sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Hon har en ladgårdsdörrsbred korsning halvblod/PRE. Lätt överbyggd.

Jag hade då ett relativt smäckert kallblod.

Själv hade jag valt Torsion, men det beror helt på modellen. Jag tycker bäst om Endurance, som har öppningsbar undersida och så lite stöd och meck som möjligt (Light undantagen, den har inga kåpor ö h t, HannaZ här på Buke har en dylik om du vill PM´a henne).

Till de sadlarna du nämner kan du ha vanliga läder men jag rekommenderar säkerhetsstigbyglar då krampan är sluten. Sätt stigläderspännet nere vid foten, annars blir det ännu bredare.

Jag föredrar TN Equilizerpadd, bäst i material av de jag känt på. Samma inlägg som in Skiton, men jag hatar ludd så den gick fetbort direkt. Dessutom tycker jag TN har bättre fästannordning för att säkra ryggradsfriheten.

Men jag hade nog ändå rått dig att titta på Freeform, och kanske prova någon av de begagnade som finns på marknaden (säljs av Stall Vrå)
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

okej tack för rådet...
vad kostar freeform sadlarna nya då?.
jag väljer annars torisonen tror jag....men vet du om sits str är stor i den för jag såg att str 17 var 43cm lång...jag är vad vid 16,5 i vanlig sadel kommer det bli stor skillnad?

ska höra vilken modell det är...

är padden som man köper via torison dålig då?...

man behöver inte fendrar då + western stigbyglar?

jag kommer i så fall använda vanliga stigläder syntet klädde alltså ganska halkiga såna man använder till syntet sadlar för att inte förstöra dom är det bra eller dåligt?
och stigbyglar har jag islandshäst de är nog rätt säkra tror jag eftersom de är svängda...

tack för att du vill hjälpa mig.
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Den padd du köper via Torsion är väl TN-padden? (TN står för Torsion Nordic, den säljs alltså ingen annanstans).

Gå in på Stall Vrå och kolla vad de kostar nya, jag har inte allas prislistor eller hemsidor i huvudet.

Vissa sadlar kanske du behöver det till, men inte till de jag har tittat på (har också haft Barefooten hemma men lämnade tillbaka då kvaliten var urusel!). Tycker fendrar är fult.

Stiglädren spelar väl ingen roll, funkar de till ryttaren är det väl inga problem, vet inte vad du menar att det skulle vara för negativt med dem?

Som sagt, tänk på att stiglädret sitter fast i sadeln, även om du skulle trilla av och fastna. Då blir du hängande efter hästen.
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

ja det är det säkert jag kan inte s mycket om detta därför frågar jag här)( jättebra....

tror du sitsen kommer bli för stor för mig?...

nej jag tänkte bara på stiglädren för ja har hört att vissa tycker de klämmer med vanliga...men men det har jag själv aldrig upplevt så....+ att westernstigbyglar kan ju inte vara så säkert o rida i om man fastnar med fötterna och släpas efter de är väl inte så säkra på så sätt?..
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

hej
ännu en gång....
nu har jag bestämt mig för 2 alternativa begagnade sadlar som är till salu men problemet är,
VILKEN ska jag välja?:o

tänkte att ni som kan nåt om bomlösa sadlar vill hjälpa mig att bestämma mig?!

båda sadlarna är i nyskicka använda enstaka gånger max ett år gammla.

de kostar lika mycket och jag tror de har korstat ungefär detsamma som nya.

vilken tror ni passar bäst på min lilla islandshäst är de väldigt lika eller är den ena bättre i kavlite m.m?

ni som har nån av dessa sadlar eller båda kan gärna berätta vad ni tycker om dem.

jag undrar lite över paddarna med är det samma eller? har aldrig hört talas om tempur padd är det en padd? vilken är i så fall bäst mellan tempur och horsesaver paddarna?!

här kommer bild och text om båda sadlarna...
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01340000-01349999/big/1340893.jpg

hjälp mottages omgående och med stor tacksamhet:bow:

p.s vilket pris är rimligt för respektive sadel? d.s
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Gullan86 skrev:
hej
ännu en gång....
nu har jag bestämt mig för 2 alternativa begagnade sadlar som är till salu men problemet är,
VILKEN ska jag välja?:o

tänkte att ni som kan nåt om bomlösa sadlar vill hjälpa mig att bestämma mig?!

båda sadlarna är i nyskicka använda enstaka gånger max ett år gammla.

de kostar lika mycket och jag tror de har korstat ungefär detsamma som nya.

vilken tror ni passar bäst på min lilla islandshäst är de väldigt lika eller är den ena bättre i kavlite m.m?

ni som har nån av dessa sadlar eller båda kan gärna berätta vad ni tycker om dem.
Jag har testat Knights och den funkade inte på våran häst. Sadeln och padden gled åt vänster så att ryggradsfrihetetn försvann. Randolen vet jag inget om.

jag undrar lite över paddarna med är det samma eller? har aldrig hört talas om tempur padd är det en padd? vilken är i så fall bäst mellan tempur och horsesaver paddarna?!
Jag tor att det är samma padd och jag har för mig att Horsesaverpadden har dragits tillbaka för att den var under all kritik!

här kommer bild och text om båda sadlarna...
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01340000-01349999/big/1340893.jpg

hjälp mottages omgående och med stor tacksamhet:bow:

p.s vilket pris är rimligt för respektive sadel? d.s Vad är det för pris på sadlarna?

Mvh. Camilla
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

har hittat en bomlös torsion nu som e till salu=) om den inte är för dyr ska jag köpa den istället o tänker inte tveka denna gång...

priset på knights sadeln var 4500kr(såld framför näsan på mig fast jag sa att jag ville köpa den)

och Randolen 4500kr tror den ej är såld...

vad tycker dom om priserna? du vet ju lite om sadlarna med...

passar på att fråga vad är ett rimligt pris för en torsion endurance komplett med TN padd.? begagnad.
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

Du kan få en ny Randol´s för 3500 från någon webbshop som börjar på Z, tror jag, jag vet inte vilken men någon annan här kanske vet?
 
Sv: sadelfråga, behöver lite tips och råd!

va??? ojdå ja nån som vet den butiken...då kan ja kanske pressa det priset då lite mer från den begagnade....men de e utan padd va?
 

Liknande trådar

A
Hoppning Hejsan, jag ska ev. köpa en 5 årig valack och måste köpa en sadel åt honom då också. Tänkte höra här vad ni tror för sadel skulle kunna...
Svar
1
· Visningar
931
Senast: bigwig
·
Utrustning jag har en islandshäst med hur kort rygg som helst, han är b-ponny alltså under 130 i mankhöjd så egentligen är det ju inte så konstigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 518
Senast: Gullan86
·
Utrustning nu har jag fått nog behöver hjälp att hitta en mkt kort sadel till en bred liten islänning. HELST bommlös hästen är ca 126 cm i mkh så...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 265
Senast: Gullan86
·
Utrustning Nu sedan forumen flyttat om igen har jag ingen aning om vilken utrustningstråd jag ska välja men det får bli här... Har en häst som...
Svar
8
· Visningar
886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp