Sadelfråga..

_Peplis_

Trådstartare
letar ny sadel nu. svårt svårt. har fastnat för en Wintec Close contact (hoppmodellen alltså) o provade med rött järn idag.
den låg bra överallt förutom att framtill (när jag satt i sadeln) kunde få in 4 fingrar mellan sadel o manke...
dom i affären sa att man borde få in 3 nu så "krymper" sadeln till 2 fingrar sedan. Tror ni det skulle funka bättre med en större bomvidd (vitt järn) eller är det inte ens o tänka på ? ska jag se mig om efter en anann sadel? eller ska jag kanske testa med ett mindre järn? Eller kan man ha det röda järnet? Jag tänkte även åka ut till en sadelprovare o se att sadeln verkligen ligger bra om jag ska köpa den.
 
en syntetsadel ligger alltid högre i början och det är normalt. men be dom byta järn och prova ett annat järn, det brukar dom göra!
 
Om du ska byta järn eller inte är svårt att avgöra, det beror på hur sadeln ligger på hästen i övrigt.

Men eftersom det är en wintec är den enklaste varianten att helt enkelt byta koppjärnet och se vad som händer.
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 638
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: Ace
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 013
Senast: MiniLi
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
859
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp