Sadel till minishettis

Fillifjonkan

Trådstartare
Shettisar lär ju kunna ha olika ryggar precis som större hästar men det känns som om utbudet till dessa små är väldigt dåligt.
Är det bara ponnyputa som fungerar till en minishettis på ca 70 cm eller kan man köpa en bomlös kanske? Såg att det finns westernsadel (13-14") på Hööks, en sådan?
Antar att sadelstorleken följer tum stl? Kan en 15" sadel passa på den sådan liten?
 
Sv: Sadel till minishettis

15" är i många fall för stort på standardstora shettisar
Jag har väldgt svårt att tänka mig att du kan hitta något annat än den minsta ponnyputan till en så lite minishettis. Även den är förmodligen i största laget... Ponnyputorna tycker jag, för övrigt, är bra - de ligger bra på ponnyerna och barnen sitter bra i dem.

wintecs ponnyputa på 98-centimetersponny med 3-åring på ryggen
IMAG0156-1.jpg


skälet till att utbudet är så litet är att det inte är särskilt många shettisägare som vill betala mer för en sadel än de betalt för hästen. Det är ju snarare så (om man ser på köpesannonser) att shettisköpare vill ha ponny inklusive full utrustning för max 3-4.000 pengar - skrämmande!
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till minishettis

14" är på gränsen till för stor till min som är 90 cm hög och har 85 cm i täcke. Jag har sett sadlar på 10" som kanske kan passa minisar. Sadlar som säljs till miniatyrhästar kanske funkar också?
 
Sv: Sadel till minishettis

Westernsadlar mäts inte på samma sätt. Du måste lägga till flera tum eftersom tummen endast är sittyta. Utöver det har du tex skirten. 13-14" westernsadel passar inte en mini. En minishettis kan ha en ponnyputa, en på 10". Det är max.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 758
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Har letat och letat men hittar verkligen ingenstans i Sverige där man kan köpa vettiga sadlar till shettisar. I England verkar utbudet...
Svar
13
· Visningar
2 728
Senast: ylvalill
·
Utrustning Har en korsning mellan shettis och nån mer ponny. Just nu har jag en ponnyputa och det går bra om man har barn som "åker" med på...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: indra2012
·
Utrustning Har en shettis som min dotter rider. Sadeln vi har glider fram och den vill jag byta för den är hal. Har provat en Maxam 14" xw som...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp