkar ha en begagnad som passar i rätt prisklass så kanske man får råd om vad man kan leta efter själv.

Paradoxalt nog är det särskilt viktigt att ha en välpassande sadel som för unghästen uppfattas behaglig - för att motivera till arbete och slippa de sadelrelaterade trotsbeteenden som lätt uppstår vid obehag - samtidigt som hästen ändras otroligt mycket, och fort, vilket gör att man kan få byta sadel flera gånger per år om man har otur. Dessutom är ju risken för skador på sadeln väldigt stor, varför man heller inte vill lägga en specialmåttad sadel i övre prisspannet på en sån häst :crazy:

Det bästa tipset på sadel till växande unghäst jag kan ge är helt ärligt en Cykelsadel, med tillhörande cykel. :angel:
 
Senast ändrad:
Ja egentligen är det inte så dyrt att bara kolla av vilken typ av rygg/vs sadel man behöver. Det finns ju en orsak till att man måste utbilda sig till sadelprovare;)
Kan känna att vi hobbysadelprovare verkligen kan göra mer skada än nytta om man ger sig på det själv.

Det främsta jag lärde mig av "min" utprovning var att jag verkligen inte kan någonting om sadlar:p
Och till nästa häst jag köper kommer jag ta ut honom direkt, och även köpa sadlarna av honom direkt. Dyrt som attan men då är det klart i alla fall.
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 433
Senast: Fiorano
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Miljon
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 216
Senast: Emiro
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 354
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp