Bukefalos 28 år!

I

Iza

Är på g att köpa ny dressyrsadel. Var först inne på Dominus, men tydligen så passar den inte min häst.

Utan nu står valet mellan Appaloosa - Leonardo och Venus och Morris & Nolan. Nu har jag inte provridit någon av sadlarna, men den som jag har fattat mest tycke för är Appaloosa Leonardo, sätet är relativt djupt och knästöden riktigt höga. Problemet är är att sadelmakarn som jag tar hjälp av säger att just den sadeln passar män bättre än kvinnor. Men surfade runt lite på nätet och hittade en Leonardo med beteckning PoP, den skulle tydligen vara smalare i sätet.

Är det någon som har provat någon av sadlarna? Eller har ni något annat tips om sadel för en häst med rätt hög manke och rak rygg?
 
Om hästen har rak rygg tror jag knappast Appaloosa passar, de har väldigt svängd bom!
 
Prestige (det heter inte Appaloosa länger....) och Amerigo/dominus har i princip helt likadana bommar, bara att Amerigo har trebom och Prestige syntet. Men dom ser helt lika ut, dom som gör Amerigo jobbade för Prestige innan!! Men eftersom man kan måttbeställa Amerigo, så lagar dom jäättestora bulliga bossor bak om hästen har rak rygg. Min sadelmakare tyckte inte det var så bra... :smirk:

Men jag vet att på Prestige Venus kan man få kilbossor, det var kanske det din utprovare hade i tankarna? Själv tycker jag nog att du ska kolla på andra märken, Passier, Albion och kanske M&N.
 
Jasså heter den Prestige numera. Det visste jag inte. Inte heller att det var ungefär lika sadlar som Amerigo.

Den sadel som sadelmakaren har pratat mest om är just Venus. Så jag får den uppfattningen att hon tror mer på den än de andra sadlarna.

Men jag vet att på Prestige Venus kan man få kilbossor

Du får ursäkta min okunskap :crazy:, men det behöver du förklara mer för att jag ska förstå.

Nu kanske jag inte förklarade så bra i första inlägget. Det är så svårt att förklara hur han ser ut. Men han är mer rak i ryggen än rund. Manken är rejäl och precis när manken slutar är han ngt rundad för att sedan bli rak.

Jag ritade av ryggen och lade ståltråd bakom bogbladet för att sadelmakaren skulle få en liten uppfattning om hur han ser ut. Utav det har hon kommit fram till några sadlar. De som då låter mest intressant i mina öron är Prestige, M&N och Albion. Men självklart så måste de provas innan hon vet vem som passar bäst.
 
Köp inte en M&N sadel, det är den värsta sadel jag ridit i, känndes som om man var helt låst i den, huvva! :crazy:
 
Jag har provat Dominus och Prestige på min häst och de har båda för svängd bom för min häst. Amerigo har inte samma bom som Dominus och den låg perfekt på min häst. Amerigo och Röösli var de jag fick förslag på som kunde passa på en NÅGOT svängd rygg. De flesta sadlar med rundbossor är för svängda för min häst och de med rejäla kilbossor är för raka och framförallt för långa för min hästs rygg.

Amerigo har om jag minns rätt en 9-lagers laminerad träbom. De sadlar som har en bom som är uppbyggd av många lager går att spänna till den form man vill ha (inom rimliga gränser förstås) har jag fått förklarat för mig av sadelmakare när jag har frågat om hur sadlar byggs "måttbeställda".

De sadlar som jag har uppfattat ligger bra på raka ryggar är Albion och M&N (i alla fall av de modeller som är några år gamla).

Lycka till i sadelletandet!

Mvh San
 
Rundbossa:
ebro.gif


Kilbossa:
atlanta.gif



Citerar även från sadelsidan: "Kilbossor, så den passar bäst på hästar med rakare rygg."

Så står det där. Jag har inte tänkt på om man kan generalisera så men det kan stämma. Min arab med relativt kort rygg kan kilbossor bli för långa på. De hamnar för långt bak..
 
Har du kollat på Passier? Där kan man välja med eller utan kilbossor, och bommen är ganska rak. Jag har en Passier Comet FS (visserligen hoppsadel, men bommen är ju samma) på min häst som har hög manke och rak, men ej extrem-rak, rygg. Prestige är alltför svängda för honom (tyvärr :p)
 
Jag har riditi en Morris och Nolan sadel, visserligen allroundsadel men ändå. Det är den värsta sadeln jag ridit i. Så obekväm så att det inte går att beskriva.

Appaloosa har jag fått höra är en väldigt skön sadel.

Kieffer sadlar tycker jag är skönast, eller Edinburgh.
Fast om sadelmakaren har föreslagit Appaloosa så passar nog inte Edinburgh. Min kompis ville ha en Edinburgh sadel, men den passade inte hennes häst och blev istället rekommenderad en Appaloosa, vet dock inte hur det hela slutade. Fast det är kanske väldigt olika från häst till häst.
 
Nej, Passier har jag inte provat. Ska höra mig för om den också :).


Har funderat lite under helgen och tycker det är konstigt att sadelmakaren rek just Prestige. Har en Edinburgh idag och om det stämmer som någon skrev att de är rätt lika tycker jag att det är ännu mer egendomligt.
 
Ja, det är lite konstigt! :confused: Det stämmer att även Edinburgh/Wellington har väldigt svängda bommar, men pga kilbossorna så blir det lite "maskerat".

Passier kan man ändra bomvidden på också, i fall din häst breddar sig. Det använde jag som ursäkt överför mig själv för att köpa en så dyr sadel... :o Sen håller dom i måånga år!
 
Nu har sadelmakaren äntligen vart här!

Blir en Prestige Venus. Trode verkligen inte att den skulle passa. Men tydligen är hästen inte så rak i ryggen som jag trodde. Hon tyckte att han var tacksam att prova på, det mesta låg bra och Prestige låg toppen.

Frågade om Edinburgh och Prestige hon förklarade att bommen på Edinburgh är lite vekare än Prestige så efter några år så töjer bommen ut sig lite. Har man då en häst med lite rejälare manke (som min) åker den ner och trycker. Det är väl det som är skillnaden på prislappen :).
 
Intygar att Dominus och Amerogo inte har samma/lika bom. Dominus är mer urskålad än Amerigon, som passar ganska raka ryggar. Min häst ska få en Dominus. Han har lite urskålat sadelläge. Och den andra hästen jag rider har väldigt rak rygg. Han har en Amerigo. Båda sadlarna är utprovade av sadelmakare.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
894
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 760
Senast: Mogge
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 700
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 561
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp