Sadel till häst som ska bygga muskler?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag är tyvärr sjukt oteknisk och i brist av digitalkamera, så bilder har jag inga men jag ska försöka förklara läget.

Hästen, en islandshäst, är inte mycket riden den senaste tiden. Den är ganska muskelfattig och ska således bygga muskler igen. Ryggen är relativt lång (för att vara islandshäst iallafall) och rak.
Sadeln är en islandshästsadel, tyvärr minns jag inte vad märket heter just nu :o Men den ska tydligen passa hästar med rakare rygg. Dock misstänker jag att den är för vid, eftersom den lättar ganska tidigt bak och är aningen framåttippad, samt att det känns "tomt" liksom under sadeln i fram om jag lägger den i balans över ryggen så att säga.
Jag funderade först på om det var så att den helt enkelt är för svängd, men det verkar ändå inte stämma med tanke på att den häst sadeln hör till också är rak i ryggen (men lite bredare) och där ligger sadeln som den ska.
Ursäkta för mina urdåliga beskrivningar... :o

Hur som helst så är min fundering, om den sadeln går att använda tills vidare? Med en padd under kanske, och isåfall, vilken sorts padd? Fårskinn provade jag lite snabbt bara och det såg ut att bli bättre, sadeln låg mer balanserat med den under. Annars kanske en sån där padd som fyller ut bara i fram kan vara något. Helt enkelt, tror ni sadeln går att använda tills hästen skaffat lite mer muskler och ska få en egen sadel?

Jag vet att det är jättesvårt att säga utan bild och jag är hemskt ledsen att jag inte kan fixa fram bild.
 
Sv: Sadel till häst som ska bygga muskler?

Jag har en gammal halvblodsvalack som har gått med opassande sadlar i många år innan han kom till mig. Han har "gropar" på sidorna av manken och på ryggen där sadelns bakre delar ligger. Han skulle nästan behöva ha en sadel som är "svängd åt fel håll", eftersom det mellan dessa gropar finns ett litet parti med normal ryggmuskulatur, som i princip är "högre" än där groparna är.
Jag använder en sadel som passar "tillräckligt bra" på honom, tillsammans med en fårskinnspad. Jag skulle kanske kunna modifiera stoppningen lite på sadeln så att den ligger tätt intill honom, men jag vill ge musklerna lite utrymme att utvecklas på. (det är högst sannolikt, enligt min erfarna alternativare, så att han har permanenta skador i musklerna här som aldrig kommer gå tillbaka helt - han är väldigt mjuk i muskulaturen, men de bygger inte upp mer volym trots bra utrustning, rätt foder och vettig ridning)

Med detta vill jag säga att OM sadeln ligger bra med en fårskinnspad, så använd den. Och se till att hästen får sitt proteinbehov täckt ordentligt, för det brukar oftast vara därför de blir muskelfattiga...
 
Sv: Sadel till häst som ska bygga muskler?

så länge kan du ju testa med padd under, men var noga med att kolla hur den ligger varje gång du sadlar och kolla igenom hästens ryggmuskler. det tar inte lång tid för en frisk häst att bygga muskler, jag köpte ny sadel i april och fick bredda den igår. dvs 2 månader tog det för henne att gå upp en bomvidd, och det har inte varit så jätte intensiv träning heller.
 
Sv: Sadel till häst som ska bygga muskler?

Jag tänker vara tråkig och säga att nej, jag tycker inte att du ska använda den sadeln om den inte verkar passa.

En illa passande sadel kommer att förhindra utvecklingen av fina och bra ryggmuskler. Arbeta hästen från marken mycket, ta med den som handhäst, klättra i skogen, rid barbacka tills hästen musklat sig fint och köp en bra sadel då.

OM du absolut tänker använda den gamla sadeln, så ta ut någon som kan sadlar och sadelinpassning, och få hjälp med att se om det går att hitta någon lösning med paddar osv som kan fungera.
Oavsett bilder kan ingen här hjälpa dig med det.
 
Sv: Sadel till häst som ska bygga muskler?

Tyvärr är det ett sånt där jobbigt läge då hästens ägare (dvs inte jag) inte vill lägga pengar på sadelinpassning och sadelinköp förrän hästen har musklat upp sig mer. Därför försöker jag hitta en tillfällig lösning.
Rida barbacka vill jag inte göra med en häst jag inte känner, och verkligen inte med handhäst :eek:
Men promenader i skog och mark, klättring för hand och sånt kan vi naturligtvis ägna oss åt.

Jag är hyfsad på sadelinprovning själv, men blir alltid osäker när det rör "mina" hästar. Ska se om jag får tag på någon som kan hjälpa mig kolla sadeln :)
 
Sv: Sadel till häst som ska bygga muskler?

Hehe, jag menade att du skulle rida annan häst (med sadel) och ha med den omusklade som handhäst förståss :) inte att du skulle rida barbacka med handhäst ;) det verkar bökigt ;)

På ridbanan kanske du kan testa att rida barbacka? Man kan ta en vojlock och en ridgjord för lite extra stabilitet.
 
Sv: Sadel till häst som ska bygga muskler?

Jag skulle nog rekommendera en mattes correction pad där du med paddar upp själva padden på de ställen där där det behövs och där det är tänkt att hästen ska bygga muskler. Eftersom hästen bygger muskler kan man då ta bort paddarna.

Det fungerar ju inte med hur illasittande sadel som helst men som i mitt fall där sadel passar i stort men är något vid fungerar det bra, definitivt en billigare lösning än att gång på gång byta sadel eller stoppa om.
En sadelmakare eller sadelinpassare kan hjälpa dig med stoppningen av padden.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: Blyger
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 962
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp