Sadel till stor öltunna utan manke?

skiesabove

Trådstartare
Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :).

Jag har nyligt hämtat hem en foderhäst som blivit rejält rund på betet. Och redan innan det, så var han en typisk nordsvensk med riktigt bred rygg och obefintlig manke. Han har alltså i princip inget sadelläge, alls. Tänk er en tunna, fast ännu större. Tänk er en... hmm... ett rejält stort ekfat.

Sadeln vi fick med går absolut inte att använda just nu, den passade tydligen när han tränades regelbundet men det var ett tag sen. Den svävar ovanpå och snurrar av att han typ andas.

I en vecka till har vi tillgång till en lånad sadel, en Santa Cruz Celine som åtminstone inte snurrar alltför mycket om jag har brösta + dödsspänner gjorden. Men man kan ju inte påstå att den sitter bra. Utan bröstan försvinner den på andra sidan efter 3 steg när han travar på bra vid longering.

Om man ser till hans kroppsbygge, så hade han ju behövt en bomsadel i storlek xxxvid som dessutom är uppsizad typ xxxlarge, så att den inte ligger ovanpå utan kommer ner på sidorna så att bommen faktiskt får någon "fästpunkt"... Finns såna?

Budget är ca 5000kr, vilket innebär att många begagnade märkessadlar är inom räckhåll. Men - jag vill helst inte köpa något otestat, och bor i Norrbotten, så jag har inte jättemycket att välja på. Tror jag? Kanske någon av de stora försäljarna av begagnade sadlar kan ha någon som jag kan våga ta hem och prova iaf, om jag kan få tips på något som kan tänkas funka...

Funderade ett tag på en ny Wintec Wide, men efter att ha läst om det här med de svagt svängda koppjärnen och tryckpunkterna det kan ge (samt erfarenhet från min medryttarhäst som vi aldrig fick wintecarna att passa bra på), så känner jag mig för nojjig.

Thorowgood cob xxvid 18", kan den möjligtvis funka?

Snälla säg att det finns någon därute i landet som har/haft samma problem :)?

Bild (ja, den ligger lite långt fram pga bröstan, men såhär sitter den åtminstone kvar). Notera att jag har ett helt vanligt allroundschabrak, men det ser bara ut som en liten tygsnutt på han O_o. Och jag är 177cm. Stor hest.

1238370-10151914319535990-252867397-n.jpg
[/URL][/IMG]

Och en liten följdfråga: Hur får jag tag på schabrak som inte ser ut som löjliga små lappar på han ^^?
 
Sv: Sadel till stor öltunna utan manke?

Har själv en riktigt bred kuse och det som gör det ännu värre med honom är att han har manke :( dom flesta extra breda sadlar verkar vara gjorda för manklösa hästar vilket försvårar det ytterligare. Ett tips kan ju vara att du skaffar en bomlös tills vidare tills han gått ner i vikt. Mina annars tips på sadlar som går att få breda i den prisklassen:
Måttbeställd Jensen exmoor
Wintec wide
Thorowgood
Globus 38
Tekna S-line

Dock är det ju bara jensen och globus som inte har utbytbara järn av dom.. :(
 
Sv: Sadel till stor öltunna utan manke?

Nästan omöjligt att hitta en passande sadel till en fet häst. Hade satsat på en bomlös tills han är i normalvikt. :)
 
Sv: Sadel till stor öltunna utan manke?

Bomlöst tills vidare, jag har provat StarTrekk för jag föredrar att inte ha helt bomlöst.
ST har ju ändå en läderbom som är flexibel.
Sen banta och träna hästen så han ser ut som han ska.

Vad gäller schabrak så är det som med allt annat en del är stora i storleken och andra små, du behöver ju leta upp dem som är stora.
Mias har schabrak i olika storlekar, bla 18" det kanske skulle passa er?
Går säkert att beställa större också om det skulle behövas.
 
Sv: Sadel till stor öltunna utan manke?

Tittade lite till på din bild, jag skulle ha köpt en ELT gjord åt den hästen.
 
Sv: Sadel till stor öltunna utan manke?

Eric Le Tixerat, även kallad Tixerantgjort eller franskgjord.

Den har en mjuk magplatta i gummi och resår på utsidan som gör att den "suger" fast lite i bröstmusklerna och sadeln får svårare att glida omkring.
Att den har en stor tryckavlastande magplatta är dessutom skönt för hästen och eftersom den suger fast lite behöver man inte spänna så himla hårt.
Gjorden du har nu är ju väldigt smal så den skär in i magen, det kan inte vara bekvämt.
Ungefär som att vi skulle ha ett smalt rejält spänt skärp som skär in i fläsket på oss..
 
Sv: Sadel till stor öltunna utan manke?

Fast alla vanliga gjordar är ju för smala även på mitt tunna fullblod.
Vanliga gjordar är skitgjordar.

Jo förr var de betydligt bredare än vad de flesta är nu men det finns några få som är iaf lite bredare.

Den första är den jag menar, jag hade personligen satsat på den eftersom sadeln har tendens att glida och det lär han säkert ha även om han går ned i vikt.
Han har ju liksom en sån kroppsform.

Den andra har jag inte provat och är säkert bra den också men den har ju ingen anti-glid funktion så jag tror ändå att ELT gjorden är bättre i ditt fall.
 
Sv: Sadel till stor öltunna utan manke?

Balance by Frank Baines är ännu en groteskt vid sadel som kan tänkas passa på en tunna.
Den är definitivt xx-vid, samt har korta ortspetsar, bred kanal och breda bossor.
Men är också bred i midjan.

En gammal globus om du har tur, kan möjligen också passa. De nyare är tightare.
 
Sv: Sadel till stor öltunna utan manke?

Groteskt vid, I like it :D.

Btw, jag provade ett dressyrschabrak (Toulouse) från Horze nu. Det funkar! Stort + något svängt vid knäna så funkar ok till allroundsadel + hur passpoalerna sitter gör att det ser ännu större ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp