Sadel till häst med hög manke!

B

Bessie

Jag vill köpa ny sadel till pållen men jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. Hästen ifråga har är ett fullblod av den ädlare typen, hög manke, känslig rygg och är absolut inte bred.
sadel ska vara en dressyr alt. mot allround och får inte kosta skjortan. Det bästa vore ju med en ny sadel men finns det nya sadlar med rimliga priser? Har mest kollat på begagnade men jag tycker att det är skitsvårt verkligen. Har blivit rekomenderad en Wintec eller stubben. Har idag två stubben, en siegfred som inte passar honom alls (klämmer) och en som jag inte vet märket på-ligger bra men börjar bli för skruttig.

Tips & råd någon??

*cia* :bump:
 
Kan rekommendera Prestige och Passier til hästar med hög manke!!
Själv har jag Prestige, och även om den är extra extra vid i bommen (min häst är bred med mkt manke) så finns det fortfarande bra med utrymme för manken.
 
Jag har en apoloosa till min häst. Han har också hög manke och är inte så bred. Den kostade 10 000 (ny) jag tror det både finns i hopp, dressyr och allround modell.. jag är jättenöjd med den och det verkar som att pållen också är det :rofl:
 
För att kunna ge tips är det bra att veta om ryggen är "banan-formad" eller rak.
Märken som annars kan vara bra att testa är väl Kieffer (en massa relativt nya fina dressyrmodeller) och Zaldi. Dessa märken är ju inte jättedyra iallafall.
 
Har själv två hästar med höga ganska smala mankar.Har nu en Passier hopp och en nyinköpt begagnad Kieffer som bägge passar perfekt.Många ridsportaffärer lånar ut begagnade sadlar så att du kan prova ordentligt.Köper själv gärna begagnade sadlar som är välvårdade.Anser att många nya sadlar är sämre än nya.
Lycka till!
 
Jag har en Appoloosa-Prestige Paris D (16000:-) på mitt halvblod med hög och lång manke. Tidigare ägare hade letat med ljus och lykta efter sadel och kommit fram till att det var bara Butet som passade riktigt bra, men om man inte är svinrik så får man väl nöja sig med något som är nästan lika bra. :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska rak, lång rygg och hög manke och så har han ganska känslig rygg, jag har just nu en bates dressyr sadel men jag...
Svar
1
· Visningar
556
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 798
Senast: caballus
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 511
Utrustning Hjälp blir snart tokig. Kanske ni har nåt tips. Har ett fbl på 5 år som inte är riden så mkt. Hans rygg är typiskt fullblod utan så mkt...
Svar
15
· Visningar
1 671
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp