Sadel tips!

Mysaan

Trådstartare
I dagsläget rider jag i en vanlig allroundsadel i läder. Både jag och hästen toktrivs med den sadel. Den ligger kanon på hästen och jag tycker den är skön att rida i.
Problemet vi har nu är att jag pga sjukdom börjar bli lite lite ostabil i sadeln och hästen min är väldigt viktkänslig så det uppstår ofta situationer när jag stör honom i olika övningar och det blir fel pga mig och min obalans.
Så nu skulle jag behöva en sadel som ger mer stöd än den jag har i dag.
Mina tankar har gått åt två håll antingen en dressyr syntet eller en Abetta western syntet. Sadeln får absolut inte bli tung att bära men behöver ge mig mer stöd.

Nackdelen med båda dessa är att jag inte kan skutta över några små hinder om jag vill men å andra sidan skulle jag kunna använda min allround om vi får för oss att hoppa.

Nackdelen med westernsadeln är att min häst egentligen inte gillar westernsadlar. Jag har iofs bara prövat långa tunga läder historier på honom som väger 20 kg eller så och dem har han inte accepterat.

Oftast så rider vi ut i skog och mark i alla gångarter men någon gång då och då så tar vi oss ett pass på ridbanan men väldigt sällan.

Så tips på bra sadlar? Den får inte kosta hur mycket som helst heller men typ 5000 kr skulle fungera.
 
Sv: Sadel tips!

Är det verkligen ingen som har tips på en bra sadel som inte kostar skjortan och som ger mer stöd än en vanlig allround?
 
Sv: Sadel tips!

Det beror ju på hur hästen ser ut också?

Har du kollat på Wintecs nya dressyrmodeller?
 
Sv: Sadel tips!

Det beror ju på hur hästen ser ut också?

Har du kollat på Wintecs nya dressyrmodeller?

Hästen är rak i ryggen med normalhög manke skulle jag tro. har inga bra kort just nu som man ser ordentligt.

Tack för tipset ska genast kolla Wintec.
 
Sv: Sadel tips!

Jag har hoppat i dressyrsadel. Det är kanske inget för 130 cms banor, men små skutt är inga som helst problem.
 
Sv: Sadel tips!

Jag har hoppat i dressyrsadel. Det är kanske inget för 130 cms banor, men små skutt är inga som helst problem.

Frågan är ju om man ändå då ska satsa på en dressyrsadel. Nä några banor på 130 cm blir det nog aldrig tal om men både jag och hästen gillar att hoppa men vi inser våra begränsningar.
Men visst kommer man ner mer i en dressyrsadel och sitter stadigare än i en vanlig allround? Eller inbillar jag mig det?
 
Sv: Sadel tips!

Hittade en begagnad Kingston dressyr någon som har erfarenhet av den? Den ser skön ut men jag vet inte om den ger så mycket mer stöd än min allroundsadel tycker inte det ser så ut.

Någon som har erfarenhet av H**ks dressyr sadel i syntet? Både hur passformen är och hur man sitter?
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel tips!

Synd att din ekonomi är begränsad annars är Sensation hybrid perfekt för alla oss med krämpor. Den ger perfekt stöd, inte för mycket så att man blir låst men ändå så mycket att man sitter stadigt. Den har smal midja men lite av westernsadelns sits så man sitter enormt skönt. Att den dessutom är supermjuk gör att även jag med nervsmärtor klarar av att rida i den. Den väger ungefär 3 kg så den är väldigt lätt också.
Det går ju att ta den på avbetalning om du skulle känna att den är något för dej. Om du googlar på Sensation ride så hittar du hemsidan. Åf är super att ha att göra med, man kan låna hem en sadel några dagar så att man kan prova ordentligt.
 
Sv: Sadel tips!

Synd att din ekonomi är begränsad annars är Sensation hybrid perfekt för alla oss med krämpor. Den ger perfekt stöd, inte för mycket så att man blir låst men ändå så mycket att man sitter stadigt. Den har smal midja men lite av westernsadelns sits så man sitter enormt skönt. Att den dessutom är supermjuk gör att även jag med nervsmärtor klarar av att rida i den. Den väger ungefär 3 kg så den är väldigt lätt också.
Det går ju att ta den på avbetalning om du skulle känna att den är något för dej. Om du googlar på Sensation ride så hittar du hemsidan. Åf är super att ha att göra med, man kan låna hem en sadel några dagar så att man kan prova ordentligt.

Den såg ju underbar ut att rida i. Får ta mig ett snack med gubben och se vad han säger om att jag skaffar en sådan dyr sadel.
 
Sv: Sadel tips!

Hittade en begagnad Kingston dressyr någon som har erfarenhet av den? Den ser skön ut men jag vet inte om den ger så mycket mer stöd än min allroundsadel tycker inte det ser så ut.

Jag har haft en Kingston dressyrsadel till min förra foderhäst. Den var väl hyfsat skön att rida i, men särskilt mkt stöd gav den inte.
Nu har jag en Wintec Isabell Werth, den däremot ger ett ordentligt stöd både åt säte och ben. Jag har faktiskt till och med hoppat några skutt i skogen med den :)
 
Sv: Sadel tips!

Tack för svaret!

*kl*

Är det någon som har tips på andra sadlar som ger bra stöd så hojta gärna till.
Tar emot alla tips jag kan få.
 
Sv: Sadel tips!

Många Kieffersadlar har omvärmningsbara bommar.
Och vissa modeller har stora klossar andra mindre.

Ett tips bara.....
 
Sv: Sadel tips!

Morris & Nolan Gold Collection har djupt säte och stora klossar.
Och mjukt säte......
Tycker att du borde kunna hitta en sådan för 5000 - om den nu passar hästen förstås.
Men samma sadel (17/32) har legat bra på ett 180 cm stort halvblod, 152 cm kallblodstravare, 157 cm kort halvblod samt quarterkorsning så det kan vara lönt att prova i alla fall....
 
Sv: Sadel tips!

Den såg ju underbar ut att rida i. Får ta mig ett snack med gubben och se vad han säger om att jag skaffar en sådan dyr sadel.

Den är ändå underbarare än den ser ut ;)
Ja ta en diskussion, den är helt klart värd att dra ner på något annat för att få njuta av :love:
Jag hade verkligen inte pengar till den heller egentligen men det var att köpa den eller sluta rida och då var valet inte så svårt längre.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 663
Senast: Mogge
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 488
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 440
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp