Bukefalos 28 år!

Sadelfrågor?

fjordtokan

Trådstartare
Jag har äntligen hittat en sadel som passar min kropp som inte är bomlös. Nu råkar det ju då vara så att det är en roper (roping?) sadel och jag har inte den blekaste aning om westernsadlar.

Denna sadel har fästen så man kan sätta dit en flankgjord. Är det något man måste använda och om inte förstör det sadelns funktion på något sätt?

Är det något man måste tänka speciellt på när det gäller ropersadlar?

 
Sv: Sadelfrågor?

Jag är inte superbra på sadlar men för det första ser det inte ut som en ren roping sadel i mina ögon.
För klent horn är väl det jag tänker på först och främst och tycker "bakvalvet" ( vet je vad det heter, cantle ?? ) är för högt oxå.

Ang din fråga så är jag ganska säker på att man inte behöver använda en flankgjord, såvida man inte använder sadeln till just roping ( vilket inte jag skulle vilja göra med just denna sadeln ).
Flankgjorden är väl något man använder för att få mer stadighet i sadeln när man har stor påfrestning på den, som tex vid roping.

Men det skadar inte att rida med en flankgjord heller, kan vara bra att vänja hästen vid det :)

Det har ingen betydelse för sadelns funktion som sadel.

Det andra som jag "lägger märke" till är att sadeln är svart.....som jag lärt mig är svart läder färgat och kan tyda på dålig kvalitet på lädret.
Så kolla den noga :)

Skönt för dig att du hittat en sadel som passar dig, hoppas den passar hästen oxå.
 
Sv: Sadelfrågor?

Du skriver att sadeln passar dig. Passar den din häst också?
Har den något märke eller är den märkeslös?
 
Sv: Sadelfrågor?

Som sagt jag har ingen aning om westensadlar men modellen kallades för en ropersadel. Men när jag kikar närmare på de modellerna så håller jag med dig, den
ser inte ut som en sådan. Dock är det ovesentligt eftersom jag ska ha sadeln till skogsridning.

Lädret är noga kollat och det är av helt ok kvalite.

Jag hoppas också den passar hästen, kommer få hem den i slutet av veckan troligtvis.


ricca Jag vet inte om den passar hästen ännu, jag får hem sadeln i veckan. Något märke har jag inte hittat men sadeln är rak och fin. Dessutom har den ganska bra kvalite på lädret, allt verkar vara ok med den, så det är inget skit iaf. Har sett en hel del skitwestensadlar...

4BarsRR Din sadel ser mycket stabilare ut så ja jag tror inte min är en ren ropersadel. Tack för hjälpen.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 549
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 369
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 871
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp