Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

T

Tind

Jag testade tillsammans med min sadelutprovare för några veckor sedan en bates caprilli hoppsadel, den låg stilla och bra på hästen, han uppskattade den, samt att den lämnade jämna avtryck på undersidan av schabraket. Det allra sista jag red lade vi under en fårskinnspadd, och det gillade han och längde ut steget. Dock red jag med padden såpass lite att det inte han bli några avtryck under schabraket. Super tänkte vi och eftersom jag vill ha en dressyrsadel beställde butiken hem samma sadel fast i dressyrmodell.

Igår kom den och sadelutprovaren var ute och kollade när jag red i den och så. Red utan schabrak och med en benlindepadd framme vid manken då han ligger mellan två koppjärn så är den vi har i nu lite bred. Har i ett vitt järn nu, han ligger mellan vitt och rött järn, men då mätt i stallgången. Allt kändes bra så jag tänkte att jag köper den!

Dock red jag i den idag (har inte köpt den ännu), med schabrak. När jag ridit färdigt så kollar jag under schabraket och avtrycken är inte alls så jämna som det var med hoppsadeln. Avtryck lite smalt längst fram på schabraket, rent i mitten och avtryck en ganska stor fläck bak. Samt att det är avtryck utmed ryggraden, eller inte på, men ni vet vad jag menar, inte längre ner på bossan ner mot magen. Om jag har fattat det rätt så ligger den inte riktigt an där det är smutsigt? För i så fall borde den vara för smal/för svängd?

Kan det vara att han vill ha den utan padd som han hade hoppsadeln, mäter man vilket järn man ska ha i stallgången så bör han ju bredda sig då jag rider, dvs ligga på vitt järn? För det är ju samma sadelmodell så det borde ju vara samma bompassform? Sen är det ju svårt att känna hur han är i ridningen just nu, här är ju så otroligt varmt och hästen börjar bli trött nu när det har vart varm ett tag. Även om jag såklart rider tidigt på morgonen/sent på kvällen.

Jag måste nog bestämma mig idag så jag hinner inte rida utan padd. Självklart ska jag diskutera detta med sadelutprovaren.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

troligtvis är sadeln för rak om det inte är något avtryck mitt under. den bryggar och ligger endast an fram och bak. det ska vara väldigt hårt tryck för att det inte ska bli någon smuts alls på schabraket så då måste den vara extremt mkt för svängd isf.

men kan du inte ta en bild rakt från sidan med sadel på hästen? schabrakavtryck är inte särskilt pålitliga.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Aha, satt o funderade på detta med avtrycken, och det är klart du har rätt, måste ju vara ett jättetryck för att det inte ska bli smutsigt:). Jag tar kort i morgon, med och utan padd. Men tycker att det är konstigt att det är sådan skillnad på hoppen och dressyren i så fall, för hoppen låg superbra. Eller kan en fårskinnspadd göra att sadlen blir lite rakare på något sätt? Har aldrig hört talas om det:confused:. Hinner endå inte ner till butiken idag innan jobbet då hon inte har ringt ännu, så då hinner jag rida i den utan padd också och kolla hur avtrycken blir då. Är den för rak så är den verkligen inte mycket för rak, och förhoppningsvis blir han ännu rakare när han kommer upp med ryggen ordentligt...

*kl*
De andra batesmodellerna är ännu rakare vad jag har förstått?
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Är det inte så att detdär rena området på schabraket är ganska runt, och alldeles vid manken ungefär? Lite längre bak.
Fick höra att det stod i tidningen ridsport att schabraken SKA se ut så iallafall. Ska ta och köpa tidningen själv och läsa på lite mer, för mina schabrak ser nämligen ut så också, med alla sadlar jag provat på hästen.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Fixade några bilder! Men tror tyvärr inte att det är som du säger:( Hur mycket ska man gå efter schabrakavtrycken?

Bates caprilli, vitt järn med fårskinnspad och benlindepadd framme vid manken.
28358841.jpg


Ingen superbra bild, men så låg hoppsadlen, dressyrsadlen ser liknande ut på han
28358843.jpg


Gammal ryggbild, men endå...
25577143.jpg


På hoppsadlen var avtrycken helt jämna.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Jahaa.. såg det ut sådär. Jadu då var det inte vad jag syftade på iallafall. :( Konstigt att avtrycken blev sådär, jag har aldrig sett något sånt. ;o

Allra mest tkr jag man ska lyssna på hästen, ligger sadeln bra för ögat, och både häst och ryttare trivs så tkr jag att man ska ge det en chans iallafall.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Tänkte nästan det :/ Jag får ta och rida utan padd imorgon och se vad han säger, och sen bestämma mig.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Bates bossar är platta och breda. Din häst rygg är inte platt och fyller inte ut bossarna, därav får du bara avtrycket just längs ryggraden där de ligger an helt.
Sen så upplever jag dressyren ngt. mer svängd än hoppen så lufttrycket kan lägga sig olika och ge olika avtryck också.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Jag förstår inte varför folk envisas med att säga att där det inte är några märken där ligger sadeln inte an. Det är helt omöjligt att säga utan att ha sett sadeln på hästen!!

Jag har problem med att min häst är så rak så nästan alla sadlar lättar bak på honom och då blir det ljust framme där sadeln ligger an = ligger still (eller trycker) och skitigt där sadeln rör sig. Jag upplever att Caprilli dressyr är lite mer svängd än vad hoppsadeln är, troligen är bossorna lite olika utformade och sedan spelar det ju roll hur sadelgjordsstropparna sitter fast i sadeln. När jag tittar på avtrycken på ditt schabrak så kan jag utläsa att 2 tredjedelar av sadeln ligger an alltså den främre delen medans bak så lättar den av, alltså det blir skitigt där den rör sig. Det gör inte så jätte mycket så länge inte hästen verkar besvärad. Om du är osäker i och med värmen avvakta tills du kan prova den ordentligt. Du har ju ändå hoppsadeln att rida i så länge.

Tex: Denna sadel är lite för svängd för min pålle, man ser tydligt att den lättar lite bak.
22817361.jpg


Och då ser schabrakavtrycket ut så här:
22817362.jpg
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Jag har ridit han barbacka nu sen i oktober, och hoppas på att han ska bredda sig nu när han får en passande sadel och man kan rida lätt på ett annat sätt.

Jag lånade bara hem hoppsadlen för att testa caprillin på han, så jag har ingen sadel som ligger 100, så jag rider barabacka ocg är otroligt trött på det;). Sadlen har butiken hämtat hem för min skull, så om jag inte vill ha den måste dom skicka tillbaka den omgående.

Hur "allvarligt" är mina sadelavtryck? Funkar sadlen eller är den bara till att glömma?

Annat sadeltips i så fall? Vet att isabellen är rakare, men det är ju syntent:angel:. Någon i läder blir det inte tal om, tyvärr alldedes för dyrt för min studieplånbok;)

Återkommer imorgon med bilder efter att ha ridit i den utan padd, samt en sak jag ska testa som min kompis har:)
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Kan du inte försöka hitta en begagnad Isabell att prova? Det är ju alltid svårt att tyda schabrakavtryck men om jag kollar på dina så är Caprillin ingen katastrof. Men man måste alltid lyssna på hästen och eftersom du känner att du inte kan få riktig respons från honom nu när det är så varmt så skulle jag nog vänta om jag vore du. Det ska ju bli svalare i helgen, kan inte affären vänta till dess?? Knights sadlar är raka och verkar faktiskt vara prisvärda. Ligger på runt 10000:- i nypris. Kan ju vara värda att kolla upp annars.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Om jag lyssnar bara på hästen så säger han okej, lite svårt med värmen somsagt men han brukar visa tydligt vad han säger. Ska kolla med affären och se vad dom säger! Är troligen inga problem, hon vet ju att min häst är svår att hitta sadlar till så hon vill säkert att det ska funka för oss om det finns möjlighet till det. Isabell kan jag låna av butiken om jag vill prova, den har dom hemma och allt, men jag är inte försjust i synteten, samt att jag helst vill ha en lite nättare sadel utan stora snästöd.

Får grubbla på detta inatt och sen testa hur den lägger sig utan padd, tycker att det är lättare att se då...Är han mätt i stallgången och ligger mellan rött och vitt järn borde han kunna ha vitt järn utan padd när han rids och höjer ryggen. Dock kan man inte säga så mycket om hur sadelbilderna är stillastående, när vi testade sadlarna i stallgången och fick med oss 3 st ut i ridhuset låg den som var sämst i stallgången bäst när jag red, och den som låg bäst i stallgången låg sämst när jag red. Men jag kan ju longera han och försöka få någorlunda bilder.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

ja prova utan pad, den kanske gör så att sadeln inte riktigt kommer ner på hästen. han ser ju rak ut. isabellen tror jag dock blir alltför lång, han ser ut att ha kort rygg?
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Nu kommer lite bilder:)

Ryggbild
http://www.pixbox.se/pic_show_id28375673.html

Utan något
28375675.jpg


Med fårskinnspadd
28375674.jpg


Efter ridning utan padd, för bred och har åkt fram. Och nej, schabraket är inte till salu, även om jag vet att ni är avundsjuka på mitt supersnygga schabrak;)
28375676.jpg


Med benlindepadd framme vid manken.
28375677.jpg


Avtryck utan padd
28375678.jpg


Avtryck med benlindepadd
28375679.jpg



Inga superbilder men endå. När jag red utan padd upplevde jag den för bred och den åkte fram. La då under benlindepaddarna där fram och då blev det genast mycket bättre, bilden är dålig men den har inte åkt fram, även om det ser ut så. Upplevde han mycket mjukare när vi red med benlindepadd Jag funderar öven om det kan vara så att den är för bred och den ramlar ner och lättar bak?



Jag ska rida med fårskinnspadd och benlindepadd nu i helgen, sendan skulle jag lämna in sadlen till butiken på måndag så kommer sadelutprovaren ut på tisdag med sadlen med ett rött järn i. Då blir den ju något rakare samt att jag slipper ha paddar, så får vi se vad pållen tycker. Hittills har vi mest gillar utan fårskinnspadd och med benlindepadden, men så tyckte inte sadelutprovaren att vi skulle ha det för då blev den för bred. Så vi får testa och se.

Det är så svårt att veta när en sadel ligger bra eller inte, vissa tycker så och vissa tycker si. Sadelutprovare som provar ut sadlar som vem som helst ser att de ligger skit. Sen är det ju NÄR en sadel ligger tillräkligt bra utan att göra skada, det går ju aldrig att få en sadel som ligger supermegabra i alla gångarter och vid alla grader av samling. Det viktigaste måste endå vara att lyssna på sin häst.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

tycker avtryck och balans ser bäst ut med padden under framvalvet, då är det endast smutsigt längst bak och så blir det på alla sadlar eftersom det är där ryggen rör sig mest och bossorna släpper.

den ser inte för vid ut när den bara ligger på ryggen utan något, men dom sjunker ju gärna lite när man sätter sig i dom.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Tycker oxå att det ser riktigt bra ut. Kommer nog att bli kanon med ett smalare järn.:idea:
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Vad glad jag blir nu, trodde att ni skulle skriva att det var en katastrof:) Jag är en rikig sadelpedant och hittar fel på alla sadlar, även fel som kanske inte spelar någon roll:angel:. Ska se hur avtrycken blir på det röda järnet samt vad han tycker om det, annars kommer jag rida som Centaur säger med bara padden därfram tills han har fyllt upp där, för det var så han gillade det bäst. Även om det ska vara på ett sätt så kan ju hästarna säga annat.

Jag köper denna sadel och skulle den inte funka framöver så får jag ju sälja den, får den till ett mkt bra pris så:)

Blir till att fira med ett snyggt schabrak i helgen! Vilken färg tycker ni?:) Har bara marinblåa, lite mesigt så jag vågar inte köpa nått annat, för det vet jag att han är fin i;) Funderar på begie eller grått med någon snygg kant, eller kanske grönt.
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Är det värt att testa Thorowgood T6? Dressyrsadlen i så fall....:)
 
Sv: Sadelfunderingar och sadelproblem- Bates caprilli

Testade Isabell Werth idag, och oj vad jag blev kär!:love: Och hästen också. Han ville inte riktigt släppa igenom i galoppen med caprillin, testade rött järn vilket hästen upplevde som posetivt. Dock tyckte inte sadelutprovaren det då den var i smalaste laget och hon tyckte att den hamnade lite i bakvikt. Där har man beviset på att hon inte är sådan som bara vill sälja sadlar, utan tänker på hästen:). Skall kolla på beg marknaden, annars blir det en ny:)

Isabell
28447710.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 305
Utrustning Har lite funderingar ang min häst och hennes dressyrsadel. Hästen har den största och lääääängsta manke både jag, vänner och...
Svar
5
· Visningar
1 279
Utrustning Just nu har jag världens sadelproblem... Min nuvarande sadel (Crown Jessica m luft) har blivit för trång (31) och jag letar efter en...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Senast: skogersson
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 190
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp