Sadel till normal manke, överbyggd och rak rygg

Rimfaxe

Trådstartare
Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta.

Albion 17" K2 MW
Frank Baines Capriole 17" MW
Schockemöle Grandioso 17,5" M
Crown/Ideal Special 17,5" MW

Bomvidden kändes rätt ok på alla sadlar, ungefär rätt. Hästen är inte inriden, bara insutten och vi letar därför efter en vettig sadel att börja ha på honom. Vi har därför bara lett runt hästen och sett hur sadlarna beter sig på ryggen då, och därefter suttit några minuter i skritt i sadlarna.

Hästen är ju klart överbyggd och jag trodde nog att ryggen skulle räknas som svängd på grund av detta, men alla dessa sadlar släppte baktill på honom när vi ledde runt honom utan ryttare. Detta förvånade mig faktiskt. Räknas inte dessa som ganska raka i bommen? Har hästen rak rygg, eller normal?
Bör en sadel till denna häst ha sittpunkten längre fram eller bak? Lägsta punkten i sadeln ska ju sammanfalla med hästens lägsta punkt i ryggen.

Hästen har inte platt rygg, men inte heller takformad, ganska normal skulle jag säga. Är lite omusklad då han som sagt inte är inriden och igång.

Albion-sadeln kändes som att den var tillräckligt rymlig för hästen. Trevlig att sitta i för ryttaren och ryggkanalen verkade lagom bred åt hästen. Den kändes låg i framvalvet så att de hårda delarna i sadelns bom var nära hästens manke/tornutskott. Det hade varit bra om sadeln liksom hade svängt mer uppåt i framvalvet.

Frank Baines skulle nog behöva vara en W tror jag, för att göra sadeln rättvisa på hästen. Annars kändes den som en trevlig modell i övrigt. Det kändes som att denna låg lite ovanpå hästen, kanske pga att bomvidden var för smal.

Schockemöle-sadeln var väldigt hög framtill, bomvidden kändes ganska rätt men den verkar vara gjord för hästar med rejält höga mankar. Det var onödigt mycket höjd ovanför manken dock så att säga.
Det kändes som om det inte fanns något som tog emot på var sida av hästens manke, så denna verkade ändå trevlig ur den synvinkeln.
Ryttaren tyckte också att den var för djup i sitsen och för stora knästöd, man kändes klämd i den. Föredrar flatare sits och inte så stora knästöd.

Ideal/Crown kändes som om den klämde på var sida av manken av hästen, fast bomvidden verkade bra. Sadeln borde ha varit bredare, mer U-formad i järnet liksom och kanske tjockare bossor? Inte så skön att sitta i för ryttaren.

Vi vill ha tag i en dressyrsadel, läder. Så små knästöd som möjligt, helst inga alls, räcker med knävulster så att säga. Om knästöd finns är det bra om de är avtagbara, eller i vart fall inte så stora att de liksom låser fast ryttarens ben. :)
Ryttaren är en man, 175 cm lång och storlek 30" i midjan och 32" i längd i byxor.

Prisklass helst omkring max 10tusen, eftersom vi räknar med att hästen kommer ändra sig en hel del i kroppen vartefter och vi får byta sadel. Begagnade sadlar är inget problem. :)

Har ni rakt upp och ner några förslag på märken och modeller att titta på?

U_rygg_2014.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
352
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Fiorano
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
679
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp