Sadelfrågor, passform och dra gjorden

Whirlie

Trådstartare
Jag har tittat på en massa gamla trådar här på buke, men ínte hittat något som svarar på mina frågor. Lägger därför in en egen tråd och hoppas på svar (och om jag har missat någon tråd i något av följande ämnen får ni gärna upplysa mig).

Min medryttarhäst har börjat få skav på vänster sida ryggen, långt bak. Ungefär där bakre, övre delen av putan har kontakt med ryggen. Hon har inte haft detta problem förut. Vi har därför införskaffat ett fårskin som ligger mellan vojlocken och sadeln. Ägaren säger att sadeln sitter bra, men behöver vinklas upp lite (hon ska köpa ngn form av kil att lägga in). Hon säger också att det inte är något fel på putorna eftersom sadeln är luftstoppad (eller vad det kan heta... inte stoppad utan full i luft).

När jag rider så åker fårskinnet bakåt och lossnar helt efter ca. 1,5-2 timmars blandad ridning. Hela sadeln glider också en liten bit bakåt vid ridning. Enligt ägaren drar jag sadelgjorden för löst. Det är en resårgjord med resår på ena sidan. Jag sätter alltid resåren på höger sida och drar åt på vänster, ungefär tills jag lätt får in en hand med handflatan in mot hästen under gjorden, och ev. kan röra handen någon millimeter (det är ju några cm mellan hålen...). Ägaren drar åt på resårsidan ungefär två hål mer än mig, dessa hål är något söndertrasade på undersidan (de har spruckit lite). Ägaren tror att sadeln sitter bättre om jag drar åt sadelgjorden hårdare och att det då inte blir skav på samma sätt. Skavet (håret är borta på en liten fläck) har endast blivit lite bättre de senaste två månaderna vi har använt renskinnet.

Mina frågor:
1. Behöver "luftstoppade" sadlar aldrig underhållas eller kan man behöva "pumpa" (eller vad man nu kan behöva göra) dem efter ett tag för att de ska bibehålla formen?
2. Sitter en sadel bra om man måste vinkla upp den lite? Eller när den glider bakåt under ridning?
3. Hur hårt ska man egentligen dra en sadelgjord? Fördelar/nackdelar med att dra åt så hårt som ägaren förespråkar?
4. Påverkar sadelgjordens spändhet sadelns passform?
 
Sv: Sadelfrågor, passform och dra gjorden

Kan svara på fråga 3 iallafall, du ska dra så hårt att du får in 2 fingrar.

Varför lägger man fårskinn mellan sadel och vojlock och inte direkt mot hästen? Det hjälper väl inte mot skav då?
 
Sv: Sadelfrågor, passform och dra gjorden

1. Luftstoppade med FLAIR behöver justeras med jämna mellanrum. Jag vet inte hur det fungerar med Cair. Hästen ändrar sig, ryttaren ändrar sig o det påverkar hur mycket luft putorna ska innehålla....
2. NEJ.
3. En sadel som ligger bra behöver inte dras fast mer än att den sitter där.
I princip ska du kunna sitta upp utan gjord, om du har en sadel som sitter bra.
4. NEJ. Se ovan. Många som har problem med sadlar som snurrar, har oftast för smal sadel. Då drar man åt så man blir blå. Visst kanske sadeln sitter kvar, men hindrar i regel hästens muskler att kunna användas fullt ut.
 
Sv: Sadelfrågor, passform och dra gjorden

Jag tycker det låter som att sadeln inte passar hästen iaf. Möjligen för trång i bomvidden? Om det är så blir den ännu trängre med fårskinnet med. Fårskinnspad använder jag om sadeln blivit för vid för hästen tex om han tappat mycket muskler, inte annars för då passar sadeln.
Tipsa ägaren att ta ut en sadelmakare och göra en koll om sadeln fortfarande passar.
Jag spänner gjorden så att jag får in handen emellan men så att sadeln inte glider åt sidorna. Jag har en utprovad sadel som verkligen passar min hästs rygg och han har inga problem alls med den.
 
Sv: Sadelfrågor, passform och dra gjorden

Det låter som att Du borde be ägaren att åka med hästen till någon som kan se över sadeln och hästen.

Carisystenmen går inte att justera. Systemet är slutet.
En sadelgjord ska Du dra åt så att Du får in en hand med lite motstånd nere vid hästens bröstben. Sadelgjorden bör enligt mig ha resår på båda sidorna. Revbenen som gjorden ligger mot är tjockare en de tio falska men de rör på sig.

När en häst får skav just där Du beskriver det så måste man se hästen och ryttaren i aktion. Detta är ett arbete för en sadelinpassare.

Du kan vända Dig till Nordiska Sadelmakarkåren. De hjälper Dig med en inpassare i Din region.
 
Sv: Sadelfrågor, passform och dra gjorden

1. Jo, de ska justeras ganska ofta, speciellt på vintern.
2. Nej, då är sadeln för rak i bommen om den trycker bak (är hästen överbyggd kanske?) och så kan sätet vara för litet för ryttaren.
3. Man ska inte kunna hoppa upp utan sadelgjord... Det säger sig självt att ingen sadel ligger så bra att den inte rör sig fast man hänger 50-60-70-80kg i den. Men man ska inte behöva spänna den s¨å hårt så hästn inte kan andas normalt... Sedan beror det också på hur man hoppar upp. Jag som hoppar upp på "rätt" sätt kan göra det utan problem i min sadel, men min förra medryttare som hängde sig i sadeln och drog sig upp fick ju sadeln att åka åt ena hållet.
4. Nej.

Jag tycker ägaren till hästen borde ta ut en sadelutprovare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
251
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 751
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp