Sadel till fjording

gadriel

Trådstartare
Tänkte höra med er om någon har provat chezz, hidalgo, portugesa eller annan bomlös / sadel med läderbom till fjording? Är någon av dom lik espaniolan i hur den ligger på hästen?

Min fjording har ganska svängd rygg. Jag hade en ST espaniola till honom som kändes bra men var katastrofalt kass i lädret trots lite användning så jag valde att sälja den och letar nu efter en annan, får bli lite lägre prisklass denna gång.

Bild på pållen:

lill1.jpg


14.jpg


mys5.jpg
 
Sv: Sadel till fjording

Hej jag har en Renaissance till min som ligger toppen bra, den ligger mer stabilt än espaniolan eftersom att det är utraflex-bom

hade en espaniola innan som bara "rullade" på henne.
så hade jag varit du hade jag kollat på någon med bom :)
 
Sv: Sadel till fjording

Jag har en Chezz "Calido" till min fjordvalack. Helt bomlös, dvs inga järn i fram- eller bakvalv. Den är riden i ca en vecka, så den är inte "inriden" ännu, men den ligger stadigt även i bocksprång. Det är ju en budgetsadel, och läderkvalitén är därefter, men jag är nöjd i förhållande till priset (köpte direkt från Tyskland). Den är ganska hård i sitsen, vilket är ett måste för att jag ska kunna rida i bomlöst oftare än nån gång i veckan.

Jag har bara hittat portuguesas med bom, och samtliga är både för smala och på tok för långa för min häst. :(
 
Sv: Sadel till fjording

Jag har en Hidalgo till min islandshäst. Inget koppjärn fram och läderbom. Ligger väldigt stadigt och är mjukmjukmjuk att rida i. Sadeln säljs i olika prisklasser med olika läderkvalitet - jag har den som heter "spezial" och det är riktigt kvalitetsläder.

Det finns svenska återförsäljare som erbjuder testsadlar man kan få hem, både ST i olika modeller, hidalgo och masterback. Kan vara värt om man är osäker på vad man vill ha!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Tossa90
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 968
Senast: prallan
·
Utrustning Jag har just nu en prestige golden star som passar hästen helt ok, utprovad av sadel magasinet som tyckte att den låg bra trots att den...
Svar
5
· Visningar
2 272
Senast: finaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp