Sadeldilemma/problem. Hjälp!

S

Singapore Sling

Har lite sadelproblem. Köpte ny häst i april och hade en sadelutprovare ute några veckor efter. Hon provade ut en Kinghts sir walter till min häst, 16,5" och wide bom. Till saken hör också att min häst är en korsning halvblod/fullblod med hög manke, mkt kort rygg och svängd rygg. Alltså inte det lättaste att hitta en sadel till.
Grejen med knights sadeln var att jag måste ha en lammullspad under för att den ska passa vilket hon sa att jag kommer att behöva ha under vilken sadel som helst för att den inte ska glida fram på min häst. Det var lite väntetid på sadeln och under den här tiden har jag ridit i en kompis henri de rivel sadel som vi tycker ligger super. Det enda är att den är precis på gränsen till för lång så jag skulle behöva ha den i 16,5" (hennes är 17"). Lät också min tränare kolla på den och hon tyckte att den låg bra på hästen men att jag kom något i bakvikt i den. Kan detta avhjälpas med en mindre sadel? Kan det bero på hur sadeln är "formad" efter den vanliga ryttaren?

Så hur ska jag göra egentligen? Borde jag lita på sadelutprovaren och köpa den sadeln trots att jag måste ha en pad? (Jag tycker att det känns lite dumt att köpa en sadel för flera tusen som jag sen måste ha en pad under för att den ska ligga bra, då borde den väl inte passa egentligen?) Eller ska jag försöka på tag på en HDR i 16,5"? Där behöver jag ingen pad och sadeln ligger still men å andra sidan är det ingen "riktig" sadelutprovare som sagt att den ligger bra? Har funderat fram och tillbaka hur länge som helst nu känns det som och jag måste ju ta tag i det snart. Snälla, ge mig tips o råd och hjälp mig att reda ut mitt dilemma! Jag vill ha en sadel! :bump:

Sen skulle jag också behöva tips på några senskydd som är ganska höga men smala. Pållen har ju väldigt smala men långa ben (fullblodsinslag som sagt) och på de senskydd jag testat är small för korta men sitter bra runt benet och medium är lagom långa men alldeles för stora runt om..

Så, kom med lite smarta tips och ideer nu så jag får något tt rida i snart :D
 
Sv: Sadeldilemma/problem. Hjälp!

När en "sadelutprovare" säger att man måste ha pad under sadeln för att den skall passa så skulle jag dra mig ur och leta vidare omgående. Det är en sak att använda pad under uppbyggnadstiden om man väljer en ngt. vid sadel´, men att få höra att man alltid skall behöva en är rent s-snack.

Hon vill bara sälja sadeln låter det som.

Är det sadeln som kommer i bakvikt så är den för smal, om sadeln ligger rakt så kan det vara så att tyngpunkten i sadeln ligger fel för dig alt. att den är insutten på ett vis som får dig att hamna så. Det kan ni ju kolla och fundera på. En 16.5 blir oftast kortare, så om du får plats i den och sadeln är lagom vid för hästen och ligger bra utan pad så skulle jag satsa på en sådan eller leta vidare efter nåt ännu bättre.
 
Sv: Sadeldilemma/problem. Hjälp!

Jaa..det känns som att hon inte riktigt vet vad hon pratar om. Eftersom HDR ligger stilla utan pad så går det ju självklart att hitta en sadel som inte glider vilket hon påstår inte går till min häst. Det jag helst skulle vilja är att prova ut en sadel hos någon annan för ingen av de här två lösningarna känns riktigt bra, absolut inte knights sadeln men HDR lösningen känns inte heller perfekt. Men då är frågan vem man ska åka till för jag har ingen koll på nå fler i närheten och hur vet jag att jag kan lita på dem?

Just nu känner jag bara att jag vill att någon talar om för mig vart jag ska åka och att den personen bara talar om för mig att den där sadeln ska du ha för den passar både mig och hästen och sen åka hem och ha problemet ur världen..
Sen är det ju alltid det med pengar, har inte allt för mkt pengar att lägga ut och då är jag rädd för att jag måste upp högt i prisklass för att hitta sadel som passar både mig och häst?

äh, vad krångligt det ska vara då!
 
Sv: Sadeldilemma/problem. Hjälp!

Jag har aldrig anlitat en sadelutprovare för jag anser inte att de har tillräckligt med kunskap för att jag skulle bli nöjd, än värre med personalen i sadelaffärer. Jag klarar mig själv med min sadelkunskap, men om man inte känner sig tillräckligt säker så är det ju jättesvårt att veta vem man skall lita på och var man skall vända sig precis som du säger.

Jag har ingen sadelutprovare att råda, finns säkert andra här som kan.

Men hittar du ingen så ta bästa person i din närhet som du litar på och som du känner kan sin sak och be den om hjälp att leta. Lyssna sedan på hästen, ju fler sadlar du provar desto mer kommer du att höra din häst säga sitt och fortsätt lyssna på min magkänsla. Läs sedan allt du kommer åt i form av sadelinpasssningar så du kan diskutera med de du kommer möta i framtiden.

Jag tycker det låter som att du ändå inte är så lättlurad och nu vet du att det finns en sadel därute som kommer passa din häst.
Det kan ta två månader och det kan ta tre år att hitta den. Sen får man se upp, många sadelutprovare provar ut en sadel som sitter perfekt utifrån dagsstatus, en häst förändras så ett halvår senare så passar inte sadeln längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeldilemma/problem. Hjälp!

Ja helt borta är jag ju inte, jag vet ju hur en sadel ska ligga och har en del kunniga personer omkring mig. Ändå blir jag osäker..Lutar nog åt att det blir en HDR om jag får tag på någon vill säga, ska man köpa ny är det en leverans tid på ca tre månader..

Någon som har fler tips och kommentarer?
 
Sv: Sadeldilemma/problem. Hjälp!

Jag har haft väldigt svår att hitta sadel, för min häst har kort lite svängd rygg. Till honom passar zaldi, både royal och hoppvarianten. Så du kan ju kolla zaldi nnan du best. De är rätt korta tror jag.
 
Sv: Sadeldilemma/problem. Hjälp!

Om hästen har en svängd rygg kan inte Knights passa då de är rätt så raka i bommen. Om utprovare dessutom sa att du måste ha en pad under sadeln för att den ska passa är det ingen bra utprovare...
Har du bilder på hästen? Hur lång rygg har han? Mankhöjd?

Har du bilder på HdR?
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 633
Senast: Mogge
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 135
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp