Sadel till kort rak rygg

rebeckasff

Trådstartare
I helgen var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen.
Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det skulle vara!! :up:

Men nu är det så att min plånbok är inte överens med hästen... :(

Hästen bestämde att det skulle vara en passier Phoenix (det var också den sadelutprovaren sa direkt) och jag provade flera olika men det var grym skillnad på hästen.

Anledningen till att han behöver just den sadeln är för att där är väldigt god plats för en bred manke (vilket är vanligt att hingstar har fick jag lära mig), han har lång manke, stora bogblad, rak rygg efter manken men manken är bra mycket högre än ryggen/korset och därtill har han en anläggningsyta på ca 30 cm innan sadeln måste släppa bak. :eek:
Rundbossor är således ett måste.

Men nu till min fråga; vilka av passiers andra modeller är uppbyggda snarlikt?

Eller förslag på andra märken/modeller som blir väldigt vida i kanalen framtill.
Det har alltså ingen att göra men hans BOMVIDD, utan har har normal bom, men behöver ha en riktigt vid kanal som börjar vidga sig "tidigt i sadeln" om ni förstår hur jag menar.

Phoenix är typ omöjlig att få tag i begagnad.
Men det finns ju fler modeller även om dom är äldre?
Vilken är föregångaren till Phoenix??

Marcus Ehning går bort för den hamnar i bakvikt, Young champ (?) likaså.

Provade även olika prestige (som jag älskar) men alla hamnade i bakvikt, lika så equipe Linnea som ändå var uppbyggd bak för att släppa tidigt..

Eller vet ni något annat märke som motsvarar mina (hästens) krav?

Hoppas på att någon klok kan ge råd
 
Jag har Amerigo DJ till min korta häst med mycket manke. Den har bred kanal med kanske blir för svängd för din.
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har häst med rak rygg vid arbete, stora skulderblad och stora bogrörelser och ganska hög manke, kräver riktigt bred kanal. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
1 268
Senast: TessanK
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp