Sadeldjungeln, Wintec, Pfiff m.fl. Hjälp önskas (Bilder)

Ace

Trådstartare
Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng. Fullblod) i September 2013. När han kom till mig var han i dåligt hull och utan muskler, till skillnad från när jag red honom i Maj 2013 när han i alla fall hade fett på benen. :crazy:

Till saken då; Jag ska införskaffa en ny hoppsadel och går i funderingar vad som kan passa. Märken jag funderat på är Wintec (Lättvikt, jag tycker om luftstoppningen, tycker om att inte behöva vara lika försiktig som med en sadel i läder) Morris Nolan, Pessoa, Pfiff (eftersom jag har en sådan dressyr)
Vad jag vill ha i en hoppsadel är ett mjukt säte så att jag även kan ha den för uteritter (Nuvarande Wintec är väldigt hård men det kanske beror på att den är gammal? Jag har även hört att luftstoppning känns hårdare för ryttaren än ull) Jag tycker om ett djupare säte hellre än flatback och rätt mycket stöd eftersom jag inte har någon jättestabil hoppsits. Min pojkvän som håller på att lära sig rida ska också tycka om sadeln.
Jag uppskattar även allmän input om hans rygg och nuvarande sadlar. Tips på sadelutprovare som kan komma ut till Mälaröarna mottages gärna, pm. Först vill jag dock bolla lite idéer här.

Bilder på häst samt de båda sadlarna pålle har nu finns på dropbox: https://www.dropbox.com/sc/awpeazsxo1zvyyj/AAAUjn-hhUO4FCcfnenbhlvMa
Tyvärr envisades han med att hålla koll på fotografen på bilderna bakifrån och står därför lite snett.O_o

Jag försökte mäta hästens och sadlarnas bomvidder men det gick inte så bra, jag fick typ ett nytt resultat varje gång , suck. Ungefär i alla fall: Häst, ca 70* Wintec, ca 75-80* Pfiff, 60-65* Kan det stämma?:confused:

Han kom med sin Wintec 2000 allround sadel, cair. Årsmodell vet jag inte men den är väldigt välanvänd. Problemet med den här sadeln är dels att den är för liten för mig så jag sitter för långt bak, dels att den rör sig bak på hans rygg, något som den gör även med mindre ryttare. Jag väljer att inte spekulera i varför utan det är här jag vill ha er input. Den gnuggar i alla fall bort päls bak under bossorna på honom.

Jag ville ju ha en sadel som jag fick plats i och kunde köpa stallägarens Pfiff Amaretto fördelaktigt, den ligger bättre än hans Wintec och framförallt sitter jag nu på rätt plats och när jag provade var det tydligt att han föredrog denna sadel. Den är 17,5 tum, bomvidd 2 (Normal). Hur tycker ni att den ligger? Jag har funderat på en Pfiff Ramiro som hoppsadel men skulle vilja få bekräftat att det är en bra sadel för honom.
Jag skulle väldigt gärna ha en ny wintec om det kan tänkas att det går att lösa problemet med gnugget på hästens rygg. Jag älskar att den väger typ ingenting samt är lite tåligare än lädersadlar.


Såå, vad tror ni bukare?:)
 
Dressyrsadeln ser ut att ligga ok. men hade gärna vela se den fastspänd.
Hur mycket plats finns för manken med ryttare i sadeln?

Hoppsadeln ligger i bakvikt och det föklarar varför det känns som om du sitter långt bak i den, lika så att den gnuggar pälsen bak.

lite OT, hur länge har hästen varit enögd?
 
Sedan han var fyra, dvs snart 9 år :)Men det är enligt personal på stallet han kommer ifrån. Jag har ingen dokumentation på när han opererades.
 
Dressyrsadeln ser ut att ligga ok. men hade gärna vela se den fastspänd.
Hur mycket plats finns för manken med ryttare i sadeln?

Hoppsadeln ligger i bakvikt och det föklarar varför det känns som om du sitter långt bak i den, lika så att den gnuggar pälsen bak.

lite OT, hur länge har hästen varit enögd?
Han är fortfarande en aning tunn över ryggen, jag tror att dressyrsadeln kommer vara för smal när han rundat på sig färdigt och fyllt i runt manken. (sen skulle jag nog hellre se den lite längre bak redan från början)

Hade wintecen varit stor nog för dig så hade kanske byte till vidare koppjärn varit en fungerande lösning. Men där faller det ju på att den inte passar dig.

Jag har dock inga tips på vad för sadlar som skulle funka i övrigt.
 
Båda sadlarna ligger lite väl nära manken med ryttare i, tror jag. Brukar man säga två fingrar eller? Då är det trångt. Jag antar att tunnheten över manken knappast hjälper att höja sadlarna.

Min skräck är att rida honom i en för smal sadel så att han inte kan runda på sig över manken och jo, den hamnade nog lite långt fram på bilderna. Jag blev förvånad över måtten (Om de nu stämmer) för dressyrsadeln känns snarare lite för vid tycker jag, med vanligt tunt schabrak lägger den sig gärna lite i framvikt innan man spänner fast den. Eftersom wintecen är vidare än pfiffen undrar jag om det kan finnas någon annan anledning till bakvikten. Jag tror att den skulle ligga på hans manke om den var vidare.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
691
Senast: Jeps
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 297
Senast: Oknytt
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp