Sadel till hög manke och kort rygg!

Lisaa

Trådstartare
Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck!

Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya kunskaper. Men har fortfarande inte svar på alla mina frågor, därför får det bli ännu en sadeltråd ;)

För 5 månader sedan fick jag hem min nya dressyr pålle, en välutbildad herre på 16 år. Köpte med hans nyligen utprovade sadel ( globus crincle 17" och jag vet ej bomvidd men det är omstoppad efter honom ) så vi skulle slippa leta sadel med en gång. Däremot visste jag att jag att vi så småningom om skulle få köpa ny sadel då jag aldrig trivts särskilt bra i globus. Han har inte det lättaste sadelläget, HÖG manke, kort rak rygg, något takformad rygg, brant bog samt något "hålig" bakom bogbladen. Dessutom rör han sig väldigt mycket. Jag upplever att globusen ligger ovanpå honom om ni förstår? Sedan tycker jag att den klämmer runt manken och jag är orolig att den hamnar långt bak. Därför har jag nu beslutat för att söka ny sadel som förhoppningsvis ska passa oss båda.

Vi har provat att lägga på honom sadeln som jag hade på ponnyn, det var en cobra cc 17.5" vid och den var alldeles för vid. Även testat childeric DI och DFL båda var svenska 17.5" och DI satt inte alls, DFL satt bra förutom något lång.

Han bör alltså inte ha större än 17" vilket blir ett litet problem för mig som trivs bäst i större sadlar. Jag är 180cm lång och smal och mina ben är väldigt långa, därför hanmar jag fel i de flesta normala sadlarna. I globusen hanmar jag långt bak och jag skjuter fram skänklarna och hamnar i stolsits..

Anledning till varför vi har väntat med ny sadel är för att han tog den 150 mils långa resan väldigt hårt. Han hade rasat i vikt samt tappat muskler. Nu börjar han likna en häst igen men än så vill jag att han ska få mer ryggmuskler men det kanske kommer med en ny sadel.

Skulle bli väldigt glad om någon hade lite tips att komma med! :D
 
Sv: Sadel till hög manke och kort rygg!

Ett tips vore kanske wow-sadeln? Den går ju att ändra efter hästen hur som helst, och på din beskrivning så låter det som att han kommer ändra sig ganska så snart igen när han får en sadel som passar ordentligt.
De sadlarna görs även efter dig, och det går att ha större storlek på sätet än på själva sadeln.

Prislappen är ju som den är tyvärr, men jag tror att du ändå kommer få köpa en ny sadel ganska så snart igen, så jag tror att du i längden tjänar på en sådan sadel.
 
Sv: Sadel till hög manke och kort rygg!

Jag har haft en tanke på wow sadeln.. den låter toppen! Synd bara att priset ska vara så högt, dessutom tror jag inte dom kommer till Norrland och provar ut. Men man vet ju aldrig, ska skicka ett mail och höra om kostnader osv :)
 
Sv: Sadel till hög manke och kort rygg!

Om du har problem med att anläggningsytan blir för lång på hästen så borde du nog kolla efter en sadel med rundbossor, kan dock va svårt att hitta någon som är så rak som du säger men några märken finns det allt! Teknas dressyrmodell kanske skulle va något? Plats för en del manke och aningenstakformad med rundbossor, kanske något svängd men ändå värd å testa då den faktiskt är grymt skön med flyttbara stöd! :)
 
Sv: Sadel till hög manke och kort rygg!

Låter som att det smarta vore att låta honom muskla upp sig innan man kan prova ut sadel? Prova rid honom barbacka eller tömkör/longera och se om han hamnar i annan form. Vissa hästar som har en sadel som stör dem kan ju runda upp sig betydligt i ryggen när man plockar av sadeln, vilket betyder att ryggmusklerna kan "blomma ut", vilket betyder att hästen antagligen behöver en helt annan sadel än den gjorde tidigare. Om du fattar. :D

Har häst med hög manke och kort rygg (dock rund och bred), jag har en Amerigo classic, trivs prima.
 
Sv: Sadel till hög manke och kort rygg!

Linn- Ska kolla upp teknas sadlar!

Anna- Jag förstår hur du menar :) Egentligen så skulle jag gärna vänta ytterligare med sadel och låta honom muskla på sig ännu mer. Han har redan ändrat sig väldigt mycket och byggt på sig betydligt mer, och jag kan inte vänta längre nu. Jag måste kunna träna honom vilket jag inte kan utan sadel eller med en sadel som inte sitter bra. Barbacka ridning kan vara mysigt ibland men inte alls lika kul på en stor och väldigt rörlig kille med världens manke..;)
 
Sv: Sadel till hög manke och kort rygg!

Jag vet att många säger emot mig nu, men jag har en häst som är lik din beskrivning och på honom ligger Jaguar xkc deepseat super! Den är rak i anläggningsyta och eftersom det är rundbossor släpper den tidigt - kort rygg får plats. Den ligger också bra på lite överbyggda hästar pga detta. Värt att prova om du kan, passar det inte så passar det inte :) Dessutom är bommen omvärmningsbar! :)
 
Sv: Sadel till hög manke och kort rygg!

Jag har precis samma problem som du - med tillägget att min häst dessutom har BRED manke... Jaguar och Passier är för smala i kanalen i standardutförande och jag har inte kommit över någon tillräckligt vid (bomviddsmässigt) för att ens kunna provrida.

Hade en Schleese Triumph ett tag, men den var lite för lång och hade inte rätt paneler, annars var kanalen underbar.
En Wave hade nog varit optimal (Köpte Triumphen i tron att det var en sådan, enligt uppgift från företaget... :meh: ) men begagnade sådana är väldigt sällsynta och en ny passar inte riktigt heller min plånbok...

Var jättesugen på att ta upp en WOW-sadel, men eftersom de vill ha 15 000 kr i depositionsavgift (ja, ni läste rätt... :crazy: ) som jag inte kunde få lös blev det inget...

Idag rider jag i en Prestige Iceland som faktiskt funkar över förväntan!
Manken går fri på höjden och "i princip" på bredden. Har sadelmakare inbokad som ska komma hit och förhoppningsvis kunna bredda kanalen.

Var i Norrland bor du?

/Keb *blev VÄLDIGT less på att tömköra...*
 
Sv: Sadel till hög manke och kort rygg!

Den här tråden är intressant:)
Har exakt samma problem som dig med kort rak rygg och myyycke manke. Allt kanar bakåt på denna gosse. Dessutom är han tunn och klen 3åring så det blir en inridningssadel till att börja med.
Men vilka sadlar ligger bra på en sådan rygg ? Hoppmodell även senare en dressyrmodell.
 
*puttar upp denna tråd
med samma funderingar :)
Jag har tittat på globus cilc igen för jag trivs med den, sen tycker endel att man inte ska ha dressyrsadel till unghästar men det vore tryggt för min del...
Även tittat på wintec cair
Det är en 3åring jag ska rida in

 
Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck!

Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya kunskaper. Men har fortfarande inte svar på alla mina frågor, därför får det bli ännu en sadeltråd ;)

För 5 månader sedan fick jag hem min nya dressyr pålle, en välutbildad herre på 16 år. Köpte med hans nyligen utprovade sadel ( globus crincle 17" och jag vet ej bomvidd men det är omstoppad efter honom ) så vi skulle slippa leta sadel med en gång. Däremot visste jag att jag att vi så småningom om skulle få köpa ny sadel då jag aldrig trivts särskilt bra i globus. Han har inte det lättaste sadelläget, HÖG manke, kort rak rygg, något takformad rygg, brant bog samt något "hålig" bakom bogbladen. Dessutom rör han sig väldigt mycket. Jag upplever att globusen ligger ovanpå honom om ni förstår? Sedan tycker jag att den klämmer runt manken och jag är orolig att den hamnar långt bak. Därför har jag nu beslutat för att söka ny sadel som förhoppningsvis ska passa oss båda.

Vi har provat att lägga på honom sadeln som jag hade på ponnyn, det var en cobra cc 17.5" vid och den var alldeles för vid. Även testat childeric DI och DFL båda var svenska 17.5" och DI satt inte alls, DFL satt bra förutom något lång.

Han bör alltså inte ha större än 17" vilket blir ett litet problem för mig som trivs bäst i större sadlar. Jag är 180cm lång och smal och mina ben är väldigt långa, därför hanmar jag fel i de flesta normala sadlarna. I globusen hanmar jag långt bak och jag skjuter fram skänklarna och hamnar i stolsits..

Anledning till varför vi har väntat med ny sadel är för att han tog den 150 mils långa resan väldigt hårt. Han hade rasat i vikt samt tappat muskler. Nu börjar han likna en häst igen men än så vill jag att han ska få mer ryggmuskler men det kanske kommer med en ny sadel.

Skulle bli väldigt glad om någon hade lite tips att komma med! :D

Jag har en Santa Cruz Arthur till min andalusier kille med hög manke o kortkort rygg! Han har även lite takig rygg..
Men rider mest barbacka o då använder jag en "Barbackasadel" ride on physio pad! Den kan jag verkligen rekommendera om du vill vänta med sadel till hästen har fått tillbaka sina muskler!
 
*puttar upp denna tråd
med samma funderingar :)
Jag har tittat på globus cilc igen för jag trivs med den, sen tycker endel att man inte ska ha dressyrsadel till unghästar men det vore tryggt för min del...
Även tittat på wintec cair
Det är en 3åring jag ska rida in

Jag hade köpt en begagnad albin k2 hopp till den nu, och väntat med dressyr sadel tills den ändrat klart sig i ryggen. Dressyrsadlar är inte roliga att hantera unghästs fasoner i ;)
 
Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck!

Han har inte det lättaste sadelläget, HÖG manke, kort rak rygg, något takformad rygg, brant bog samt något "hålig" bakom bogbladen. Dessutom rör han sig väldigt mycket. Jag upplever att globusen ligger ovanpå honom om ni förstår? Sedan tycker jag att den klämmer runt manken och jag är orolig att den hamnar långt bak. Därför har jag nu beslutat för att söka ny sadel som förhoppningsvis ska passa oss båda.

Han bör alltså inte ha större än 17" vilket blir ett litet problem för mig som trivs bäst i större sadlar. Jag är 180cm lång och smal och mina ben är väldigt långa, därför hanmar jag fel i de flesta normala sadlarna. I globusen hanmar jag långt bak och jag skjuter fram skänklarna och hamnar i stolsits..

Jag tänker spontant direkt på Albion SLK.
 
Jag hade köpt en begagnad albin k2 hopp till den nu, och väntat med dressyr sadel tills den ändrat klart sig i ryggen. Dressyrsadlar är inte roliga att hantera unghästs fasoner i ;)

I dressyrsadlar sitter ju jag som gjuten :D
hoppsadeln kommer jag ju åka av i! Men ja tror de får bli de nu i början ändå faktiskt... eller allround
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
707
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
847
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
667
Senast: Karoliten
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
647
Senast: Time Lord
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp