Sadel till häst med svängd och kort rygg och hög manke.

Milkshake2009

Trådstartare
Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom vid köp passar inte… Har någon förslag på vad som kan passa? Här vi bor finns ingen sadelutprovare i närheten.
 
Hur svängd är ”svängd”? Eller är den överbyggd?
Hur kort är ”kort”? Och är den platt eller takformad?
Hur hög är ”hög”? Och är den också lång?
Storlek och placering av skulderblad? Hur ser sadelgjordsläget ut?
Muskelsättning? Hur bär den sig?

Och vad behöver ryttaren för size?

Det är några variabler man måste ha med i kalkylen när man letar sadel. Lite korrekt uppställda bilder med, och utan sadel hjälper en del, för att få en uppfattning.

Men det där allra sista måste kännas med handen. Kontakta ett företag som kan hjälpa er på distans
 
Amerigo DJ vsr det enda som låg på denna. Enorm manke, stora bogar och väldigt låg rygg.
20210409_211100.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
25
· Visningar
669
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Jeps
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
906
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp