Bukefalos 28 år!

Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vet att sadeln inte passar optimalt. Frågan är dock om det går att få så att det fungerar i väntan på sadelutprovning?

Hästen saknar viss muskling över ryggen, och har gropar vid sidan om manken (syns på en av bilderna där mina händer är med, eller har försökt visa iaf).

Han blir betydligt rakare under arbete/rörelse, hur pass rak kan jag inte bedömma än dock. I övrigt så det som fascinerar mig mest är hur ryggen ändras beroende på hur han står, är bilder på några av 'lägena' men inte extremen, som dock är som på bild nr 10, men extremare. Djupare dipp, och 'kort' dipp med väldigt brant upp och ner. Så ser han förhoppningsvis aldrig ut under ridning dock ;)


Sadeln är en Crown, och således iaf stillastående så alldeles för rak bom. Samtidigt låg den inte så skräp som jag förväntat mig, hade lite problem att få den att ligga där jag ville, iom muskelförlusten vid manken vill den gärna lägga sig längre fram än jag vill. Jag har dock bara spänt gjorden halvdant för att ta bilder, och inte ens suttit i den, än mindre sett hur den beter sig i rörelse.

Känner man under så förväntade jag mig att känna luft mellan bossa och rygg mitt under sadeln, men icke. Däremot känner man att den ligger an lite mindre där jmf med längst bak och längst fram, men skillnaden är (konstigt nog) ganska marginell. Dock tycker jag att man ffa på vissa av bilderna får tyngpunkten fel, men på andra ser det bättre ut.

Så?

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=ea7a4795-8e99-4f40-82de-54ff660d26fc
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag tror att du kommer få problem tack vare groparna.
Sadeln ser inte helt fel ut, jag tror den kan ligga bättre med en padd.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Vet du att jag ser inga katastrofala gropar utan en ganska dåligt musklad häst öht med (vad man kan se) kraftiga bogar och hög manke. Det är ju dåligt med muskler hela vägen om man säger så. Padd under blir nog bra. Men sen är det bommen, han ser ju ut att behöva lite böjd bom, annars kan det verkligen bli gropar av punkttryck fram o bak (brygga).
Jag vet inte hur bommen är på din men ser för rak ut på bilderna och kilbossor är nog inte rätt på den ryggen, tror jag. Men jag är ingen sadelexpert.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag tror att du kommer få problem tack vare groparna.
Sadeln ser inte helt fel ut, jag tror den kan ligga bättre med en padd.

Att den kanar fram menar du, eller hur tänkte du? Jag var/är mest rädd för att få punkttryck fram och bak, fast det ser man ju förhoppningsvis på avtrycken om man nu bestämmer sig för att prova rida i den.

Jag har funderat på fårskinnspadd eller -vojlock ja. Dels för att fylla ut, och även för att herrn ju av förståeliga skäl är känslig i ryggen nu/känner av den.

Det är ju inte riiiktigt en rygg som känns sådär jätteskön att rida barbacka på :angel: Jag har ju hoppsadlarna att prova lägga på med, men började med WB:n för JAG rider helst i den. (Hoppsadlarna är en Hubertus Comfort Kosack och en M&N ponnyflat, bägge tämligen raka i bommen, passar ju på samma häst som WB:n. M&N:en kan bli för låg i manken dock, men Hubertusen är stoppas fr häst med manke)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Vet du att jag ser inga katastrofala gropar utan en ganska dåligt musklad häst öht med (vad man kan se) kraftiga bogar och hög manke. Det är ju dåligt med muskler hela vägen om man säger så. Padd under blir nog bra. Men sen är det bommen, han ser ju ut att behöva lite böjd bom, annars kan det verkligen bli gropar av punkttryck fram o bak (brygga).

Groparna syns betydligt mer irl än på bild, det är verkligen 'tomt där' i vissa lägen/huvudställningar,a ndra mindre. Samtidigt så ligger de längre fram än han ska/bör ha sadel. Men ja hela ryggen är muskelfattig som jag skrev.

Det som oroar mig mest är just att det ska bli punkttryck iom att bommen är för rak.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Tror att den kommer lägga sig fram när du sätter i den eftersom inget tar emot fram sas.

Tror inte han är så svängd vid ridning faktiskt. Nya m&n är högre i manken än tidigare, stor skillnad mellan min förra jämfört med den nya.

Har ett äldre halvblod i stallet, lite lik din. Prestige låg toppen på den.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Tror att den kommer lägga sig fram när du sätter i den eftersom inget tar emot fram sas.

Tror inte han är så svängd vid ridning faktiskt. Nya m&n är högre i manken än tidigare, stor skillnad mellan min förra jämfört med den nya.

Har ett äldre halvblod i stallet, lite lik din. Prestige låg toppen på den.

Jag dyrkar prestige, men avskyr deras utprovare här :angel: Dock tror jag han bli alldeles för rak i ryggen vid arbete för Prestige.

Och jo, risken är den kanar fram, eftersom den vill det redan när man sadlar. Det märker man ju om man provar rida i den, frågan är om jag 'törs' prova. Han behöver liksom inte få mer ryggkänningar om man säger så..

Jo fast den M&N jag har hemma är ju stoppad efter Blå, som inte hade direkt hög manke, därför jag tror den inte fungerar 'som den är' iaf. Men har inte lagt på den än.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

med pad så blir nog vidden okej, men jag tycker den ser för rak ut...
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

med pad så blir nog vidden okej, men jag tycker den ser för rak ut...

Jo, det är ju den 'lilla' detaljen. Frågan är ju i första hand om man 'törs' prova rida i den och kolla avtryck etc, och i andra hand om det är acceptabelt fram till sadelutprovningen att lalla i den? Jag har ju svårt att sia om hur för rak den blir under ridning, iom att han blir rakare då. För att veta det får man ju kolla avtryck, dvs prova rida i den. Men törs man det *pipig Alex*

Jag blev som sagt väldigt förvånad att den inte låg så skräp som jag räknat med och bryggade på mitten. Men det ÄR mindre tryck på mitten, även om den ligger an. Frågan är hur det blir med ridning.. Kan ju bli bättre, eller så blir det sämre och katastrof.

Han har btw haft en Wintec innan, för smal (paddad) och för svängd också under rörelse (såh okej ut men smalt på stallgången, men var ruggmärken bak efter ridning)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Håller med Centaur i det att jag tycker den ser lite väl för rak ut baktill. Är ingen expert men du får nog vara jätteförsiktig om du ska rida runt i den. Har han gått med dåliga sadlar tidigare som du antyder, så innebär det väl att han har ganska hög tolerans tröskel och inte säkert kommer säga ifrån.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Vet ju inte hur länge han haft den han hade när jag provred, men den passade inte när jag provred iaf, och groparna vid manken och 'tunnheten' över ryggen tyder ju på att det inte bara var den dagen iaf. Sen kan det där gå himla fort med vissa hästar och mindre fort med andra. Dessutom kan det ju påverkats av munnen med, går de och spänner sig/försöker skydda munnen, påverkar det ju även ryggen.

Och jag antydde inte, jag sa det rakt ut =)

Och ja, han är snäll och, jag vet inte om han är tålig egentligen, men SNÄLL. Säger till väldigt 'försynt' och välartat.

Och det är ju just därför jag 'tvekar' att prova rida i den för att få se schbrakavtryck, jag vill ju inte han ska få neg association. Samtidigt känns den där ryggen INTE som något jag vill krossa ädla kroppsdelar på om jag slipper ;)

Min plan var ju att få sadelutprovningstid om två veckor ungefär. En ska han ju stå iaf, och så kan jag lufsa lite bara. Men den planen höll ju tyvärr inte, så endera är det barbackalufs till jul, eller hitta något som fungerar acceptabelt fram tills utprovning.

Men ska se hur hoppsadlarna ligger också, det borde i grunden bli samma sak, men det kan ju skilja sig åt ändå, det är ju skillnad i hela uppbyggnaden på hopp och dressyr.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Att bedöma en sadels passform utifrån bilder är vanskligt. (Som vi ju vet.;)) Men utifrån det lilla som går att se skulle jag prova att rida i sadeln med pad under och känna efter hur det funkar. Det är ju inte så lång tid det handlar om tills du ska på provning så jag tvivlar på att hästen hinner ta någon skada av det. Beror i och för sig på hur och hur mycket du har tänkt rida också.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Att bedöma en sadels passform utifrån bilder är vanskligt. (Som vi ju vet.;)) Men utifrån det lilla som går att se skulle jag prova att rida i sadeln med pad under och känna efter hur det funkar. Det är ju inte så lång tid det handlar om tills du ska på provning så jag tvivlar på att hästen hinner ta någon skada av det. Beror i och för sig på hur och hur mycket du har tänkt rida också.

Skada och skada, gör den ont kommer han ju bli anti sadlar överlag, han är ju inte överförtjust vid sadling i dagsläget heller, om det är för ont eller minns att det tidigare gjort ont är ju en bra fråga.

ANg hur mycket ridning så han ska ju stå den här veckan, sen nästa vecka har jag massor att göra, jobbar fyra dagar och så är det globen, så då blir det ju mest 'kolla in nya miljön' turer, dvs lätta motionsturer. Veckan efter det har jag kurs må - ons, och jobbar två dagar, så där blir det också bara lättare ridning ca 3 dagar. Veckan efter det jobbar jag knappt alls, en natt och en dag bara, så där blir det ju lite mer, då har han hunnit boa in sig mer. Veckan efter det är det utprovning, och är ju inga problem ta det lugnt den heller.

Men även om det är lugnt och stilla så kan det ju ändå räcka om den gör ont.

Ska prova sadla igen med en padd under sen, och som sagt prova hoppsadlarna med, men jag velar fortfarande om jag 'törs' prova rida i den.. *fjollig*
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Skada och skada, gör den ont kommer han ju bli anti sadlar överlag, han är ju inte överförtjust vid sadling i dagsläget heller, om det är för ont eller minns att det tidigare gjort ont är ju en bra fråga.

ANg hur mycket ridning så han ska ju stå den här veckan, sen nästa vecka har jag massor att göra, jobbar fyra dagar och så är det globen, så då blir det ju mest 'kolla in nya miljön' turer, dvs lätta motionsturer. Veckan efter det har jag kurs må - ons, och jobbar två dagar, så där blir det också bara lättare ridning ca 3 dagar. Veckan efter det jobbar jag knappt alls, en natt och en dag bara, så där blir det ju lite mer, då har han hunnit boa in sig mer. Veckan efter det är det utprovning, och är ju inga problem ta det lugnt den heller.

Men även om det är lugnt och stilla så kan det ju ändå räcka om den gör ont.

Ska prova sadla igen med en padd under sen, och som sagt prova hoppsadlarna med, men jag velar fortfarande om jag 'törs' prova rida i den.. *fjollig*


Men har du inte hästen på prov en månad? Låter ju knepigt att inte kunna rida alls på den tiden :confused: Eller har du bestämt redan? Kanske du har skrivit om som jag missat...Men annars kanske du kan låna en sadel som ligger ok under den här tiden.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Men har du inte hästen på prov en månad? Låter ju knepigt att inte kunna rida alls på den tiden :confused: Eller har du bestämt redan? Kanske du har skrivit om som jag missat...Men annars kanske du kan låna en sadel som ligger ok under den här tiden.

Har tyvärr inget lager av sadlar att låna av. Men provperioden är för att se så han går ihop med de andra två herrarna (eller snarare det omvända, att se till så att Vision accepterade fuxherren, har bara haft V med ston innan, förutom lilla Liemannen då, men det är inte riktigt jmf med en vuxen valack).

Hade jag vetat att V var med valacker som med ston, hade jag inte behövt ha minsta prövotid.

Så, jag har inget behov av att ha 'ridprovperiod'. Så ur den synpunkten skulle det inte göra mig ett skvatt om han stod 4 v till utprovningen, däremot är det trist om han ska bli stående, när han är igång på motionsnivå nu. DVs ungefär så som han kommer gå här under de veckor jag beskrev. Han är inte i full kondition, han är 'igånghållen'.

Men i värsta fall får jag krossa ädla delar och rida barbacka :devil:
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag tycker nog också att den ser för rak ut för honom. Även om han höjer sig i arbete så kanske han inte höjer sig så i skritt...och då blir det ju tryck bak.
Han har väl lite samma "problem" som lillkillen; han är ju också svängd men blir rak när han jobbar mer i skritt eller när han travar.
Men en rakare sadel med rundbossor kanske? Eller en rakare fast med avrundade kilbossor i slutet? :)

Till lillkillen tyckte ju någon sadelutprovare att det skulle funka med en rakare och med kilbossor. Problemet var ju bara att det gav tryck bak när han skrittade på lång tygel. De tyckte där att det inte gick att få en bättre sadel och att jag fick välja; antingen en bra skrittsadel eller en bra arbetssadel.:crazy: Tack o lov hittade jag senare den modellen som passar för oss.

Det kommer nog att ordna sig, men sadlar är verkligen svårt:crazy:
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jodå, jag är inte speciellt orolig att vi inte ska hitta någon sadel som passar (kruxet är väl att den ska passa matte med, där är oddsen kanske mindre..harkel.. kommer dock oavsett gråta blod ang WB:n..), men det är ju vad jag gör fram till dess som är kruxet. Var ju inte alls planerat att behöva vänta fyra veckor.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Så ur den synpunkten skulle det inte göra mig ett skvatt om han stod 4 v till utprovningen, däremot är det trist om han ska bli stående, när han är igång på motionsnivå nu.

Och vi som väntar på långa detaljerade ridtrådar nu, ju:banana: :)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Och vi som väntar på långa detaljerade ridtrådar nu, ju:banana: :)

De är väl risk ni får vänta på (oavsett om han får sadel idag eller om en månad). Det är ju en rätt lång grundstartsträcka innan det börjar bli så mycket värt att klyva hårstrån över. Han ska sättas igång fullt ut, bygga muskler, förhoppningsvis glömma bort att han har haft ont i munnen, och så ska vi utbilda lite. Räknar inte med att han är i 'träningsskick' (rida hela pass för tränare) förrän framåt februari. Om han får vara frisk och skadefri. *lägger in en brasklapp åt murphy*
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

De är väl risk ni får vänta på (oavsett om han får sadel idag eller om en månad). Det är ju en rätt lång grundstartsträcka innan det börjar bli så mycket värt att klyva hårstrån över. Han ska sättas igång fullt ut, bygga muskler, förhoppningsvis glömma bort att han har haft ont i munnen, och så ska vi utbilda lite. Räknar inte med att han är i 'träningsskick' (rida hela pass för tränare) förrän framåt februari. Om han får vara frisk och skadefri. *lägger in en brasklapp åt murphy*

Man kan klyva hårstrån över allt om man vill:rofl:

Men du måste ju visa ridbilder även om ni inte är i toppform, uppbyggnaden går bra att visa, det finns ju många trådar om sånt förresten. Klättra och kliva i skogen. Ska det inte bli underbart att komma igång :banana:
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 489
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 682
Senast: oki
·
Utrustning Jag skulle behöva lite hjälp, eller kanske snarare lite åsikter då det lär gå isär. Jag rider dagligen i dressyrsadeln men min häst...
Svar
0
· Visningar
1 015
Utrustning Min nya häst har inte fått någon egen sadel ännu, så jag rider henne med en wintec cair allrond med blått järn i. Eftersom hon är ganska...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Lill76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp