Sadel till distansridning???

H

Helen R

Hejsan!

Är det någon som kan rekommendera en bra distanssadel?
Har tänkt prova distans med mitt varmblod, han fick sluta tävla nu under sommaren pga av skada, men han är bara nio år och jätte fin att rida. Men jag vet inte vad ska jag ha för sorts sadel, så jag behöver lite tips och råd :) :) :)

Tack på förhand
Helèn
 
Sv: Sadel till distansridning???

Till att börja med behöver du en sadel som passar hästen. Sen om det är en dressyrsadel, westernsadel eller bomlös spelar mindre roll.
Att bara hitta en passande sadel kan vara svårt. Vad vill du göra mer än distans? Det kan styra ditt val lite.
// Linda
 
Sv: Sadel till distansridning???

Hejsan!

Är det någon som kan rekommendera en bra distanssadel?
Har tänkt prova distans med mitt varmblod, han fick sluta tävla nu under sommaren pga av skada, men han är bara nio år och jätte fin att rida. Men jag vet inte vad ska jag ha för sorts sadel, så jag behöver lite tips och råd :) :) :)

Tack på förhand
Helèn

Skulle varmt rekommendera en bomlös sadel, mjuka och sköna är dom och det behövs efter många mil :p

Själv har jag en FreeForm som är en typ av bomlös.
Den har jag på min travare och den har jag ridit många mil i och jag älskar den.

/Isabella
 
Sv: Sadel till distansridning???

Med risk för att bli hatad här:

Jag ser bomlös som en ursäkt för att inte lägga ner tid på att hitta en bra bomsadel. Det finns hur mycket sadlar som helst. Jag har provat olika bomlösa men hatat dem alla. De är inte gjorda för att rida lätt i , vilket man faktiskt gör mest i distansen. Finns säkert många som tycker att visst kan man det, med diverse paddar osv.

Jag själv har en sån här till mina hästar:
http://www.prestigeitaly.com/download/big/trekker-land.jpg
Den rider jag dressyr i med. Sedan har jag en Jacson Hekla http://jacson.e-line.nu/e-line/images/prod250/667.jpg som eg är till isisen men araberna ligger den finfint på.

Så någon speciell sadel egentligen behöver du inte så länge den är skön och passar hästen. Tänk på passform, att du får en bra sits och att sadelgjorden hamnar på rätt ställe så du inte får skav. Behöver du diverse paddar osv så är det inte rätt sadel.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Jag ser bomlös som en ursäkt för att inte lägga ner tid på att hitta en bra bomsadel.

Du ska veta att jag gråtit floder pga bomsadlar. Min häst har fått stå ut med mycket o mitt samvete likaså. Denna kommentar visar var du står. Men jag hoppas du ALDRIG kommer i samma situation som oss.
// Linda
 
Sv: Sadel till distansridning???

Håller med dig.
Hästar är så olika skapta: det finns säkert sådana som det t o m är svårt att hitta en bra bomlös sadel till, skulle jag tro.
Men just när man håller på med distans så kan hull och muskler skilja sig mycket under året så att hitta en bomsadel som passar perfekt hela året är nästan utopiskt.
Jag hade en bomlös som jag red långturer/distans med och en dressyrsadel (utprovad av sadelmakare) med bom till dressyren som för det mesta satt bra. Den var det inte var hela världen med om den inte satt 100 jämt eftersom jag inte red dressyr lika länge per gång och dag, som distans.

Däremot hade jag svårt att vänja mig att sitta i den bomlösa. Det tog ett bra tag, men på slutet kändes det helt naturligt.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Jag har två travare och rider bomlöst på dom. Funkar otroligt bra. Jag har en Freeform West och en Barefoot. Problemet med travare som gått på banan är att de musklar om sig något otroligt när de skolas om. På mitt äldre sto. Givetvis är det så att hästar är olika och ryttare också, och du har ju redan fått olika svar. Mitt tips är att du ser om du kan låna en bomlös och prova hur du och hästen trivs. Jag upplever tex att det är lite svårare att sitta upp i fält. Sadeln snurrar lite lättare och jag behöver leta upp en sten el så. Men jag är stel medelålders så det kanske inte alls har med sadeln att göra... Jag bor 2 mil sv om Södertälje och du får gärna komma och prova mina sadlar.
 
Sv: Sadel till distansridning???

En mening trillade bort. På mitt äldre sto fick jag byta sadel fyra gånger på tre år innan det blev bomlöst.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Med risk för att bli hatad här:

Jag ser bomlös som en ursäkt för att inte lägga ner tid på att hitta en bra bomsadel. Det finns hur mycket sadlar som helst. Jag har provat olika bomlösa men hatat dem alla. De är inte gjorda för att rida lätt i , vilket man faktiskt gör mest i distansen. Finns säkert många som tycker att visst kan man det, med diverse paddar osv.

Jag själv har en sån här till mina hästar:
http://www.prestigeitaly.com/download/big/trekker-land.jpg
Den rider jag dressyr i med. Sedan har jag en Jacson Hekla http://jacson.e-line.nu/e-line/images/prod250/667.jpg som eg är till isisen men araberna ligger den finfint på.

Så någon speciell sadel egentligen behöver du inte så länge den är skön och passar hästen. Tänk på passform, att du får en bra sits och att sadelgjorden hamnar på rätt ställe så du inte får skav. Behöver du diverse paddar osv så är det inte rätt sadel.

Jag håller inte på med distans, men en bomlös sadel skulle vara en ursäkt för att inte orka leta efter en bra bomsadel är skitsnack! Jag har provat varenda sadel som finns på marknaden i Sverige och det finns ett fåtal som passar. Alla dessa är det LÅNG (6 mån eller mer) väntetid på och de kostar multum. Tills jag hinner få hem sadlarna har hästen förmodligen ändrat sig igen, därför känns det rätt meningslöst att köpa någon av dom. Därför gav jag sen upp och köpte bomlöst. Provade alla bra märken som fanns på marknaden då (ST, Torsion, FF, Barefoot) Min Torsion är den bästa sadeln jag köpt och den enda sadeln som passat min häst i ett år snart! Fast han ändrat sig hur mycket som helst!
Vissa hästar är inte lätta att hitta sadlar till, och tränar man distans ska man ha en sadel som passar PERFEKT och inte bara ligger bra. Och då tror jag mer på bomlöst än en bomsadel faktiskt för det är mindre risk för att det blir fel då.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Hej ! kan varmt rekommendera Torsion, bomlös sadel. Har själv 3 st(snart 4:a) Rider alla mina 6 hästar med dem, fungerar lika bra alla från travaren med lång rygg till hingsten med extrem kort rygg. De rör sig mycket bättre med bomlöst. Torsions dressyr sadel är helt underbar! på torsion kan man "låna" en provsadel i 2 veckor./jessica
 
Sv: Sadel till distansridning???

kl

Din prestigesadel har jag sett en del distansryttare ha och gillar den skarpt! Får man fråga hur du fick tag på den och vad den kostade?
Ser ut som man sitter ganska högt över sadeln liksom och inte nere på ryggen, känns det så eller var den klockren ända från början?

Till trådskaparen: Jag rider i en Torsion dressage för att den är så himla skön, anpassar sig till hästen som inte är färdig i sin kropp och för att totto gillar den bäst av de sadlar jag provat. Annars har jag ridit honom i westernsadel (gillade mycket :) men ack så tungt och ett horn ivägen), Stubben dressyrsadel som låg sådär (lite för svängd bom). Annars tycker jag faktiskt att dressyrsadlar är ursköna att rida långt i och dessutom kunna ha en riktigt bra sadel till dressyrpassen.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Nej man sitter inte så högt i sadeln som man kan tro. Byter man häst tar det 5 min innan den anpassat sig i bredd och form för den nya hästen. Panelerna ger väldigt bra kontakt med hästens bak och flera av mina ridinstruktörskollger har provat den och blivit mycket positivt överraskade. Ändrar sig fint efter hur hästen ändrar sig. Den går loss på strax över 10. PMa mig så får du veta mer....


Visste att jag skulle få igång bomlösryttarna :angel: Ni som rider med bomlöst har heller inte kommenterat anledningen till att jag inte förespråkar bomlös...
Ja jag har själv provat bomlöst, ingen hit så att säga. Såg även att bomlöst INTE passar alla hästar i form osv. Och JA , jag är perfektionist.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Bomlöst passar inte alla hästar o inte alla ryttare. MEN idag finns det så många olika modeller att det är lättare att hitta något som fungerar. Med detta menar inte jag att DU ska köpa bomlöst för det vill du inte, helt ok.
Jag räknar faktiskt inte mig själv till "bomlöstryttare" eftersom jag hela tiden strävat efter att hitta en bomsadel som fungerar. Har ännu en beställd som det återstår att se om den fungerar. Men faktum är att den enda sadel hittintills som fungerat är en Sports Saddle och den har jag haft sedan 1999.
Jag gör även inte något som du gör - drar alla bomlösa över en kam. Min sadel är det inget fel att stå i lätt sits i. Det har jag gjort åtskilliga mil och kommer fortsätta med det. Men så är den inte konstruerad som många andra bomlösa (inga namn).
Jag måste också undra vad som gör att du har rätt o "vi" fel? Vet du något som vi andra inte vet? Dela då med dig av detta o ange källa.
Jag vill grattulera dig för att ha hittat en bomsadel som passar dina hästar! Var glad för det o nervärdera inte oss som kämpar fortfarande.
// Linda
 
Sv: Sadel till distansridning???

Jag gör även inte något som du gör - drar alla bomlösa över en kam. Min sadel är det inget fel att stå i lätt sits i. Det har jag gjort åtskilliga mil och kommer fortsätta med det. Men så är den inte konstruerad som många andra bomlösa (inga namn).
Jag måste också undra vad som gör att du har rätt o "vi" fel? Vet du något som vi andra inte vet? Dela då med dig av detta o ange källa.
Jag vill grattulera dig för att ha hittat en bomsadel som passar dina hästar! Var glad för det o nervärdera inte oss som kämpar fortfarande.

Tack jag är nöjd och om ett tag kommer en till Appa. Har ridit i SS och visst är den trevligare än tex torsion. Vaddå inte uppbyggda på samma sätt?
Stiglädren fästa i tyget och en rem i bästa fall som fördelar trycket? Visst finns det hästar som håller med bomlösa, andra inte.

Nej jag nervärderar inte ER, jag menar på att bomlöst är inte något för MIG eller MINA hästar, vilket trådskaparen undrade över vad hon skulle välja till distans. Vad jag gör rätt eller fel? Verkar inte någon logik i den meningen och förstår inte vad du menar? Ange källa? Hm.

Jag tycker att syftet med en sadel är att fördela tryck och undvika anläggning mot ryggraden? Rätta mig om jag har fel där?
I mina ögon fördelar inte bomlösa trycket eller går helt fri från ryggraden. ( Min sadel ger minst en decimeter frihet och jag ser ryggraden helt fri genom sadeln).
Ni som rider i bomlös, varför försvarar ni er med hull å hår om ni ändå är nöjda, varför bry sig? Finns de som säkert inte skulle gilla Appan, än sen? Drabbar inte mig.

( som tar semester en vecka nu, äntligen...)

Kram alla på distansbuke!
 
Sv: Sadel till distansridning???

Vaddå inte uppbyggda på samma sätt?
Stiglädren fästa i tyget och en rem i bästa fall som fördelar trycket?
Har du någon koll på hur de olika bomlösa är konstruerade? Verkar inte så nej. Varför då komma med kritik? :confused:

Jag tycker att syftet med en sadel är att fördela tryck och undvika anläggning mot ryggraden? Rätta mig om jag har fel där?
I mina ögon fördelar inte bomlösa trycket eller går helt fri från ryggraden. ( Min sadel ger minst en decimeter frihet och jag ser ryggraden helt fri genom sadeln).
Ni som rider i bomlös, varför försvarar ni er med hull å hår om ni ändå är nöjda, varför bry sig? Finns de som säkert inte skulle gilla Appan, än sen? Drabbar inte mig.

( som tar semester en vecka nu, äntligen...)

Kram alla på distansbuke!

Att DU inte gillar bomlösa betyder inget för oss som gör. Hade du kunnat komma med bra åsikter till - varför inte bomlöst - så hade jag fortsatt diskutera men dina svar visar att du inte känner till bomlösa.
Nej, nu kommer jag inte försvara mig mer inför dig. Det är inte lönt. Som du ser ovan så skrev jag inte till TS att absolut köpa en bomlös. Jag anser att TS ska köpa en sadel som passar. Är det en bomlös så ok, är det en engelsk sadel så ok även western är ok. Den ska helt enkelt passa häst o ryttare, det är det viktiga.
Jag fortsätter kämpa med sadlar o lägger min energi på det.
// Linda
 
Sv: Sadel till distansridning???

Utan att rida distans måste jag bara enormt imponerad av dig! Kan du rida din häst i exakt samma form från det att du sitter upp tills du sitter av? Häftigt!
Jag bytte till bomlöst av framför allt den anledningen. Hästens rygg är mjuk, den rör sig och höjer sig olika beroende på hur formen är för stunden. Min häst t ex ser ganska svankig ut på stallgången, eller åtminstonde normalböjd om man får säga så, men när han jobbar blir han mkt rak. Jag är inte kapabel att rida honom så att han höjer upp ryggen max från det att jag suttit upp tills dess att jag sitter av. Och när jag inte lyckas kommer hans mkt raka sadel att trycka fram och bak och hamna i brygga. Den bomlösa följer honom hela tiden.
Jag såg skillnaden i steg och form och balans hos hästen, det KÄNDES när han fick sin bomlösa. Tränaren såg skillnaden och nu har han börjat muskla i ännu mer. Kan tillägga ayy jag har haft ett 20-tal sadlar till honom under de fem åren jag haft honom. Både hopp, dressyr, allround och western. Vågar inte tänka på hur mkt pengar jag har förlorat, men som mest 7000 kr på en tre månader gammal sadel som han växte ur åt helvete för fort...
 
Sv: Sadel till distansridning???

Hej! Ska också börja tävla distans med mitt underbara varmblod nästa år och jag söker efter en bomlös sadel för dom är helt underbara att sitta i :love:
 
Sv: Sadel till distansridning???

Med risk för att bli hatad här:

Jag ser bomlös som en ursäkt för att inte lägga ner tid på att hitta en bra bomsadel.

Ja du, det är himmelriket att ha en sadel (bomlös) som passar mig (till allt utom hoppning) och som passar "alla" hästar. Jag behöver inte lägga ner tid att leta sadel och ryggmusklerna på hästarna har fritt spelrum att utvecklas och ryggarna är släta och fina efter varje ridtur. Lat och bekväm har jag blivit och lagt sadeljakten på hyllan och varför skulle jag inte det?

Hälsning Maja
 
Sv: Sadel till distansridning???

Ja du, det är himmelriket att ha en sadel (bomlös) som passar mig (till allt utom hoppning) och som passar "alla" hästar. Jag behöver inte lägga ner tid att leta sadel och ryggmusklerna på hästarna har fritt spelrum att utvecklas och ryggarna är släta och fina efter varje ridtur. Lat och bekväm har jag blivit och lagt sadeljakten på hyllan och varför skulle jag inte det?

Hälsning Maja

Nu antar jag att du ironierar lite över dig själv, men hur som helst: Inte behöver man vara lat för att man väljer bomlöst till distans. Jag var allt annat än lat och lät passa ut min dressyrsadel hos sadelmakare som sedemera också stoppade om den för ännu bättre passform. Detta för att jag inte fick tävla dressyr i de bomlösa som fanns då (regeln om att sadeln ska vara av engelsk typ).
Geshira musklade om sig, var i olika hull under säsongen och kort och gott: en bomsadel passar inte året runt hur ordentlig och "olat" man än varit.

Jag vet att det finns hästar som är enklare att hitta hyfsade sadlar till. Jag vet också att det finns hästar som det inte fungerar så bra med bomlösa sadlar på heller.
Jag tror dock att dem bomlösa oftare passar hästen, än vad bomsadeln gör.

Men det är upp till var och en att välja det man gillar bäst. Man kan också - som jag - ha olika sadlar för olika ändamål. Om man bara rider i sadeln 45 min-1 timme om dagen spelar det inte lika stor roll om passformen inte är exakt.

Att säga att man väljer bomlös för att man är lat är däremot att ta i. Många som valt bomlöst har en lång historia av sadelbyten och sadelutprovningar som inte fungerat fullt ut, bakom sig.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: zarmino
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 759
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp