Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

castle_bar

Trådstartare
Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln, det känns verkligen som att sitta bakåtlutad i en tandläkarstol och jag har svårt att ta mig upp ur sadeln, får ont i ryggen efter att ha ridit i den en stund också.

Hästen har:

- HÖG (mycket hög) och låång manke
- Bred rygg (ser nog inte så bred ut på bilderna, men han är så himla stor att han liksom är bred även om han är smal...)
- Rak rygg

En bild på dressyrsadeln, en Henri de Rivel som ligger i lite mer jämvikt än hoppsadeln men som "gungar" lite på ryggen, det är även lite kritiskt vid den höga manken men jag får åtminstone in tre fingrar på höjden mellan manke och sadel:

sadel1.jpg


Här är en bild på hoppsadeln, en Albion som ligger i rejäl bakvikt och som alltid ser ut att ligga för långt fram... hur ska man egentligen få till det med hoppsadlars framåtskurning + hästens bogblad? Jag fattar inte riktigt... Den här sadeln är också kritisk vid manken, på bilden ser den ut att ligga högt över men när jag känner en liten bit in under framvalvet når manken nästan hela vägen upp i sadeln.

sadel2.jpg


Och hoppsadeln med kilpad. Ligger ju bättre i jämvikt...

sadel4.jpg


... men det känns inte så bra för passformen i övrigt att rida med kilpad? Eller?

sadel5.jpg


Har även testat en Thorowgood (Griffin) allround men den ligger för nära manken och ligger inte alls på baktill.

sadel3.jpg



Ja, jag förstår ju att det är inköp av ny sadel som gäller men min fråga är om ni har tips på sadlar som passar hästar med hög och lång manke, bred och rak rygg? Det ska tydligen vara väldigt lätt att hitta sadlar till såna hästar men jag är van vid breda, svängda ryggar utan manke så jag har ingen aning om vad jag ska titta efter för märken. Och tills jag har hittat rätt sadel - eller fått ut en sadelutprovare - kan jag rida i någon av sadlarna ovan eller ser det helt katastrofalt ut? Vad tycker ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Dressyrsadeln hade jag inte ridit mer i. Den ligger grymt mycket i bakvikt.
Samma sak med hoppsadeln.

Till min förra häst med hög manke och rak rygg hade jag en Crown
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Cliff Barnsby, Morris & Nolan, Amerigo, Equipe, Crown är märken som kan funka.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Jag har en häst men sådan rygg och jag har haft jätteproblem med att hitta sadel till honom. De enda jag har fått att fungera är en Passier Optimum och då har vi provat massor...
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Rid inte i någon av sadlarna mer, båda ligger extremt i bakvikt. De ser också ut att ligga för långt fram.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Fortsätter att puffa för Arthur de luxe (Santa cruz) dressyrsadel... Gudomligt skön ;) och ligger mkt bra på min häst med MKT manke...

Hopp har jag numer en pfiff ramiro (tror jag den heter)

Santa Cruzen är XXW och har inget som helst problem med manken..

Hoppen får jag "lov" att ha första å sista stroppen å ligger den kanon... Har jag på de två första stropparna så blir den för låg.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

*kl*

Tack för alla svar! Ska nog ringa runt lite och försöka få hjälp av en sadelutprovare, jag känner att jag är alldeles för lost i detta själv. Men det är skönt att ha fått lite tips på märken m.m. Jag ska även läsa på ordentligare själv så att jag kan diskutera med sadelutprovaren och komma fram till det bästa.

Någon skrev att sadlarna ser ut att ligga för långt fram och det kanske kan vara en bidragande faktor till problemet... eller, de passar nog inte bara för att jag flyttar bak dem lite men det kanske blir lite bättre. Det är bara så svårt, jag är noga med att lägga sadeln bakom bogbladen och lägger den där det känns som att den "ska" ligga, längre bak blir liksom... mitt på ryggen? Eller jag vet inte hur jag ska förklara. Här är en gammal bild, men man ser i alla fall lite bättre hur han är byggd. Nu har han musklat sig bättre både bak och över ryggen men det är så mycket häst "där fram" på något vis. :D Lägger jag sadeln längre bak än såhär hamnar ju sadelgjorden mitt på magen, men det kanske är ok?

Bohuscupen+dressyr+Sam+023.jpg


(Som sagt gammal bild, jag är medveten om att jag nyss skrev i en tråd att jag inte rider med snokrem längre och det gör jag inte heller ;) Btw är nosgrimman uppknäppt på bilden och det är därför den hänger så konstigt. Ja, jag vet hur det kan klia i fingrarna hos vissa Bukefalister ibland ;))
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Båda mina hästar har mycket manke och ganska raka ryggar. De är halvblod på 1.70+ men inte jättebreda så vet inte hur det funkar på den punkten. Iaf så har jag en Amerigo Classic till den ena o en Jeremy Rudge Pace till den andra. Det är ju en prisfråga också vad man kan/vill köpa. Fast med jätte manke verkar det inte vara jättelätt att hitta något. Lycka till i sadeldjungeln!
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Till min med megamanke i både höjd och längd, samt rak rygg, har jag en crown för skogsridning/hoppochskutt, samt en Frank Baines elegance dressyrsadel.

till crownen har jag ett sånt där schabrak med inbyggd padd med ryggkanal från Kavalkade, alternativt en mattespadd, för att komma upp lite extra i manken.
Frank Baines behöver jag ingen padd öht, den är extremt rymlig trots att hästen har sån sjukt hög och lång manke.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Min som ser ut så här:
544407_10151688014703260_430911878_n.jpg


har jag en Albion dressyrsadel och en prestige roma jump.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Min häst med lång rak rygg och stor manke har jag Bates momentum och wintec Isabell werth.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Jag har haft några olika Amerigo på såna hästar, CC och Cervia bl.a.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

*kl*

Sadelnojan fortsätter!

Nu har jag provat mängder med "finare" märkessadlar i vida/extra vida bomvidder men ta mig tusan allt hamnar i bakvikt.

Jag besökte en stor ridsportsbutik i helgen för att boka sadelutprovning men efter att ha tittat över deras utbud kom vi tillsammans överens om att de inte hade något för en så bred rygg med mycket manke i dagsläget. Jag har även pratat med en sadelutprovare som "åker ut på plats" men det blir inte förrän längre fram i vår.

Idag släppte jag det där med fina märkeslädersadlar och tog istället hem en Thorowgood, modellen för hög manke. Jag satte i det vidaste järnet (extra vid, det vita. Finns ännu vidare i gult och grått också men det gråa går inte i denna modell av sadel och det gula säljs inte i Sverige, går dock att beställa från t.ex. England). Hur som helst så såg det ut såhär:

sadelnoja.jpg


Är det bara jag som har fått bakvikts-noja eller ligger inte den här också i bakvikt?? Trots att det vidaste järnet som säljs i Sverige till de här sadlarna sitter i... :banghead: I övrigt tycker jag att den ligger trevligt på honom, det är ett jämt tryck undertill, mycket plats till manken både på sidorna och in under, samt ett jämt tryck framtill så där känns den ju inte för smal. Men ändå är det något som gör att den hamnar i bakvikt?

En jämförelse med hans gamla sadel:

sadel2.jpg


Ligger de lika mycket i bakvikt eller ligger Thorowgooden liiite bättre? Mitt öga vill i alla fall tro det, men det ser ut som att man kan bli lite lurad också av att Albionsadeln är djupare och närmare hästen...

En tanke är att en helt ny syntetsadel, som Thorowgooden är, kanske sjunker lite närmare hästen och formar sig en aning efter några ridturer? Att den liksom kommer närmare ned på hästen och därmed hamnar mindre i bakvikt, men jag vet inte... Som sagt, nu har jag provat SÅ många sadlar med vida bommar och alla hamnar i bakvikt - är min häst ett totalt specialfall eller? :p Haha, ska bli väldigt intressant med sadelutprovaren längre fram i vår. Men det hade varit skönt att kunna rida i något som låg lite mindre i bakvikt fram tills dess...
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Dra bak den en 3-5 cm så ligger den nog lite bättre.

Spänn sadelgjorden också och ta en bild så man ser mer av hästen :)
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

meningslöst att prova sadel om den inte är spänd med sadelgjord???? O_o

finns väl ingen större mening med att vare sig bedöma finare märkessadlar eller andra utan att ngn renommerad verkligen kan prova ut sadeln på plats, om du inte vill göra det själv? hitta ngn som kan göra det, eller ta in hästen till ngn sådan? allt annat blir ju en djungel .
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Ok, ska göra det imorgon! :)

Mackan - Ok, ta det lugnt. ;) Ska spänna en sadelgjord på den imorgon och även provrida i den. Det kommer som sagt en sadelutprovare längre fram i vår men jag vill helst inte rida i sadlarna som ligger massor i bakvikt fram tills dess. Vad menar du med "om jag inte vill göra det själv"? Jag anstränger mig allt jag kan för att hitta en passande sadel just nu. Har verkligen försökt lära mig mer om inpassning, läst massor av info på olika sadelutprovares hemsidor men inser ju ändå att jag absolut inte kan någonting jämfört med experterna, därför har jag kontaktat sadelutprovare, tar hjälp av dem som jobbar i butikerna, samtliga hästägare i stallet och dessutom försöker få lite tips och "extra ögon" här på Bukefalos. Men som sagt, sadelutprovare är på gång. Det var min förhoppning att det skulle bli tidigare men den som kunde tidigare hade helt enkelt inte sadlar som skulle passa, det kunde hon säga redan efter att ha sett bilder på min häst.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Var hos sadelutprovare i december med min polla som har HÖG och LÅNG manke. Det enda som passade hennes rygg och min rumpa var en Lippo Jessica Pro! Grymt skönt säte och hästen älskar den! Jag har en Zaldi Salamanca som hopp/skogssadel, den fick vi behålla för den låg bra!
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Har en Höpfner Ahlerich som både är rak och har en ordentlig cutback och funkar på jättemankar. Har nog passerat en hundra hästar under den sadeln, och jag har aldrig haft problem med att den ligger mot manken på ngn.
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

*kl*

Här är bild på Thorowgooden fastspänd i det läget där jag skulle vilja lägga den, där den stannar själv när jag lägger den på manken och sedan drar den bakåt. (Och nej, det är ingen minisadel. Det är en helt vanlig sadel men en stoor häst ;)).

sadel004.jpg


Och här är samma sadel fastspänd ca 5 cm längre bak, som Buck föreslog. Lite för långt bak för min smak, jag vet inte om du menade såhär Buck eller om de andra bilderna kanske har lurat dig lite eftersom de varit tagna så nära hästen? Han har ju så lång manke så det kanske har sett ut som att jag har sadlat långt fram på manken trots att det inte varit så.

sadel005.jpg


sadel006.jpg


Jag provred i den och det kändes bra! Travade och galopperade en bra stund (en del glädjebockar blev det också, ute på ett snötäckt gärde blir det gärna så ;)) och sadeln låg helt stilla.

sadel010.jpg


Jag vet att det är MASSOR, ja OÄNDLIGT med saker som ska stämma för att sadeln ska passa men av er här på Bukefalos vill jag bara ha hjälp med att se om den ligger i bakvikt eller ej. Själv skulle jag vilja säga att nej, den ligger inte i bakvikt, men jag blir så osäker nu när jag har provat massvis av sadlar och varenda en har hamnat i bakvikt hittills. Så vad tycker ni? Som sagt, enbart om bakvikt/inte bakvikt. :)
 
Sv: Sadelexperter se hit! Mycket manke och rak rygg, bilder.

Jag tror på en Crown Arwen/Aragorn.
Om du finns i närheten av Stockholm får du gärna prova min den är vid i bommen, dock extremt generös i bommen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
663
Senast: Karoliten
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 562
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp