Sadel utan bom???

M

Madde_Madda

Vad tycker ni om det?
Red i en sådan för första gången igår och måste säga att det kändes lite vingligt, men fick höra efteråt att det brukar hjälpa att korta stigbyglarna något då de sitter längre bak än på bomsadlar.

Berätta gärna om era erfarenheter av sådana sadlar :bow:
 
Vad var det för sadel?
Jag har testat en hel del, och ja, i början kändes det nog lite vingligt.. men det verkar vara en vanesak.. har märkt att jag också sakta ändrar sits (till det bättre :o) det är ju stor skillnad på sadeltyperna.. tror att jag rider med lite mindre stöd i stigbygeln i en bomlös sadel, kanske för att jag sitter bättre i den? Tar man mycket stöd i stigbygeln kanske det känns vingligare är i en bomsadel?
 
En bomlös sadel funkar på alla hästar, alltså ett bra alternativ för oss med hästar som är jättebreda, korta el på annat vis är svåra att hitta bomsadlar till.

En del märker på sina hästar att de vågar ta ut rörelserna mer när det inte finns någon bom som kan hindra. Dessutom är de väldigt bekväma.

Det viktiga är att man har en padd som gör att det bildas en kanal för ryggraden.
 
Bommen hindrar ju också hästens naturliga rörelsemönster eftersom den är hård och inte ger med sig.. Men de bomlösa byggs ändå så att ryggraden ska gå fri, för naturligtvis ska den det!
 
Är oxå mycket intresserad och undrar om man kan få tag i begagnade fitform?
Undrar även vad som händer när padden som ska göra ryggen fri blir äldre, sjunker den ihop då :confused:
 
Inte omöjligt att paden sjunker ihop när materialet åldras. Men till många av padarna är det ju lösa iläggsskivor, så då är det bara att byta ut dem, man behöver inte byta hela paden i så fall.
 
Vad gäller begagnat bomfritt så finns det inte särskilt mycket ute på marknaden. Det är ju ganska nya sadlar och folk verkar ha en tendens att hålla på dem.

Man kan hitta begagnade Torsion på tyska Ebay ibland, och begagnade Sports Saddle på amerikanska Ebay.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
943
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 633
Senast: Mogge
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 940
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp