Sadel till nordsvensk?!

L

linabergmer

Jag behöver en ny sadel till min nordsvensk som har väldigt bred rygg, tror vi behöver x-vid bom 16,5" - 17".
Har sett en sadel i hööks katalogen som har x-vid bom tror den heter "griffin haflinger/cob", men hittar inga flera, några tips på mer sadlar tack!
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Min nordis har XX-vid i bom, vet ej tum på sadeln. Jag ska köpa ny och tänker nog slå till på Haflinger/Cob sadeln, verkar faktiskt bra och jag tror nån bukefalist har den på sin nordis om jag inte minns fel.
Verkar vara en helt okej sadel.
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Min kompis som har häst i grannstallet har nordsvensk, hon har en griffin, vet ej om den heter haflinger/cob, men det är mkt möjligt.
Jag har inga fler tips på sadlar, men jag vet att min kompis är nöjd!
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Det handlar ju inte om Vid X-vid eller XX vid utan hur många grader hästen är över ryggen i sadelläget.
Det skiljer massor från sadel till sadel!
Sadeln av märket X kan vara jättebred i strl XX-vid, medan sadel av märket Y kan vara jättesmal i strl XX-vid.

Min nordis kunde INTE ha Griffin H/C, den var på tok för smal för henne :crazy:

Wintec har en sadel som heter Wintec Wide, den går att få upp till 122 graders vidd och kostar runt 5000-5500 kr.
Tror mer på den isf än Griffin men det är jättesvårt att säga.
Din häst behöver ju inte se ut som en tunna bara för att det är en nordis alltså.
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Jag rekommenderar starkt Star Trekk sadlarna...
Bomlöst, javisst- men till skillnad från andra bomlösa jag provat så är dessa mkt stabila, man sitter som gjuten!!
Har själv en St comfort till min bruksnordis, både han å jag trivs ypperligt.
Går utmärkt att rida dressyr i den också, som sagt man sitter stabilt!!
Mer info på Kaupre ridsport!!
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Jag använder en bomfri Barefoot på min nordis, funkar också ypperligt :bow:
Har sneglat lite på ST, men plånboken säger neeeej.. :D
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Jag har en dressyrsadel till salu om du är intresserad. Sadeln passar häst med rak rygg. Den har legat på nordsvensk förut men är tyvärr lite för rak för min häst. x-vid bom.
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Jag har en kompis som använder Griffins haflinger dressyr sadel till sin extremt grova tinker. Han är stor och bred som ett hus! :eek: Men den sadeln ligger jättebra på honom! :)
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Barefoot bomlös har jag!
Köpt begagnad, men mycket lite använd. Toppen tycker jag. Ingen risk för en sadel som sitter bra bara när det inte är betesperiod :o

Innan jag köpte den lånade jag en Torsion av en kompis, eftersom jag aldrig ridit bomlöst förut, och den var snäppet :angel: bättre, men också en några tusen dyrare.
PM:a om du vill ha adress till den som säljer Barefoot och ett till märke som jag inte minns!

Lotta
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Jag har en Griffin Cob Allround x-vid på min 4 åring som är korsning vbl/nsv. Dock är både kåpor och stroppar väääldigt styva vilket jag inte är så förtjust i. :crazy:
 
Sv: Sadel till nordsvensk?!

Vi letade länge och väl efter sadel till våra kbl travare, modell bred rygg. En Pfiff i bomvidd 34 tror jag det var, passade super! Tyvärr sprack den i bommen efter bara nåt år (obs att det var begagnad, och vid närmare titt svetsad! i bommen). Nu har jag en till Pfiff, även den är super! Men eftersom hästarna blivit fler behövdes en till, det fick bli en Torsion light, och den är bara sååå bra!! Jag har inte provat nån annan bomlös, så vet inte om den är "sladdrig" jämförelsevis men jag har då åtminstone Aldrig upplevt den som konstig/obekväm/eller nåt annat negativt. Skulle gärna skaffa fler om plånboken tillät!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: Thera
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 200
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp