Sadelfråga, vad anser ni om dessa? (bildbomd)

Nica

Trådstartare
Söker sadel. Har två i stallet, men jag tycker inte någon av dem passar så bra, men å andra sidan, jag är inte så duktig på detta så jag är inte 100% säker heller. Ska ha en person att komma och kika imorgon, men tänkte se vad ni andra säger om dem. Sadlarna är dammiga och ser j**liga ut för de har varit i förrådet :)

DSCF4108_zps3ddc3066.jpg


DSCF4104_zpsde7eabd8.jpg


DSCF4114_zpsab96e0e4.jpg


DSCF4113_zpsacd65701.jpg


DSCF4111_zps52ddd50f.jpg


DSCF4110_zpse3226d34.jpg


DSCF4115_zpscf619386.jpg


Och den andra............

DSCF4095_zpsc8fe32e8.jpg


DSCF4098_zps4b9ddd1e.jpg


DSCF4100_zps30be1f45.jpg


DSCF4099_zps56e77db2.jpg


DSCF4101_zpsea0f00e0.jpg


DSCF4102_zpse9dac42e.jpg


DSCF4097_zps26e35337.jpg


Vad säger ni?

Admin: har jag lagt detta fel så får ni gärna flytta det till rätta stället :)
 
Håller med om fotovinklarna. Men den som är ljus under till ser i dom vinklar som korten är tagna att liksom ligga löst ovan på hästen med bakvalvet.
 
Ah, ok. Ursäkta :) Försökte ta bilder från alla håll och kanter :D
Själv tycker jag att den första är för svängd och den andra hamnar i bakvikt. Men som sagt, jag är absolut inget proffs på sadlar :)
Någon som har tips på vad för sorts sadlar/märken som man skulle kunna prova?
Några dyra investeringar tar jag dock inte på mig för hästen är 25 år gammal och rids inte varje dag. En terrängsadel för promenadridning är det jag är ute efter.
 
Har du provat att rida i sadlarna ? Hur beter sig sadlarna då?

Hamnar du i framvikt eller bakvikt?
Ligger de stabilt eller gungar på ryggen? Rullar åt sidorna?

Ekonomisadeln släpper tidigt bak förvisso men ger bra utrymme runt manken. Den skulle jag prova att rida i. Är den jämn och mjuk i stoppningen och hästen accepterar den så kanske den gör sitt jobb som promenadsadel.

Maxamsadeln ser ut att hamna i kläm vid manken.

Tipsar om de klassiska Passier, Stubben, Hubertus.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 719
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 297
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 200
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp