Sadeldjungeln.. Wintec Wide

linnlarssonn

Trådstartare
Efter många om och men hos sadelmakaren idag så fick jag med mig en wintec wide 17" dressyrsadel hem till min lätt svängda, runda och breda häst utan särskilt mycket manke vid sadelläget. Det smalaste järnet satt i och med fish-inlägg vid ca 2/4 av sadeln för att få den lite mer svängd där. Jag tycker den ligger lite i bakvikt när man ser den från sidan men det är inte det stora frågetecknet.. Den är för lång för hästens korta rygg men i övrigt låg den riktigt bra! Bättre än alla jag har provat! :D Kan inte heller dra bak den längre för den ligger redan på gränsen till för långt fram :( Så jag undrar hur mycket kortare den är i 16.5" då sadelmakaren inte hadde någon annan än 17" hemma? Kommer den bli väldigt mycket mindre i sitsen? Tycker det varierar så mycket mellan märken så det är svårt att avgöra utan att ha provat :crazy:

20140107_175610_zps69642b80.jpg

20140107_175528_zpscf8f2fcf.jpg

20140107_180112_zpsa25acda8.jpg


Bilden med schabrak är den fastspänd och på den utan ligger den bara på utan sadelgjord :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Jag skulle nog säga utifrån första anblick att sadeln är alldeles för smal, samt något lång som du själv skrev.
Fick du med några vidare järn?
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Jag skulle nog säga utifrån första anblick att sadeln är alldeles för smal, samt något lång som du själv skrev.
Fick du med några vidare järn?

Nej ÅF hadde inga vidare järn hemma så det va de tvungna att beställa isåfall.. :crazy: Det känns som om vidare järn och nån cm kortare skulle kunna passa riktigt bra. Tror helt ärligt att jag aldrig kommer hitta en 17" som inte är för lång så endera en 16"-16.5" med mycket öppet säte eller så blir det barbacka resten av livet, haha ;)
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Om det är en kort men bred anläggningsyta med vid bomvidd och lätt svängd bom som du är ute efter så måste jag tipsa om Globus Clic!
Medryttarpållan (Shire) fick nyligen en Clic-dressyrsadel, kort anläggningsyta och 38an är ca 115-120 grader. :)
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Det kanske kunde vara värt att prova? Har provat en globus hoppsadel som var alldeles för lång och då bryggade den och blev för rak men dressyren ser kortare ut :)
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Jag håller med om att prova Clic :) Hade halvblod med inte alls lång rygg men satt i en 18" på honom :p
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

wintec Wide är den rikaste sadeln som wintec har, lägger du in easy riser plattor också så blir den bara ännu rakare :crazy: så inte konstigt att sadeln ligger som den gör på din svängda häst.
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Problemet är att hon är mest överbyggd men hon svänger ganska mycket precis efter manken och sen planar ryggen ut O_o
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Har du någon aning om hur långa i anläggningsytan en globus clic är? Min häst är 42 cm i sadelläget men skulle allra helst ha en som är ca en cm kortare då hon gärna puttar fram alla sadlar med sina långa bakben iochmed att hon rör sig så mycket genom hela kroppen för att va så liten :)
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Försöker minnas. Vet att jag mätte min gamla killes rygg och anläggningsyta men än 2 år sedan :(
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Men då behöver funderar en svängda sadel, inte en rak.

Sålänge hästen inte har jätte lång rygg där överbyggdheten inte berör sadeln.
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Jag insåg nu när jag provade den wintecen att jag nog har lurats lite av överbyggdheten. Jag har trott att hon är betydligt mer svängd än vad hon egentligen är. Tekna A-line är för svängd och takformad, wintecen tyckte jag följde ryggen riktigt bra! Jämnt tryck över hela ryggen, problemet där var att det blev rugg i längst bak när hon rörde på sig :cautious: Men jag har ingen aning om det finns en mer "normal" bomkonstruktion som helst är 41 cm i 17"..
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Ja kort anläggnings yta och rak vid bom är inte det enklaste att hitta.
Bästa är nog att försöka hitta ngt som släpper tidigt, dvs en sadel som är lätt svängd har rundbossor och släpper ryggen tidigt.
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Jag har hört med min sadelutprovare och hon är nästan lika uppgiven som jag :p Jag tycker faktiskt det har vart svårare att hitta en sadel med rundbossor och är lätt svängd än att hitta raka vida sadlar, wintecen är ju inte speciellt lång men ändå för lång för hästen.. Skulle vilja prova en Tekna S-line dressyr då den går att få med så vida koppjärn och dessutom är lite lätt svängd med rundbossor, om inte det funkar får det nog bli en stadig bomlös istället :cautious:
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Jag som har 40-42 i byxor får utan vidare plats i en wintec new 16,5".
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Jag har 36-38 i byxor men dock väldigt långa ben.. Om man sätter dit mindre knästöd om det skulle behövas så borde kanske mina ben få plats i en 16.5 iallafall även om sadelutprovaren lät skeptisk :cautious:
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Och jag är bara 34/36 och fick knappt plats i deras dressyr(nyaste modellen), 16,5".
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Den ser alldeles för smal ut, längden kanske kan fungera, speciellt om du breddar sadeln för då blir den ju lite mer svängd och trycker kanske inte lika mycket baktill, jag tror du kan hitta en sadel som ligget bättre än så iallafall, men det är inte lätt när de är korta, breda och svängda, har en sån hemma och han har en thorowgood T4 dressyr, något uttöjd på vidaste järnet ;)
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

De knästöd som följt med mina två sadlar har varit pyttesmå så jag har bytt till större på ena sadeln. Med de större stöden kan jag inte korta lädren för mycket, då får jag ont i knäna men för den skogsridning jag ägnar mig åt har det ingen betydelse.
Jag är runt 173cm och eftersom jag ändå hade ett måttband bredvid datorn så mätte jag mina ben från ljumsken och ner till ca 83cm :D
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Oj, såg nu att det var en dressyrsadel du testat. Jag har två hoppsadlar men om jag får plats i en 16,5" hoppsadel så borde du få plats i en 16,5" dressyrsadel kan man tycka.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
651
Senast: Linda_A
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 674
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 090
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp