sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Gullan86

Trådstartare
hej
är lite i ett dilemma...
har en wintec dressyrsadel cair 500 som just nu inte passar hästen ev har han fått ont av den...den ser ut såhär:

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/00600000-00609999/big/608620.jpg

den passade jättebra när hästen var smal och musklad dock är den en unghäst som nu är fet och omusklad så jag vet ju inte om den kommer bli bra igen eller om han helt enkelt inte passar i den längre.

hade därför tänkt köpa en bommlös...hittade en annons med en billig den är dock troligen för stor i sitsen för mig och lite av en billigare variant med ej fördelade remmar för stiglädren eller sadelgjorden.

alltså troligen ger den mer punkttryck. men den ägaren till den sadel kan troligen tänkas byta...

jag vet då inte hur jag ska göra...byta jämt upp är ju inte rimligt min sadel har 3 olika tillhörande utbytbara koppjärn med oxå + att den troligen kommer hålla mkt längre än bommlösa sadeln av mocka.

eller så köper jag den bommlösa helt enkelt men är 3000kr för dyrt för en väldigt enkel bomlös modell ser nästan hemmagjord ut.
den kostade ca 8000kr ny för ett år sen:confused: tyvärr måste köparen blitt lurad.
känns ju då dumt o pruta...eller hur skulle ni gjort?

tycker ni min nuvarande sadel ser bra ut eller har ni några invändningar vad man ser på dessa bilder iaf:

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/00640000-00649999/big/644064.jpg den ser ut att ha glidit fram en del.

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/00640000-00649999/big/644069.jpg

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/00790000-00799999/big/793580.jpg

denna sadel är 49 cm lång ca totalt lite svårt o mäta...den bommlösa är 46 i anläggningsyta vad det nu innebär på en bommlös...

snälla hjälp hur skulle ni gjort:cry:
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Ta reda på mer om vad för sadel den bomlösa är. Du ska ju inte köpa på dig en sadel som inte är bra uppbyggd och som inte passar dig.
// Linda
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

nej du har rätt...vad ska jag mer ta reda på? den är inte uppbyggd men funkar det dåligt att sitta i såna sadlar då?
den har inget "stopp" bak eller fram vad jag förstått det därför tänkte jag att det kanske inte spelar någon roll om den är för stor eftersom att ja...det spelar väl ingen roll då bättre det är för liten då ramlar man ju ur sadeln;)
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Jag tycker att du ska ringa sadelutprovare som kommer ut med flera olika märken,modeller och be denne även titta när din sadel ligger på. Det är dumt att chansa med en bomlös om du är osäker.
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Om den bomlösa ser hemmagjord ut tycker jag inte du ska chansa på den. Köp då hellre av en riktig ÅF och köp en bra sadel.

Bilderna du ahr lagt upp säger inte så mycket. Lägg upp bättre bilder utan vojlock och ur olika vinklar.
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

hm okej ska ta såna bilder imorrn då...
om du vill kan jag skicka dig bilder på den bommlösa så får du säja själv pom du tycker den ser hemmagjord ut?
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Jag är inte jättebra på det här, men det ser ut som om du hamnar väldigt långt bak i sadeln?
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Gullan86 skrev:
nej du har rätt...vad ska jag mer ta reda på? den är inte uppbyggd men funkar det dåligt att sitta i såna sadlar då?
den har inget "stopp" bak eller fram vad jag förstått det därför tänkte jag att det kanske inte spelar någon roll om den är för stor eftersom att ja...det spelar väl ingen roll då bättre det är för liten då ramlar man ju ur sadeln;)
Vad är det för märke på den bomlösa? Olika märke är olika bra kvalitetsmässigt.
Med uppbyggd menar jag inte "uppbyggt säte", det jag menar är hur sadeln är konstruerad. Hur sitter stigläderna fästa? Sadelgjordsfästet? Av det lilla du beskriver låter det inte som en bra sadel och då ska du inte köpa den.
Det finns beg bomlösa tillsalu då och då som är av "kända märken". Bättre att satsa på en sådan.
// Linda
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

jo det har du rätt i tycker jag sitter bakåt lutad=( vad kan det bero på?
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

hej igen nu har jag fått tag i en annan bomlös...den förra var märkeslös...

denna har tydligen tillverklningsfel så den är billig för det sänder med mailet jag fick om den:

"Hej!

Det finns en sadel kvar, priset på den är xxx:- Bifogar bild på ovan- och undersida.
Något för den inte alltför kräsne eftersom den har en del hantverksfel/mindre frakt"skador" dock bara skönhetsfel. Sen så behöver du en tryckfördelande padd t ex Grandeur eftersom undersidan är tillplattad i frakten. Har hästen normalhög till hög manke är det däremot bättre med en padd som man kan bygga upp framtill, t ex Medi-Cheval som vi kan ordna (finns att läsa om på www.gotreeless.com på "saddle pads" Amerikanska Torsions hemsida). Mejla om du vill ha mer info om paddar.

Den är uppbyggd i sätet och har stigläderfästena lite längre bak än traditionellt för att underlätta bra sits. Den har lite knästöd. Sadeln har kanal för ryggraden, anläggningsytan är 46cm (bra att veta om man har en häst med kort rygg). "

det är en sadel från Equicomfort ska jag sända bilder? vad tycker ni om denna?

äsch lägger in bilder endå:
bomlos1%2eJPG

bomlos2%2eJPG

tror inte de funkar...

men den liknar denna kan det vara samma?
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01330000-01339999/big/1334585.jpg

såhär såg den andra ut som jag först berättade om:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01330000-01339999/big/1334586.jpg

funkar dom?
ska föröska fixa så bilderna på den jag fått tag i nu funkar....hjälp mottages mer än gärna:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Nej, dom funkar inte. Du måste lägga upp dom på en hemsida, nu har du väl bara länkat till ett mail?
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

har en torsion på G nu med vad tycker ni om den modellen? nån som vet vilken som är bäst torsion eller Equicomfort ?
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

nu behöver jag verkligen hjälp:smirk:

har en torsion och en Knights leather att välja mellan båda är mkt lite använda och kostar lika mkt på knightsen ingår fendrar + stigbyglar och på båda ingår padda...

Vilken av dom är bäst igentligen? hur skulle ni gjort?
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Vilken modell av Torsion är det?

Generellt håller Torsion högre kvalité än Knights, som jag hört har problem med att de bl a är sneda.

Vad ska du utföra för ridning i sadlen? Är hästen bred tycker jag du ska fundera på t ex Freeform med uppbyggt säte, det är svårt/omöjligt att sitta korrekt på en bred häst med en sadel som inte är uppbyggd i sätet och som dessutom kräver en padd för att fungera med ryggradsfrihet.
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

tack för svaret...såhär ser hästen ut
648386.jpg

normal tjock/tränad...

tjock:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/00990000-00999999/big/998481.jpg

smalare:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/00530000-00539999/big/535763.jpg

lite tjockare men rids:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/00790000-00799999/big/793582.jpg

ja svårt o säga men när han är ganska så smal så sitter jag jätteostadigt på han barbacka för då är han riktigt smal mellan benen....när han är tjock sitter jag normalt barbacka...
så jag antar att han inte är så ruskigt bred...
han är en islandshäst på 126cm i mkh.

är båda dessa sadlar utan uppbyggnad alltså?
jag har fått för mig att torsionen är ett finare/dyrare märke?
 
Senast ändrad:
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

modellen har jag tyvärr inte fått reda på men hon sa lite snabbt att den påminde om islandsmodellen så hon syftade kanske på Endurance?!

vilken modell är bäst/skulle passa min häst bäst då?

är det dåligt att köpa en med padd alltså?...jag funderar alltså på en begagnad de är mkt lite använda...och jag har två intressant människor som säljer dessa sadlar...

jag hade tänkt att rida gångartsridning, skogsridning, dressyr och ev lite småhopp.
 
Senast ändrad:
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Vad som passr din häst är ju jättesvårt att säga, kanske är det lättare att utesluta de modeller som kanske inte är idealiska för dig...

Med padd blir det ju bredare än att sitta barbacka, och det ÄR svårt att sitta i korrekt sits barbacka, det blir gärna lite stolsits. Tänk då på att det är ÄNNU bredare med padd + sadel mellan häst och ryttare.

Jag har själv haft både Fitform och Torsion (Endurance), för mig fungerade det då min häst inte var så bred. Men för kompisen funkade det inte alls och efter ett tags kämpande tvingades hon sälja sin sadel när hästen breddat sig.
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

okej....vad hade hon för häst då?...
jo min häst kommer förmodligen bredda sig när han musklar sig men kommer med träning bli smalare oxå det gämnar kanske ut sig...

såhär smal var hans pappa i toppform
535780.jpg


vad har du för häst då?.

okej det är ju så att dessa sadlar är till salu begagnade...och kostar lika mkt så om jag ska köpa nån ska jag då hellre ta torsionen då?...eftersom den ny kostar runt 8000kr den andra kostar ju bara 5000kr nåt sånt ny?!,,,
både har paddar som medföljer vilken padd har du erfarenhet av är bäst?

den torsionen har inga stigbyglar som medföljer...det funkar bra med vanliga va men behöver väl inte fendrar?...på den andra medföljer fendrar + westernstigbyglar...+ att den sitsen är för str 36-38 tror jag
sitsen till torsionen är 38-40 tror jag....17 har de sagt så det är väl det? och jag har 16,5 i vanlig sadel. + att hästen har kort rygg..

vad ska jag då välja hm...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Hoppning Hejsan, jag ska ev. köpa en 5 årig valack och måste köpa en sadel åt honom då också. Tänkte höra här vad ni tror för sadel skulle kunna...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: bigwig
·
Utrustning jag har en islandshäst med hur kort rygg som helst, han är b-ponny alltså under 130 i mankhöjd så egentligen är det ju inte så konstigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 521
Senast: Gullan86
·
Utrustning nu har jag fått nog behöver hjälp att hitta en mkt kort sadel till en bred liten islänning. HELST bommlös hästen är ca 126 cm i mkh så...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 265
Senast: Gullan86
·
Utrustning Nu sedan forumen flyttat om igen har jag ingen aning om vilken utrustningstråd jag ska välja men det får bli här... Har en häst som...
Svar
8
· Visningar
886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp